ماهی محبوب بریتانیایی‌ها از سفره‌ها ناپدید می‌شود

دوستاران ماهی روغنی کاد شاید مجبور باشند رژیم غذایی خود را تغییر دهند

خوراک سنتی ماهی کاد و سیب‌زمینی از غذاهای محبوب در بریتانیا است- LEON NEAL / AFP

ماهی روغنی (کاد) ممکن است از سفره بریتانیایی‌ها ناپدید شود، زیرا گرمایش جهانی، زیست این ماهی آب سرد را به خطر انداخته‌ است.

خوراک سنتی ماهی کاد و سیب‌زمینی ممکن است جای خود را به ماهی‌های آب‌های گرم‌تر بدهد. به گفته پژوهشگران، آب دریاهای اطراف بریتانیا در حال گرم شدن است.

شاه‌ماهی قرمز، ماهی حلوای «دوور»، ماهی پشت طلایی و ماهی حلوای لیمویی که همگی در آب‌های گرم رشد و نمو می‌کنند، هم اکنون نیز در تورهای ماهیگیری به تعداد بیشتری دیده می‌شوند.

دانشمندانی که تغییرات ذخایر آبزیان را در دهه‌های آینده بررسی می‌کنند، گفتند که ممکن است دوستداران ماهی مجبور شوند رژیم غذایی‌شان را تغییر دهند تا به حفظ حیات ماهی‌های آب سرد مثل کاد، ماهی تارک، و ماهی شعاع‌باله کمک کنند.

آب دریای سلت، کانال مانش و دریای شمال در ۴۵ سال گذشته، به نحو چشمگیری گرم شده و با ادامه تغییرات اقلیمی، انتظار می‌رود دمای این آب‌ها باز هم افزایش یابد.

پژوهشگران دانشگاه اگزتر، دانشگاه بریستول، مرکز علوم زیست‌محیطی، شیلات و کشت آبزیان (سیفاس) و اداره هواشناسی بریتانیا با استفاده از مدل‌های کامپیوتری، تغییرات شمار آبزیان تا سال ۲۰۹۰ را بررسی کردند.

دکتر کاترین مالتبی، دانشمند کارشناس تغییرات اقلیمی دریایی در سیفاس و نویسنده اصلی این تحقیق گفت: «نتایج نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در آینده هم بر ذخایر آبزیان این دریاها اثر خواهد گذاشت، هم ریسک‌ها و هم فرصت‌هایی به وجود خواهد آورد که ماهیگیران باید خود را با آن‌ها سازگار کنند.

مصرف‌کنندگان می‌توانند با لذت بردن از گونه‌های دیگر ماهی، به شیلات کمک کنند تا از این فرصت‌ها بهره ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



محققان آزمایشگاه دریایی پلیموت پیش‌تر هشدار داده بودند که شمار ماهیان بزرگ در دریای شمال ممکن است بر اثر گرم شدن آب تا ۶۰ درصد کاهش یابد.

دریای شمال با سرعتی دوبرابر اقیانوس‌های جهان در حال گرم شدن است، این گرمایش سال گذشته رکورد تازه‌ای به جا گذاشت. طی ۴۵ سال گذشته، دمای آب‌های دریای شمال ۱/۶۷ درجه سانتیگراد بالا رفته است.

به تخمین اداره هواشناسی، دریای شمال، کانال مانش، و دریاهای ایرلند و سلت تا پایان این قرن ۳ درجه گرم‌تر خواهند شد.

این تحقیق جدید که در مجله «اکولوژی کاربردی» منتشر شده، اشاره می‌کند که برای کاهش تاثیر گرمایش جهانی بر آبزیان، مدیریت انعطاف‌پذیرتر در صنعت شیلات لازم است.

لویس راترفورد، پژوهشگر دوره دکترا در دانشگاه اگزتر و از نویسندگان این مقاله، گفت: «ماهیگیرها به ما گفته‌اند که گونه‌های ماهی آب‌های گرم‌تر، در صیدشان بیشتر دیده می‌شود. با استفاده از تجربه‌های میدانی آن‌ها و تحقیقاتی مثل این، می‌توانیم تصمیم‌های مدیریتی بهتری برای آینده بگیریم تا بهره‌برداری پایدار هم‌زمان به کمک به ماهیگیرها برای سازگاری با شرایط جدید امکان‌پذیر شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان