ویروس کرونا به بعضی از مناطق اروپا نتوانست رخنه کند

مناطق بسیاری در جمهوری استونی نواحی خالی از ویروس کرونا اعلام شده است

به سوی شمال غربی در خطه دریای آدریاتیک، خلیج «کوارنِر» در کشور کرواسی به عنوان منطقه عاری از کووید ۱۹ اعلام شده که تا مرز صربستان امتداد می‌یابد - Angelos Tzortzinis / AFP

در حالی که نگرانی در مورد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در برخی نقاط اروپا از جمله فرانسه، مالت و هلند ادامه دارد، ایندیپندنت از مناطقی گزارش می‌دهد که در دو هفته گذشته مورد جدیدی از ویروس کرونا در آن‌ها دیده نشده است.

مرکز پیشگیری و کنترل امراض اروپا نقشه‌‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد بخش‌هایی از یونان، کرواسی، مجارستان، استونی و فنلاند می‌توانند مقصد سفر بدون نگرانی از کووید ۱۹ باشند.

نرخ سرایت ویروس کرونا در یونان که امسال به ویژه مقصد محبوب گردشگران بریتانیایی بوده، در برخی از جزایر این کشور افزایش یافته است.

اما این نقشه منتهی‌الیه شرق یونان در منطقه مرزی با آلبانی را به رنگ سبز (در واقع سبز زنگاری) نشان می‌دهد که حاکی از آن است که در ۱۵ روز گذشته مورد جدیدی از کرونا در این ناحیه دیده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



منطقه «اپیروس» شامل شهر ساحلی و زیبای «آیونیا» در کناره دریاچه «پامووتیس» با منظره فوق‌العاده کوه است. در ساحل، شهر «پارگا» دارای یک قلعه ونیزی روی صخره‌‌ای بلند است.

دراین منطقه، فرودگاه «پِرِوِتزا» میزبان پروازهای مستقیم از بریتانیاست. رستوران محلی معروفی هم در آن سوی جاده نزدیک به فرودگاه برای خداحافظی‌های پیش از سفر قرار دارد.  

به سوی شمال غربی در خطه دریای آدریاتیک، خلیج «کوارنِر» در کشور کرواسی به عنوان منطقه عاری از کووید ۱۹ اعلام شده که تا مرز صربستان امتداد می‌یابد. اما دو دروازه ورود به آن شهر‌های «ریِکا» و «زادار» در منطقه «امن» قرار ندارند.

زیباترین ناحیه این منطقه «دریاچه‌های پلیتویک» پارک ملی است که از سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث یونسکو قرار داشته است.

در مجارستان، شمال شرقی و شمال غربی بواداپست، پایتخت، مناطق امن اعلام شده است. اما هیچ یک از این دو ناحیه که دسترسی به آن آسان است، مورد توجه گردشگران نیست به رغم آن که شهر «اگار» محل تولید شراب قرمز معروف این کشور است.

مناطق بسیاری در جمهوری استونی نواحی خالی از ویروس کرونا اعلام شده است. در طول دو هفته گذشته هیچ مورد جدید کووید ۱۹ در سراسر نیمه جنوبی کشور گزارش نشده است.

هرچند نقطه اصلی ورود به استونی، تالین پایتخت این کشور در شمال است، اما منطقه امن شامل بندر «هانستیک» در ناحیه «پارنو» و چند جزیره است که نویسنده این مقاله، آرتور رنسام، از آن دیدن کرده است. شهر «سارما» هم در ناحیه امن قرار دارد که نیل تیلور، سفرنامه‌نویس و تاریخدان در مورد آن می‌گوید به خاطر تاریخ پرماجرایش در قرن بیستم تحت تسلط شوروی، «احساسات بسیاری را برمی‌انگیزد».     

فنلاند نیز دارای مناطق سبز خالی از کووید ۱۹ در شرق در مرز خلیج «بوتنیا» و در غرب با روسیه است. منطقه شرقی تا حلقه قطب شمال امتداد دارد اما شامل «روانیِمی» که می‌گویند خانه بابانوئل است نمی‌شود. هلسینکی دروازه اصلی ورود به فنلاند است هرچند سفر با قطار گران و طولانی است.  

هرچند بخش اعظم بریتانیا در این نقشه به رنگ زرد یعنی کمتر از ۲۰ مورد جدید ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر  تصویر شده، اما نقاطی هم به رنگ خردلی است که به معنای ۲۰ مورد ابتلا در هر ۶۰ هزار نفر است. بیشترین موارد آلودگی در میدلند شرقی، یورکشِر، شمال غربی انگلستان (بخشی از بریتانیا) و شمال ایالت «وِلز» گزارش شده است.

آلوده‌ترین مناطق انگلستان که به رنگ قرمز تصویر شده، حاکی از ۱۲۰ مورد ابتلای جدید در ۱۰۰ هزار نفر است.  

استان کاتالونیای اسپانیا، سراسر لوگزامبورگ، بخش‌هایی از رومانی و بلغارستان و نیز ناحیه کوچکی در منتهی‌الیه شرق کرواسی در مرز با صربستان قرمزند.

© The Independent

بیشتر از جهان