مارک زاکربرگ به گروه صد میلیاردی‌ها در کنار جف بزوس و بیل گیتس پیوست

مؤسس و مدیر عامل فیس‌بوک از راه‌اندازی برنامک جدید همرسانی ویدئو در این هفته خبر داده بود

فیس‌بوک تاکنون چندین رسوایی ناشی از استفاده نادرست از اطلاعات کاربران را از سر گذرانده‌است / Getty Images via AFP

ارزش سرمایه مارک زاکربرگ مؤسس و مدیر عامل فیس‌بوک روز پنج‌شنبه هفته گذشته برای نخستین بار از مرز صد میلیارد دلار گذشت تا به جرگه صد میلیاردی‌ها بپیوندد.

ارزش خالص سرمایه مارک زاکربرگ پس از آن افزایش یافت که روز قبل از آن خبر داد فیس‌بوک برنامک همرسانی ویدئو به نام اینستاگرام ریلز را به راه می‌اندازد. شرکت فیس‌بوک امیدوار است این برنامه بتواند با تیک‌تاک رقابت کند.

زاکربرگ ۳۶ ساله ۱۳ درصد از سهام شرکت فیس‌بوک را در اختیار دارد و پس از افزایش شش درصدی ارزش این سهام در پی اعلام خبر راه‌اندازی برنامک جدید در ایالات متحده، ارزش خالص سرمایه‌اش از صد میلیارد دلار فراتر رفت.

به این ترتیب آقای زاکربرگ به جف بزوس مؤسس آمازون و بیل گیتس مؤسس مایکروسافت پیوست تا تنها افراد صد میلیاردی جهان باشند. صد میلیاردی طبق نمایه میلیاردرهای بلومبرگ به کسانی می‌گویند که ارزش خالص سرمایه‌شان از صد میلیارد دلار بیشتر باشد.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده یک روز بعد از خبر راه‌اندازی اینستاگرام ریلز اعلام کرد حکم اجرایی مقابله با "تهدید" برنامه تیک‌تاک را امضا کرده است که با اجرا شدن در اواخر سال ۲۰۲۰  معامله شرکت‌های ایالات متحده با بایت‌دنس شرکت مادر تیک‌تاک را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش بازفید، آقای زاکربرگ به رغم راه‌اندازی برنامک رقیب تیک‌تاک در اوایل این هفته، در نشست روز پنج‌شنبه فیس‌بوک گفت از ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک نگران است.

او گفت: به نظر من این کار در درازمدت سابقه بسیار بدی ایجاد می‌کند و صرف‌نظر از هر راهکاری که به اجرا درآید باید برای رسیدگی به این موضوع نهایت دقت و جدیت را به خرج داد.

آقای زاکربرگ افزود: واقعاً نگران هستم... این کار می‌تواند به راحتی برای سایر کشورهای جهانی تبعات درازمدتی داشته باشد.

هم‌اکنون در چین که مقر شرکت بایت‌دنس است فیس‌بوک، گوگل و سایر برنامک‌های محصول شرکت‌های فناوری ایالات متحده ممنوع است.

شمار کاربران این رسانه اجتماعی و آمازون و گوگل در دوران همه‌گیری جهانی کرونا افزایش یافته است، زیرا مردم مجبور بوده‌اند دورکاری کنند و حضور بیرون از خانه را به حداقل برسانند.

سود مالی این شرکت‌ها نیز افزایش داشته است و طبق گزارش بلومبرگ تاکنون در سال ۲۰۲۰ ارزش سرمایه شخصی آقای زاکربرگ ۲۲ میلیارد دلار و آقای بزوس ۷۵ میلیارد دلار افزایش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت برای این که دولت نیز از این درآمدافزایی‌های دوران همه‌گیری نصیبی ببرد روز پنج‌شنبه لایحه مالیاتی را تقدیم مجلس سنا کرد که به گفته خودش به "ثروت‌افزایی‌های سرسام‌آور" میلیاردرها در چند ماه اخیر مربوط می‌شود.

طبق لایحه پیشنهادی آقای سندرز به افزایش ارزش خالص درآمد میلیاردرها از آغاز همه‌گیری کرونا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

طبق پیشنهاد سناتور سندرز پول حاصل از این مالیات را هم می‌توان صرف مخارج مراقبت‌های بهداشتی شهروندان آمریکا کرد که از همه‌گیری کرونا لطمه دیده‌اند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد