تخلیه منازل مسکونی در مون‌بلان بر اثر نگرانی از ریزش یخچال طبیعی

«خطر قریب‌الوقوع ریزش» با نگرانی از اثرات گرمایش زمین همراه شده است

در سال ۲۰۱۹ نیز اهالی این منطقه را به علت خطر ریزش این یخچال تخلیه کرده بودند- ANDREA BERNARDI / AFP

به ساکنان دره آئوستا در ایتالیا گفته‌اند منازل‌شان را تخلیه کنند، چون هر آن خطر آن هست که قطعه‌ای به بزرگی یک زمین فوتبال از یخچال طبیعی کوه مون‌بلان در این منطقه فرو بریزد.

پس از آن که «بنیاد کوهستان امن» هشدار داد پاره یخی به حجم بیش از ۱۰ هزار متر مکعب ممکن است در روزهای آینده از یخچال طبیعی پلانپینسیو فروبریزد حدود ۷۵ نفر از اهالی کورمایور از این شهرک خارج شدند.

فرسایش‌های تخریبی این یخچال طبیعی در گذشته هم اختلالات و تلفاتی پدید آورده بود به طوری که  در سال ۲۰۱۸  باعث شد خودرو زوج کهن‌سالی در نزدیکی کورمایور از جاده به بیرون پرتاب شود و جان خود را از دست بدهند. آن حادثه سبب شد انبوهی از مردم مناطق اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

طبق اخبار هم اکنون حدود ۶۰ گردشگر و ۱۵ نفر از اهالی را به جای امنی انتقال داده‌اند و به ساکنان منطقه وال‌فرت اعلام کردند فقط در صورتی که برای سه روز مایحتاج اساسی کافی مثل غذا دارند از منطقه خارج نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فابریتزیو ترویلو یخچال‌شناس بنیاد کوهستان امن در مصاحبه با روزنامه لا استامپا گفت «هر آن خطر ریزش» وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹ نیز اهالی این منطقه را به علت خطر ریزش این یخچال تخلیه کرده بودند و به گفته کارشناسان حجمی که امسال خطر ریزش آن وجود دارد دو برابر پارسال است.

آقای ترویلو می‌گوید: «اکنون حجم عظیمی از یخ روی صخره تکیه دارد.»

مون‌بلان دومین قله بلند اروپا و دارای حدود چهار هزار یخچال است که به گفته پایشگران بنیاد کوهستان امن نشان‌های ذوب شدن در ۱۸۴ تا از آن‌ها به چشم می‌خورد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ذوب یخچال‌های این رشته کوه مرزی ایتالیا، فرانسه و سوئیس را  «دلیل انکارناپذیر گرمایش زمین، تغییر اقلیم و واژگونی کل بوم‌سازگان» خوانده است.

در ضمن محققان پژوهشگاه غیرانتفاعی کریا مون‌بلان هشدار داده‌اند که افزایش دما باعث شده است «از سال ۱۸۵۰ میلادی ۳۰ تا ۴۰ درصد مساحت و نیمی از حجم یخچال‌های آلپ کاهش یابد.»

© The Independent

بیشتر از جهان