شعار «انقلاب» و «استعفاء» در بیروت

پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان لبنانی در مقابل مجلس

مجلس ملی در فاصله یک کیلومتری محل انفجار واقع شده است-AFP

با افزایش خشم مردم پس از انفجاری که ۱۴۵ کشته و هزاران زخمی در پی داشت، پلیس بیروت برای متفرق کردن معترضانی که قصد یورش به مجلس ملی را داشتند، متوسل به گاز اشک‌آور شد.

انفجار روز سه شنبه بندر بیروت که در اثر انبوهی از ماده نیترات آمونیوم ایجاد شد و تمام مناطق اطراف را به لرزه در‌آورد، باعث بی‌خانه‌مان شدن ۲۵۰ هزار نفر از مردم این شهر شده است. لرزش ناشی از انفجار در کل منطقه احساس شد.

پنج شنبه شب پس از آن که گروه کوچکی از تظاهرات‌کنندگان شروع به آتش زدن اشیاء و سنگ‌پراکنی به سمت پلیس کردند، نیروهای امنیتی بیرون از ساختمان مجلس به مقابله با معترضان پرداختند.

تصاویر ویدیویی از صحنه درگیری حکایت از نصب حصار جلوی مجلس دارند که مانع از دسترسی مردم به ساختمان می‌شود. مجلس ملی در فاصله یک کیلومتری مرکز انفجار واقع شده است.

مردم در طول روز در خیابان‌های شهر در حالی شعار تغییر سر می‌دادند که رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون، به بازدید شهر می‌پرداخت. انفجار خیابان‌ها را پر از شیشه خرده کرده و پنج هزار نفر زخمی به جای گذاشته است.

تظاهرات اخیر پس از ماه‌ها اعتراض مردم در سراسر کشور انجام می‌شود که پیش از وقوع انفجار به مشکلات اقتصادی، حکومت فرقه گرایی و افزایش بی‌کاری معترض بوده‌اند.

ماکرون با اشاره به این که حادثه انفجار هشداری فوری برای انجام اصلاحاتی است که مورد تقاضای مردم خشمگین بوده است، خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد این حادثه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت «اگر اصلاحات صورت نگیرد، لبنان همچنان به قعر خواهد رفت. کار دیگری که اینجا باید انجام شود تغییرات سیاسی است. حادثه انفجار باید شروع یک عصر جدید را رقم بزند.»

دولت در واکنش به حادثه خواستار اجرای عدالت شد. رئیس جمهور میشل عون اندکی پس از انفجار اظهار داشت «تا وقتی که مسئول این حادثه پیدا نشود و به شدیدترین مجازات محکوم نشوند آرام نخواهم نشست.»

اما با وجود دستگیری ۱۶ نفر به گزارش رسانه‌های دولتی، مردم هنوز خشمگین هستند.

هیچ یک از سران سیاسی لبنان هنوز به بازدید مناطق آسیب‌دیده نرفته‌اند. ماری کلاد نجم، وزیر دادگستری، که سعی داشت از منطقه بازدید کند،  با آب‌پاشی معترضان به روی او، مجبور به ترک محل شد.

یکی از معترضان در حالی که فریاد می‌زد به او گفت «جنایتکار استعفاء بده. اگر خواهرت بین کشته‌شدگان بود کمتر از این را قبول می‌کردی؟» و او تا خواست پاسخ بدهد، معترض دیگر شیلنگ آب را روی او گرفت. او در حالی محل حادثه را ترک می‌کرد که مردم شعار «انقلاب» و «استعفاء» سر می‌دادند.

© The Independent

بیشتر از جهان