۱۶ نفر در جریان تحقیقات انفجار بیروت بازداشت شدند

حساب‌های روسای بندر و گمرک بیروت، و پنج نفر دیگر مسدود شد

در انفجار روز سه‌شنبه دستکم ۱۴۵ نفر کشته و حدود پنج هزار نفر دیگر زخمی شدند، و ده‌ها نفر مفقود هستند-Thibault Camus / POOL / AFP

به گزارش رسانه‌های دولتی لبنان، مقامات لبنان ۱۶ نفر را در جریان تحقیق در باره انفجار انباری در بندرگاه بیروت که آسیب زیادی به این شهر زد، بازداشت کرده‌اند.

قاضی فاذی عقیقی، نماینده دولت در دادگاه نظامی، گفت که مقامات تا به حال از بیش از ۱۸ مسئول بندرگاه و گمرک و کارگران دست‌اندر‌کار نگهداری انبار حاوی مواد آتش‌زا که روز سه‌شنبه منفجر شد، بازجویی کرده‌اند.

آقای حقیقی به خبرگزاری ملی لبنان گفت: «شانزده نفر در جریان تحقیق بازداشت شده‌اند.»

در انفجار روز سه‌شنبه دستکم ۱۴۵ نفر کشته و حدود پنج هزار نفر دیگر زخمی شدند، و ده‌ها نفر هنوز مفقود هستند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان می‌گوید که عامل انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بود که به شکلی غیرایمن در انباری در بندرگاه نگهداری می‌شد، از سال ۲۰۱۳ که این محموله از یک کشتی باری ضبط شد.

به گزارش رویترز بر اساس بخشنامه بانک مرکزی لبنان، حساب‌های روسای بندر و گمرک بیروت، و پنج نفر دیگر مسدود شد.

این بخشنامه که روز ۶ اوت از سوی کمیسیون ویژه تحقیق برای مبارزه با پولشویی و تروریسم صادر شد، گفت که شامل تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری لبنان، دادستان کل در دادگاه تجدیدنظر و رئیس بانک مرکزی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این بخشنامه، انسداد و لغو محرمانگی بانکی به حساب‌هایی اعمال می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم به مدیرکل بندر بیروت، حسن قریطم، مدیرکل گمرک بیروت، بدری ظاهر و پنج نفر دیگر ارتباط دارند، از جمله مقامات کنونی و پیشین بندر و گمرک.

به گزارش رسانه‌های محلی، غسان قویدات، دادستان کل، این هفت نفر را ممنوع‌الخروج کرد.

همزمان با تحقیقات در باره مقام‌های گمرک، بسیاری شهروندان لبنان ادعا می‌کنند که فساد و سوء مدیریت دولتی عامل فاجعه بوده‌است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولین رهبری بود که از زمان انفجار از بیروت دیدن کرد، و آن را "نمادی از بحران جاری لبنان" خواند و گفت که "نظم سیاسی جدیدی" لازم است.

همزمان با سفر آقای ماکرون، شهروندان لبنانی تظاهرات ضد‌دولتی برگزار کردند. آقای ماکرون وعده کمک بین‌المللی به لبنان داد، به شرط آن که مقامات کشور علیه فساد اقدام کنند.

پنجشنبه شب، گزارش‌هایی منتشر شد که نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور، معترضان را نزدیک ساختمان پارلمان متفرق کردند.

پیش از آن، تظاهر‌کنندگان و جمعیت خشمگین در بیروت به سوی آقای ماکرون هجوم بردند و از او خواستند علیه سران کشور اقدام کند.

رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار از بندر ویران شده، پیاده در خیابانی با بناهای ویران در دو سوی آن، که یکی از آسیب‌دیده‌ترین محله های بیروت است، گذشت.

تظاهرکنندگان شعار دادند: «انقلاب!» و »مردم خواهان سرنگونی حکومتند!» – شعارهایی که در تظاهرات انبوه سال پیش سر داده شد.

آقای ماکرون به جمعیت گفت که در دیدار با اعضای دولت، »پیمان سیاسی جدیدی» پیشنهاد خواهد کرد. سپس افزد: »روز اول سپتامبر برمی‌گردم، و اگر کاری نکرده باشند، به مسئولیتم در قبال شما پایبند خواهم بود." او همچنین وعده کرد که کمک فرانسه به لبنان شفاف خواهد بود و "به دست فاسدان نخواهد افتاد.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان