نگرانی از شتاب ترامپ برای رونمایی از واکسن کرونا

دانشمندان نگران هستند که ایمنی، قربانی منافع انتخاباتی آمریکا شود

بیش از صد و پنجاه هزار نفر در ایالات‌متحده بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند -Drew Angerer/Getty Images/AFP

گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی دانشمندان آمریکایی که دست‌اندرکار تلاش دولت آمریکا برای دستیابی به واکسنی برای ویروس کرونا هستند بیم دارند که این پروژه با شتاب‌زدگی انجام‌شده و بدل به موضوعی سیاسی شود.

شتاب دولت ترامپ برای ساخت واکسن که آن را «عملیات سرعت کیهانی» نام نهاده، برنامه‌ای بسیار فشرده را دنبال می‌کند که هدف از آن دستیابی به واکسن طی چند ماه است، فرایندی که به‌طور عادی چند سال طول می‌کشد.

با توجه به تأکید بر سرعت کار و نیز گفته‌های اطمینان‌بخش مکرر دونالد ترامپ مبنی بر این‌که ویروس عاقبت «ناپدید» خواهد شد یا با یک واکسن «از بین خواهد رفت»، برخی از اعضای جامعه آمریکا نگران‌اند که وقتی زمان تولید واکسن فرابرسد، ایمنی و کارایی ممکن است فدای مصلحت سیاسی شود.

دکتر پل ای. آفیت، عضو کمیته مشورتی واکسن در سازمان غذا و داروی آمریکا، به نیویورک‌تایمز گفت که افراد زیادی که درگیر این فرآیند هستند بسیار نگران‌اند که دولت دستش را در جعبه «سرعت کیهانی» کند، یکی دو واکسن بیرون بکشد و بگوید: «این را روی چند هزار نفر آزمایش کرده‌ایم، به نظر بی‌خطر می‌رسد، پس حتماً همین‌طور است.»

«از این موضوع واقعاً نگران‌اند و باید هم باشند.»

اگر تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر واکسنی وارد بازار شود، آقای ترامپ شاید بهترین امتیاز سیاسی را به دست آورد که می‌تواند به آن امید داشت. گذشته از پیامدهای مرگ جرج فلوید، کارزار انتخاباتی آقای ترامپ تاکنون تحت‌الشعاع ویروس کرونا و واکنش نامطلوب دولت به آن بوده و آقای ترامپ از رقیبش جو بایدن هم در کل کشور و هم در برخی ایالت‌های تعیین‌کننده، پیوسته عقب بوده است.

خود آقای ترامپ دیروز اعلام کرد که یک واکسن احتمالی دیگر در فهرستی که مورد تائید کاخ سفید است، وارد مرحله آزمایش‌شده و از همین حالا مقدار زیادی از آن پیش‌خرید شده است.

او در نشست مطبوعاتی کاخ سفید گفت: «ما داریم سرعت و ایمنی را موازنه می‌کنیم. به‌سوی تولید واکسنی قبل از پایان امسال پیش می‌رویم، شاید خیلی قبل از پایان سال و داریم امیدبخش‌ترین کاندیداها را از پیش‌تولید انبوه می‌کنیم تا به‌محض تائید، آماده‌باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی از انگیزه‌ها و روش‌های کاخ سفید به کنار، امید واقعی به یک واکسن چندان بی‌پایه نیست. دکتر آنتونی فاوچی، ایمنی‌شناس برجسته و مشاور کاخ سفید در دوران همه‌گیری، هفته گذشته به یک کمیسیون کنگره گفت که «محتاطانه امیدوار» است که واکسنی بی‌خطر و کارآمد تا پایان سال تکمیل شود.

اما او درعین‌حال گفت که حتی بااینکه دست‌کم ۲۵ واکسن در سراسر دنیا در دست تکمیل است، وقتی واکسن وارد بازار شود، نوشدارو نخواهد بود.

او به نمایندگان کنگره گفت: «فکر نمی‌کنم اول کار بتوانیم همه را مایه‌کوبی کنیم. احتمالاً مرحله‌به‌مرحله خواهد بود. به همین دلیل است که کمیسیون‌هایی برای اولویت‌بندی کسانی که اول مایه‌کوبی می‌شوند داریم.»

«اما درنهایت، طی مدتی معقول، برنامه‌های جاری به هر آمریکایی که نیازمند واکسن باشد امکان خواهد داد طی سال ۲۰۲۱ آن را دریافت کند.»

دولت ترامپ تنها دولتی نیست که برای تولید هر چه سریع‌تر واکسن در سطح جهان شتاب دارد. روسیه قرار است با استفاده از واکسنی که در موسسه «گامالیا» ی مسکو تکمیل‌شده، برنامه مایه‌کوبی سراسری را از ماه اکتبر آغاز کند و هدفش این است که تا آغاز سال ۲۰۲۱، میلیون‌ها دوز واکسن تولید کند.

© The Independent

بیشتر از جهان