وزیر بهداشت آمریکا: تعیین قیمت واکسن کرونا در حوزه اختیارات ما نیست

«ضمانت نمی‌دهیم همه توان تهیه واکسن کرونا را داشته باشند»

وزیر بهداشت آمریکا می‌گوید برای تولید واکسن کرونا به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز است- ROBERTO SCHMIDT / AFP

الکس ایزار، وزیر بهداشت دونالد ترامپ، به سیاست‌مداران گفته است که در صورتی که واکسن ویروس کرونا ساخته شود، نمی‌تواند تضمین کند که همه مردم قدرت مالی تهیه این واکسن را داشته باشند.

آقای ایزار ضمن ارائه مدارکی به کنگره برای نشان دادن تلاش دولت در مهار این ویروس کشنده، گفت: «به شما اطمینان می‌دهیم که تلاش خود را خواهیم کرد تا این واکسن را در دسترس همگان قرار دهیم، اما قیمتش دست ما نیست، چون برای تولید آن نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم. با مهار قیمتش به جایی نمی‌رسیم.»

در عین حال، به نظر می‌رسد که حرف‌های ایزار که گفته است فکر نمی‌کند این ویروس با گرمای هوا از بین برود، در تضاد با صحبت‌های هفته پیش رئیس جمهوری ترامپ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ایزار این سخنان را کمی پیش از نشست خبری رئیس جمهوری بیان کرد. قرار بود آقای ترامپ در این نشست پیرامون برنامه‌هایش برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر این ویروس کشنده صحبت کند.

هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان، از آقای ترامپ به دلیل کم‌کاری در مقابله با خطر ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند.  

آقای ایزار برای تولید واکسن و ذخیره وسایل محفاظتی مانند ماسک، بودجه‌ای ۲ و نیم میلیارد دلاری درخواست کرده است. با این حال، دموکرات‌ها می‌گویند برای اطمینان از مهار شیوع این ویروس دست کم ۸ و نیم میلیارد دلار بودجه لازم است.

هم‌چنین از رئیس جمهوری انتقاد کرده‌اند که چرا ۵۳۵ میلیون دلار از بودجه مبارزه با بیماری ابولا کاسته است.

پیش‌تر، عضو حزب دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی، گفته بود: «شرم‌آور است. پیشنهاد آقای ترامپ ضعیف است و نمی‌تواند در مواجهه با این مسئله کارساز باشد. ما برای مبارزه با ابولا ۵ میلیارد دلار تصویب کردیم. حالا آن‌ها در در تلاشند که از بودجه ابولا بردارند و اینجا خرج کنند.»

او افزوده بود: «ترامپ دیر جنبیده است، خیلی دیر و ضعیف عمل کرده است. امیدواریم بتوانیم زمان از دست‌رفته را جبران کنیم، اما باید افراد حرفه‌ای و منابع کافی در اختیار داشته باشیم و از شیوه‌ هراس‌افکنی نسبت به مردمی که به کشور بازمی‌گردند، استفاده نکنیم.»

گمان می‌رود برنامه آقای ترامپ این است که از میان کابینه‌اش شخصی را مامور مخصوص رسیدگی به این مشکل کند، همان‌طور که باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با بحران ابولا این کار را کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان