«کماندوی افغان» هنرهای رزمی به جوانان پاکستان می‌آموزد

یکی از پناهندگان افغان در حال آموزش هنرهای رزمی به جوانان در دیر خیبرپختونخوا

صحنه‌ای از ویدئو آموزش جوانان پاکستان توسط علیم‌الله- ایندیپندنت اردو

نام واقعی «کماندوی افغان» که در منطقۀ دیرِپایین زندگی می‌کند، علیم‌الله است، اما مردم منطقه او را به اسم «کماندو» می‌شناسند.

خانوادۀ علیم پس از آغاز جنگ افغانستان در دهۀ ۱۹۸۰ میلادی در یک اردوگاه پناهندگان افغان در منطقۀ دیر خیبرپختونخوا مستقر شدند.

علیم طی گفت‌وگویی، به ایندیپندنت اردو گفت که هنرهای رزمی شوق و سرگرمی اوست و برای یادگیری آن به سراسر پاکستان سفر کرده است. او می‌گوید: «وقتی ۱۱ سال پیش برای یادگیری این سرگرمی اقدام کردم، از منطقۀ چترال تا بزرگشهر کراچی رفتم تا هنرهای رزمی را یاد بگیرم و نهایتاً به هدفم دست یافتم.»

علیم خان که در اصل از مردم استان کنرهای افغانستان است، کارآموزانش را در سواحل رودخانۀ پنجکوره آموزش می‌دهد. او می‌گوید: «در ابتدا آکادمی هنرهای رزمی را در یک روستای مجاور افتتاح کردم، اما بعداً تعداد کارآموزان به حدی افزایش یافت که فضای موجود در آکادمی گنجایش دیگر نداشت. به این دلیل آکادمی را به شهر تیمرگره انتقال دادم و اکنون مشغول آموزش حدود ۱۲۰ تن هستم.»

نیمی از پاکستان و نیمی از پناهندگان افغان

علیم می‌گوید که حدود نیمی از کارآموزانش پاکستانی و نیم دیگر آن‌ها پناهجوی افغان هستند. بیشتر پناهندگان افغان از خانواده‌های فقیر هستند و به سختی می‌توانند هزینه‌های آکادمی را بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«من هیچگاه بابت پرداخت هزینه‌ها به آنان فشار نیاورده‌ام. آن‌ها در حد توان و استطاعت خود می‌توانند پرداخت کنند. درحالی که پاکستانی‌ها به طور مرتب هزینه‌هاشان را می‌پردازند و والدین‌شان آن‌ها را با اشتیاق تمام برای آموختن هنرهای رزمی می‌آورند.»

اجارۀ آکادمی علیم توسط کارآموزانش با جمع‌آوری اعانه پرداخت می‌شود تا فعالیت آکادمی ادامۀ داشته باشد و جوانان آموزش یابند. علیم می‌گوید که از کارآموزان این آکادمی هر سال ورزشکارانی در سطوح مختلف منطقه‌ای و ملی در پاکستان در مسابقات هنرهای رزمی شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به حدود ۱۵ تن از کارآموزانش که در کنار ساحل نشسته‌اند، می‌گوید: «برخی از آن‌ها ورزشکارانی هستند که در تیم‌های مختلف در سطح ملی، از جمله در ارتش پاکستان، شرکت کرده‌اند.»

پناهندگان افغان آموزش‌دیده هستند، اما فرصت رشد ندارند

به گفتۀ علیم، کارآموزان وی شامل پناهجویان آموزش‌دیدۀ افغان هستند که به دلیل پناهنده بودن، نمی‌توانند در مسابقات رسمی در پاکستان شرکت کنند. 

«ما بارها تلاش کرده‌ایم تا یک ورزشکار افغان برای شرکت در مسابقات انتخاب شود، اما به ما گفته می‌شود که چون این مسابقات در سطح کشور طور رسمی برگزار می‌شوند، بنابراین افغان‌ها نمی‌توانند از حق شرکت در آن‌ها برخوردار شوند.»

© IndependentUrdu