تأثیرات منفی ویروس کرونا بر زندگی اقتصادی هنرمندان پاکستان

با رشد و شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه، مشکلات در حال آشکار شدن است

نقاشی‌های یک دانشجوی رشته هنر روی دیوار خیابانی در لاهور پاکستان - ARIF ALI / AFP

به گفتۀ راشد خان، مدیر سازمان اجتماعی برای رفاه هنرمندان با نام «هنری تولنه» در خیبرپختونخوا پاکستان، هنرمندان با ایشان تماس می‌گیرند و می‌گویند، اکنون هیچ برنامۀ موسیقی وجود ندارد، ما چگونه به نیازهای روزمرۀ خانواده‌مان رسیدگی کنیم؟

شیوع کرونا ضمن تاثیر شدید بر بخش‌های مختلف جامعه، به زندگی اقتصادی هنرمندان نیز شدیداً صدمه وارد آورده است.

با رشد و شیوع ویروس کرونا، و سپس اعلام قرنطینه، مشکلات هر طبقۀ اجتماعی در حال آشکار شدن است. نه تنها در سطح دولت، بلکه در میان عموم شهروندان کشور نیز آرام آرام این مشکلات قابل درک شده است، و در نتیجۀ آن حرکت‌های گوناگون جمع‌آوری کمک‌های مالی و غذایی از سوی افراد متنفذ و سرشناس متعهد و باعاطفه، آغاز شده است.

راشد خان که سازمان اجتماعی برای رفاه هنرمندان با نام «هنری تولنه» را در ایالت خیبرپختونخوا اداره می‌کند، به دلیل مشکلات اقتصادی‌ای که در نتیجه قرنطینه، به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، بروز کرده است، مسئولیت کمک‌رسانی به هنرمندان نیازمند و بی‌بضاعت را عهده‌دار شده است.

راشد خان طی گفت‌و‌گو با ایندیپندنت اردو، گفت که طی اوضاع جاری یک ماه گذشته تعداد زیادی از خوانندگان و نوازندگان با وی تماس گرفته‌اند و از وضعیت اقتصادی خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

راشد خان می‌گوید: «هرکسی که از جمع این‌ها تماس گرفته است، با نگرانی و پریشانی بیان داشته است که اکنون که هیچ برنامۀ موسیقی وجود ندارد، آیندۀ ما چه خواهد شد؟ چگونه به نیازهای روزمرۀ خانواده‌مان رسیدگی کنیم؟ بعضی از آن‌ها را من شخصاً از نزدیک می‌شناسم، و حیرانم که در روزهای آینده چه خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی می‌افزاید: «بیشتر هنرمندان ایالت خیبرپختونخوا با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا این یگانه استانی است که هنرمندان پشتون می‌توانند در آن فعالیت‌های هنری داشته باشند و از آن طریق امرار معیشت کنند. هنرمندان اردوزبان می‌توانند غیر از استان خود در استان‌های دیگر نیز رفت‌و‌آمد داشته باشند، اما برای خوانندگان پشتون فرصت‌های زیادی وجود ندارد. به همین دلیل است که شرایط فعلی برای قشر هنرمند این ایالت بسیار مشکل‌آفرین شده است. به این دلیل تصمیم گرفتم که در انتظار ماندن برای رسیدن کمک‌های دولت، احمقانه خواهد بود. بنابراین بهتر آن است تا با هدف جلوگیری از بروز فاجعۀ انسانی، از عامۀ مردم درخواست کمک و مساعدت انجام گیرد.»

راشد خان می‌گوید: «حدود ده روز پیش طی یک پیام ویدیویی از طریق رسانه‌های اجتماعی برای هنرمندان خیبرپختونخوا درخواست کمک کردم، که با استقبال مردم رو‌به‌رو شد. برخی‌ها کمک‌های مالی‌شان را ارسال کردند که به وسیلۀ آن به ۱۳۰ خانواده مساعدت مالی انجام گرفت.»

وی می‌افزاید: «یکی از آن اهدا کنندگان شخصی به نام حاجی حبیب بود که با دستان خود بسته‌های کمکی آماده کرده بود و آن را بین خوانندگان و نوازندگان توزیع کرد.»

احمد گل، یکی از هنرمندان، به ایندیپندنت اردو گفت که اگر شهروندان کشور تمامی مسئولیت‌ها را به دوش دولت واگذار کرده و بی‌اعتنایی اختیار می‌کردند، در آن صورت وضعیت شهروندان نادار و بی‌بضاعت چه می‌شد؟

او گفت: «من از لحاظ سنی در سطحی قرار دارم که بخشی بزرگی از عمر خود را در عرصۀ موسیقی و هنر صرف کرده‌ام. فرزندانم همه ازدواج کرده‌اند و در خانه فقط خودم و همسرم زندگی می‌کنیم. اگر اندکی پول هم به دست آورم، نیازمندی‌های روزمرۀ ما رفع می‌شود. اما آنانی که دارای همسر و فرزندان هستند، با مشکلات فراوانی مواجهند.»

راشد خان، رئیس «هنری تولنه»، می‌افزاید که او قرار است کمک‌های بیشتری به خانواده‌های هنرمندان ارائه دهد. وی همچنین می‌گوید: «به نظر من اگر هرکسی مراقب قشر اجتماعی مربوط خود و افرادی باشد که آن‌ها را می‌شناسد، ما به راحتی از این بحران گذر خواهیم کرد.»

اگرچه حکومت مرکزی مبلغ ۱۵۰ میلیارد کلدار پاکستانی را برای کمک به دوازده میلیون خانوادۀ کم‌درآمد اعلام کرده است، اما واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که در شرایط فعلی این کمک بسنده نیست. برای دریافت کمک مالی مذکور، ثبت‌نام از طریق تلفن همراه با ارائه جزئیات مورد نیاز به یک شمارۀ خاص، الزامی است.

در شرایطی که بیرون رفتن مردم از خانه‌هاشان ناممکن شده است و سطح سواد در کشور نیز در حال حاضر پایین است، اغلب افراد تحصیل کرده باور دارند که بسیاری از خانواده‌ها از دریافت این بسته‌های کمکی محروم خواهند ماند. 

© IndependentUrdu

بیشتر از فرهنگ و هنر