دامنه تحریم فلزات علیه ایران وسیع‌تر شد

مایک پومپئو: ۹۰ درصد از درآمد‌های رژیم ایران که برای حمایت از «تروریسم» هزینه می‌شد را کاهش دادیم

مایک پومپئو می‌گوید رژیم ایران یک «متجاوز» است،‌نه یک «قربانی»-DAVID MCNEW / Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت، دامنه تحریم فلزات برای ایران با افزوده شدن ۲۲ ماده خاص دیگر که می‌تواند در برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و نظامی کاربرد داشته باشد، وسیع‌تر شده است.

این مواد شامل پودر آلومینیوم با خلوص بالای ۹۸ درصد است که می‌تواند در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی یا موشکی کاربرد داشته باشد.

پومپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد با گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران، اشخاص حقیقی و حقوقی که این مواد را به ایران انتقال می‌دهند نیز در فهرست سیاه قرار خواهند گرفت.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو برنامه‌های موشکی، نظامی و هسته ای ایران را «تهیددی برای صلح و امنیت بین‌المللی» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بار دیگر تاکید کرد که این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که بخش ساخت و ساز در ایران را زیر سلطه خود دارد.

رویترز ماه گذشته گزارش داده بود که شرکت آلومینیوم آلومینا در نزدیکی شهر جاجرم، تاسیسات محرمانه‌ای است که سپاه بنا کرده و از پودر آلومینیوم با خلوص بالا در برنامه‌های موشکی استفاده می‌کند.
این پودر یکی از مواد اصلی در سوخت جامد موتورهایی است که در پرتاب موشک استفاده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اخیرا نام هشت شرکت صنایع فلزی و فولادی ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده بود.

هدف از تحریم بخش فلزات در ایران از سوی آمریکا کاهش تهدید‌های ناشی از برنامه‌های هسته‌ای، نظامی و موشکی ایران و همچنین کاهش منابع در آمد سپاه اعلام شده که واشینگتن ادعا می‌کند انحصار ساخت و ساز در ایران را در دست دارد. سپاه به اتهام آنچه که از سوی آمریکا حمایت از فعالیت‌های تروریستی خوانده شده، در فهرست سیاه ایالات‌متحده قرار دارد و برخی تحریم‌های دیگر علیه ایران نیز بر مبنای فعالیت‌های سپاه تدوین شده است.

مایک پومپئو روز گذشته به کمیته روابط خارجی سنا گفت آمریکا در دو سال گذشته ۹۰ درصد از درآمدهای جمهوری اسلامی که به گفته او صرف «حمایت از فعالیت‌های تروریستی و هسته‌ای» می‌شد را کاهش داده است.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره برقرار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه رژیم جمهوری اسلامی یک «متجاوز» است و نه یک «قربانی» نسبت به تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که در شورای امنیت سازمان ملل به گردش درآمده،‌ابراز امیدوار کرد.

تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه به پایان می‌رسد. آمریکا و متحدان‌ آن با ابراز نگرانی نسبت به تهدید‌های ناشی از اینکه «ایران بتواند آزادانه سلاح خرید و فروش کند» و پیامدهای آن برای امنیت و ثبات منطقه، خواستار تمدید این تحریم‌ها هستند.