گروگان‌گیر اوکراینی پس از مکالمه با رئیس‌جمهور تسلیم شد

گروگانگیری اتوبوس در کی‌اف پس از ۱۲ ساعت خاتمه یافت

مرد گروگان‌گیر پس از آن که رییس جمهور پذیرفت از فیلم مستند واکین فینیکس حمایت کند گروگان‌ها را آزاد کرد-YURIY DYACHYSHYN / AFP

به گفته مقامات مرد مسلحی  که بیش از ۱۲ نفر را در اتوبوسی گروگان گرفته بود دستگیر شد تا این ماجرا که بیش از ۱۲ ساعت طول کشید پایان یابد.

معاون رییس دفتر ولودمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین به خبرنگاران گفت گروگان‌گیر پس از ۱۵ دقیقه مکالمه تلفنی با رییس جمهور، گروگان‌ها را آزاد کرد.

این مرد از آقای زلنسکی درخواست کرد پیامی ویدیویی در فیسبوک بگذارد و از مردم اوکراین بخواهد فیلم مستند "ساکنان زمین" محصول سال ۲۰۰۵ را تماشا کنند. این فیلم که در آن واکین فینیکس گویندگی می‌کند در‌باره سوء‌استفاده انسان از حیوانات است.

گروگان‌گیر دقایقی پس از انتشار پیام ویدیویی رییس جمهور از اتوبوس پیاده شد و خود را به پلیس تسلیم کرد. این گروگان‌گیری در شهر لوتسک واقع در غرب اوکراین رخ داد.

به گفته مقامات تمام ۱۳ گروگان صحیح و سالم آزاد شدند.

آقای زلنسکی که اکنون پیام ویدیویی حمایت از فیلم مستند را حذف کرده است پس از دستگیر شدم مرد گروگان‌گیر مطلبی انتشار داد و از دست‌اندرکاران پایان دادن به این گروگان‌گیری تشکر کرد.

او گفت:  «جان انسان بیش‌ترین ارزش را دارد. خوشبختانه کسی را از دست ندادیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون گروگان‌ها بعد از یک روز کامل گرفتاری در این اتوبوس می‌توانند به آغوش خانواده‌های‌شان برگردند.»

آرسن آواکوف وزیر کشور اوکراین به خبرنگاران گفت گروگان‌گیر مردی دمدمی‌مزاج است و بر اساس تصوری که از دنیا برای خودش ترسیم کرده است خواسته است تلافی کند.

آقای آواکوف افزود: از عدالت و ارزش جان انسان در ذهن خودش تصوری ساخته و پرداخته بود.

طبق گزارش رسانه‌های اوکراین این مرد از کنشگران هوادار حقوق حیوانات است و به سگ‌های ولگرد کمک می‌کرده است.

گروگان‌گیر در ابتدای گروگان‌گیری هم پس از گفتگو با یوهن کوال معاون اول رییس پلیس اوکراین سه مسافر اتوبوس و از جمله یک زن باردار را آزاد کرده بود.

طبق شناسایی پلیس مرد گروگان‌گیر ماکسیم کریوش نام دارد، ۴۴ ساله، تبعه اوکراین و متولد روسیه است و به گفته آنتون گراشچنکو معاون وزیر کشور بابت اتهامات مختلف در مجموع دارای ۱۰ سابقه حبس است.

این ماجرای گروگانگیری بدون آسیب دیدن کسی پایان یافت ولی مرد گروگان‌گیر هنگام گفتگو با آقای کوال از درون اتوبوس تیری شلیک کرد که نزدیک بود به معاون رییس پلیس کشور اصابت کند.

پلیس همچنین ناچار شد پس از شروع گروگان‌گیری آن منطقه واقع در مرکز شهر لوتسک را محاصره کند و مرد گروگان‌گیر یک بار از پنجره اتوبوس مواد منفجره به بیرون پرتاب کرد و چند بار به سوی پهپاد پلیس هم تیراندازی کرد.

به گفته آقای گراشچنکو خود گروگان‌گیر پس از آن که اتوبوس را در اختیار گرفت در ساعت ۹:۲۵ صبح با پلیس تماس گرفت.

گزارش‌های تکمیلی در ای‌پی آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان