ترکیه «۵۰ بمب اتمی» را «گروگان» گرفته است

مقامات کاخ سفید در تکاپوی پس گرفتن سلاح‌های تخریب گسترده

حمله ترکیه به شهر سوری راس العین، ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ - Ozan KOSE / AFP

در حالی که واشنگتن سعی دارد راهی دیپلماتیک برای پاسخ دادن به حملات ترکیه به سوریه بیابد، طبق اخبار منتشره، مقامات آن کشور هشدار داده‌اند که ترکیه عملاً حدود ۵۰ بمب اتمی ایالات متحده را گروگان گرفته است.

خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه که خلاء قدرت در آن کشور ایجاد کرد و موجب شد که ترکیه و روسیه با وارد شدن به آن منطقه، متحدان کُرد واشنگتن را از آن ناحیه بیرون برانند، اعتراضات بین‌المللی را در پی داشته است.

با توجه به آن که حتی متحدان دونالد ترامپ هم کاخ سفید را به خیانت کردن به متحدانش متهم کرده‌اند، رئیس جمهوری آمریکا ناچار شده است که ابراز مخالفت خود را با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، افزایش دهد و تهدید کند که اقتصاد ترکیه را به «نابودی» بکشاند و به هم‌پیمانی آمریکا و آنکارا پایان دهد.

در خبرها آمده است که خروج سریع نیروهای ایالات متحده و تضعیف پرسروصدای روابط بین دو کشور، سبب شده است تا مقامات آمریکا تلاش کنند برای سلاح‌های هسته‌ای ذخیره شده در پایگاه هوایی مشترک اینجرلیک در جنوب شرقی ترکیه، برنامه‌ای تدوین کنند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، مقامات وزارت کشور و وزرات انرژی که مدیریت زرادخانه‌ هسته‌ای واشنگتن را به عهده دارند، برای بررسی چگونگی بازپس گرفتن حدود پنجاه جنگ‌افزار هسته‌ای تاکتیکی، با هم دیدار کردند.

یکی از این مقامات، به نیویورک تایمز گفت که آقای اردوغان در حال حاضر عملاً بمب‌ها را گروگان گرفته است. این نگرانی وجود دارد که مبادا بیرون بردن این جنگ‌افزارها، به روابط این دو متحد عضو ناتو پایان دهد، اما در عین حال، همان جا نگه داشتن این جنگ‌افزارهای تخریب گسترده نیز آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

درست یک ماه پیش از این معضل، آقای اردوغان گفته بود که ترکیه پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را در سال ۱۹۸۰ امضاء کرده است و «پذیرفتنی نیست» که اجازه نداشته باشد دارای مجموعه جنگ‌افزارهایی برای خودش باشد.

گفته می‌شود که دیپلمات‌های آمریکایی تماس تلفنی بین آقای ترامپ و آقای اردوغان در هفته‌ گذشته، و در پی آن، تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده به خروج نیروهای نظامی آن کشور از سوریه را که بعد از پاک‌سازی منطقه از داعش انجام گرفت، اقدامی «خارج از برنامه» خوانده‌اند.

آقای ترامپ پس از آن که از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به منظور خلاص شدن از «جنگ‌های بی‌پایان» خبر داد،  ناچار شده است بارها به جنگ لفظی علیه ترکیه بپردازد، درخواست آتش‌بس کند، و مقامات بلندپایه‌ ترکیه را در فهرست تحریم قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این اقدامات به عملیات نظامی ترکیه پایان نداده است. آنکارا به پیشروی در شمال سوریه ادامه داده است تا آن منطقه را تصرف کند و شبه‌نظامیان کُرد را مورد حمله قرار دهد. شبه نظامیان کُرد هم مجبور شده‌اند با دشمن آمریکا، یعنی دولت سوریه، متحد شوند تا به طور کامل از بین نروند.

کردها طی این کشاکش‌ها ناچار شدند زندان‌هایی را که تروریست‌های داعش را در آن‌ها حبس کرده بودند، به حال خود رها کنند و در چند روز نخست حملات، صدها زندانی داعشی موفق به فرار شدند.

به گفته‌ سازمان ملل، تاکنون هزاران نفر از مردم این منطقه نیز آواره شده‌اند. در خبرها آمده است که ده‌ها نفر هم کشته شده‌اند و اتهام جنایت جنگی نیز مطرح شده است.

در این بین، روسیه هم توانسته است به بخش‌هایی از سوریه که قبلاً در اختیار ایالات متحده بود، مسلط شود و با استفاده از خلاء‌ پدید آمده، نقش میانجی بین سوریه و ترکیه را ایفا کند.

جک رید، رئیس کارگروه خدمات تسلیحاتی مجلس سنای ایالات متحده، نیز در پی خروج نیروهای این کشور از سوریه گفت: «این رئیس جمهوری (ترامپ) با چنین حرکات شتاب‌زده‌ای که به نفع روسیه و حکومت‌های اقتدارگرا است، به چشم سران نظامی و دیپلماسی و متحدان ما خاک می‌پاشد. اگر این رئیس جمهوری در مورد پایان دادن به جنگ‌ها و رسیدن به صلح جدیت داشت، راهبردی برای جلوگیری از سربرآوردن مجدد داعش و ایجاد امنیت برای متحدان ما در سوریه تدوین می‌کرد. اما او مکرراً از چنین امری خودداری کرده است، و اکنون با نمونه‌ دیگری از اقدامات دونالد ترامپ برای آشوب‌آفرینی‌، تخریب منافع آمریکا و نفع رساندن به روسیه و حکومت اسد روبه‌رو هستیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent