الجزایر در قبال بحران لیبی چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد؟

فایز السراج در گذشته نیز خواستار مداخله نظامی الجزایر در لیبی شده بود

مداخله نظامی الجزایر به لیبی به معنای پایان یافتن مرحله بی‌طرفی آن کشور در قبال بحران لیبی است. عكس از:  تلویزیون الجزایر

پس از آن كه عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی از مصر درخواست حمایت كرد و نمایندگان قبایل لیبی برای دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و درخواست مداخله نظامی برای جلوگیری از حمله ترکیه، از قاهره دیدار كردند، این پرسش در الجزایر مطرح شده است که اگر فایز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی و قبایل مناطق غربی و جنوبی لیبی خواستار مداخله نظامی الجزایر برای محافظت از آن‌ها در برابر نیروهای مصری و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر شوند، الجزایر چه تصمیمی خواهد گرفت؟

البته به صورت کل می‌توان گفت که الجزایر سعی می‌کند از وقوع جنگ‌های شدید نیابتی از سوی بازیکنان اصلی در لیبی جلوگیری کند و برای رسیدن به این هدف، الجزایر در حال انجام اقدامات متعددی است. در همین راستا، صبری بوقادوم، وزیر امورخارجه الجزایر به رم سفر کرد و با وزیر امورخارجه ایتالیا دیدار کرد، سپس وارد تونس شد و با قیس سعید، رئیس جمهوری تونس و وزیر امورخارجه آن کشور ملاقات کرد. همزمان، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که صبری بوقادوم، وزیر امور خارجه الجزایر چهارشنبه آینده، ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰، به منظور گفت‌وگو با سرگئی‌لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه وارد مسکو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان و در بحبوحه درخواست‌های مداخله نظامی و حمایت که از سوی برخی از طرف‌ها به نمایندگی از پارلمان شرق لیبی به مصر پیشنهاد می‌شود، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر از عقیله صالح، رئیس پارلمان شرق لیبی دعوت به بازدید از الجزایر کرده است تا از جزئیات تحولات جدید در بحران لیبی مطلع شود. قابل ذکر است که پارلمان شرق لیبی (طبراق) و برخی از سران قبایل شرق این کشور خواستار مداخله نظامی مصر و مسلح کردن جوانان قبایل برای مقابله با دولت وفاق ملی شدند، در حالی‌که رئيس جمهور الجزایر نسبت به انجام این اقدام هشدار جدی داده است. بنابر این، احتمال می‌رود الجزایر تلاش‌های خود را برای برگزاری نشستی به هدف اجرایی ساختن طرح صلح الجزایر برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی به گونه که تمام طرف‌های درگیر در آن حضور داشته باشند و تحت حمایت بین‌المللی و بر اساس تصمیمات کنفرانس برلین صورت گیرد، آغاز کند.

در همین حال، احمد کروش، ناظر پیشین صلح در مأموریت صلح سازمان ملل متحد، به ایندیپندنت عربی گفت: "الجزایر موضع ثابتی در قبال بحران لیبی داشته و تأکید بر لزوم استفاده از گزینه راه حل مسالمت‌آمیز دارد و در حالی که هرگونه مداخله خارجی را رد می‌کند، در برابر تمام طرف‌های درگیر در بحران لیبی، موضع‌گیری یکسانی دارد." احمد کروش افزود: "با توجه به مداخله آشکار و همه‌جانبه ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی در طرابلس که پارلمان طبراق و سران قبایل شرق لیبی را به درخواست مداخله نظامی مصر وا داشته است، می‌توان گفت که بحران جنگ در لیبی وارد مرحله پیچیده‌تری شده است. اما سفر عقیله صالح به الجزایر می‌تواند رئیس جمهوری آن کشور را از جزئیات تحولات اخیر آگاه کند و از دیدگاه الجزایر در مورد چگونگی یافتن راه حلی برای جلوگیری از وقوع درگیری منطقه‌ای در سرزمین لیبی، اطلاع حاصل کند."

احمد کروش می‌گوید: "در گذشته و هنگامی‌که نیروهای ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر طرابلس را در محاصره قرار داده بودند، فایز السراج خواستار مداخله نظامی الجزایر شده بود و الجزایر در پاسخ به درخواست دولت وفاق ملی اعلام کرد که طرابلس خط قرمز است و الجزایر حمله نیروهای ارتش ملی به طرابلس را نمی‌پذیرد. بنابر این، بعید به نظر می‌رسد که الجزایر به درخواست مداخله نظامی پاسخ مثبت بدهد، صرف‌نظر از این‌که این درخواست از سوی دولت وفاق ملی، پارلمان شرق لیبی و یا از سوی قبایل لیبی باشد".

وی می‌افزاید: "در واقع، مداخله نظامی الجزایر در قلمرو لیبی بدین معنا است که الجزایر از مرحله بی‌طرفی گذشته و خود را به عنوان طرف مشخصی وارد بحران لیبی کرده است." احمد کروش در ادامه سخنانش گفت: "الجزایر از حضور عقیله صالح در کشور برای آرامش اوضاع لیبی و دعوت همه طرف‌های درگیر برای حضور در نشست ویژه‌ای که تنها طرف‌های لیبی در آن اشتراک داشته باشند و  از حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی نیز برخوردار باشد، بهره‌برداری خواهد کرد."

در همین راستا، رابح لونیسی، استاد تاریخ معاصر، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت،‌ گفت: "الجزایر برای حمایت هیچ یک از طرف‌های درگیر، دست به مداخله نظامی در لیبی نخواهد زد و آن‌چه در این میان اهمیت بسیاری برای الجزایر دارد، تأمین امنیت در مرزهای آن است و در صورت لزوم، الجزایر برای مقابله با تروریست‌ها و یا افراد دیگری که مرزهای آن کشور را تهدید کنند، تنها در مناطق مرزی دست به حمله خواهد زد. وی خاطرنشان می‌کند که طبق قانون اساسی جدید، مداخله نظامی الجزایر در خارج از مرزهای آن کشور مستلزم برگزاری همه‌پرسی است."

رابح لونیسی افزود: "در صورت وقوع جنگ و یا مداخله نظامی مصر و ترکیه، شمار بسیاری از مردم لیبی برای فرار از میدان جنگ به جنوب کشور جابجا خواهند شد و گروه‌های تروریستی با بهره‌برداری از این وضعیت، الجزایر را تهدید خواهند کرد."

لونیسی بدین باور است که الجزایر به شدت نگران مداخله احتمالی نظامی مصر در لیبی است، زیرا الجزایر می‌داند که این امر بی‌تردید بر وخات اوضاع می‌افزاید و لیبی را به میدان نبرد بین‌المللی تبدیل می‌کند و هرگونه شکست برای ارتش مصر به معنای پیروزی اخوان المسلمین در مصر که مورد حمایت ترکیه هستند به شمار می‌رود. در آن‌صورت، اخوان المسلیمن مصر در شرایط مشابه با وضعیت کنونی اخوان المسلمین در  لیبی و جنبش نهضت در تونس قرار خواهند گرفت و این تحولی است که الجزایر به شدت نگران وقوع آن است، زیرا این امر می‌تواند درها را به روی اخوان المسلمین الجزایر و هواخواهان ترکیه در الجزایر باز کند.

در همین راستا، اسماعیل خلف الله، کارشناس حقوق بین‌الملل در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، تأکید کرد که الجزایر نه تنها به درخواست هیچ یک از طرف‌های درگیر در بحران لیبی برای مداخله نظامی الجزایر در لیبی پاسخ مثبت نخواهد داد بلکه سعی خواهد کرد مانع مداخله نظامی مصر در لیبی شود، زیرا این امر حتی از سوی کشورهای فعال در بحران لیبی و حامیان دولت شرق لیبی، از جمله روسیه قابل پذیرش نیست.

البته عبدالمجید تبون، رئيس جمهوری الجزایر پیش از این در گفت‌وگوی که با شبکه خبری "فرانسه ۲۴" داشت، گفت: تحولات چند هفته اخیر در لیبی نشان می‌دهد که بحران لیبی فراتر از تفاهمات کنفرانس برلین رفته و همین تحول باعث شد تا الجزایر در صدد یافتن ابزارهای جدیدی برای مقابله با وضعیت تازه در لیبی باشد.

همچنان، صبری بوقادوم، وزیر امورخارجه الجزایر اظهار داشت که الجزایر اقدامات جدی را برای حل بحران جنگ در لیبی اتخاذ کرده است اما این تلاش‌ها همچنان دور از پوشش رسانه‌ای باقی خواهد ماند. بوقادوم در واکنش به اقدامات مصر، گفت: وی همه روزه با سامح شکری، وزیر امورخارجه مصر در تماس است و الجزایر از تمام اقدامات و مواضعی که مصر در قبال بحران جنگ در لیبی اتخاذ می‌کند، آگاهی دارد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia