تغییر موضع الجزایر در قبال تحولات لیبی

مداخله خارجی، بحران جنگ در لیبی را پیچیده‌تر می‌کند

الجزایر مداخله خارجی و راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران جنک در لیبی را نمی‌پذیرد. عكس از:  AFP

افزایش وخامت اوضاع لیبی و گسترش روزافزون دامنه تهدیدها و ناامنی‌ها باعث شده است تا عبدالمجید تبون، رئيس جمهور الجزایر ضمن ابراز نگرانی نسبت به تشدید بحران جنگ در این کشور، آینده لیبی را به وضعیت آشفته سوریه تشبیه کند و هشدار دهد که اگر اقدامات جدی برای مدیریت بحران صورت نگیرد، لیبی می‌تواند به سومالی دیگری تبدیل شود. رئیس جمهور الجزایر در حالی این سخنان را ایراد می‌کرد که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه وارد لیبی شده و در حال بازرسی سربازان ترکیه در شهر مصراته، جای که قرار است ترکیه پایگاه نظامی ایجاد کند، بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته الجزایر نسبت به حضور جنگجویان خارجی در لیبی که باعث وخامت بیشتر اوضاع می‌شود ابراز نگرانی می‌کند و موضع‌گیری ترکیه که تمام توافق‌نامه‌های صلح و آشتی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و کنفرانس برلین را نادیده گرفته و به لیبی لشکرکشی کرده است را مورد نکوهش قرار می‌دهد. رئیس جمهور الجرایر با اشاره ضمنی به ترکیه، گفت: برخی کشورها سعی می‌کنند لیبی را بیشتر از پیش در عمق بحران فرو برند، به عنوان مثال یکی از کشورهای با پشت‌پا زدن به توافق‌نامه برلین و طرح ممنوعیت ورود سلاح به لیبی، ۳۴۰۰ تن سلاح به لیبی ارسال کرد.

به نظر می‌رسد که پس از تشدید جنگ در لیبی و افزایش میزان دخالت‌های خارجی، موضع الجزایر در قبال تحولات لیبی به شدت دگرگون شده است و الجزایر سعی می‌کند هماهنگی خود را با کشورهای همسایه به ویژه با مصر و حمایت از ابتکار عمل مصر برای حل بحران جنگ در لیبی افزایش دهد. عبدالمجید تبون در مصاحبه که با شبکه خبری فرانس ۲۴ داشت، گفت: دولت وفاق ملی دیگر توان مدیریت کشور را ندارد و بایستی نهاد جدیدی که نمایندگی از سراسر مردم لیبی کند، جایگزین دولت وفاق ملی شود تا زمینه برای برگزاری انتخابات و تشکیل دولت همه شمول آماده شود. شکی نیست که اظهارات اخیر رئیس جمهور الجزایر در مورد لیبی با سیاست اردوغان و فایزالسراج همخوانی ندارد و منجر به وقوع تنش میان دو جانب می‌شود.

عبدالمجید تبون با اشاره به جنایت‌های جنگجویان مزدور خارجی در لیبی، گفت: خوشبختانه به رغم این‌که نیروهای خارجی اعزام شده به لیبی دست به جنایت‌های بی‌شماری زدند، اما قبایل لیبی که نقش اساسی در تحولات کشور دارند تا به حال از خویشتن‌داری کار گرفته و دست به سلاح نبرده اند، اما در صورت تشدید بحران، قبایل لیبی نمی‌توانند سکوت اختیار کنند و آنگاه، لیبی در ورطه آشفتگی‌های قرار می‌گیرد که شباهت بسیاری به وضعیت سومالی خواهد داشت. در چنین وضعیتی نیروهای تروریستی از هر گوشه و کنار وارد لیبی خواهند شد و دیگر هیچ کسی توان کنترل اوضاع را نخواهد داشت.

در همین راستا، احمد کروش، افسر سابق ارتش الجزایر و ناظر پیشین بین المللی در سازمان صلح بین‌المللی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: نگرانی رئیس جمهور الجزایر این است که وضعیت کنونی لیبی شباهت بسیاری به وضعیت فاجعه آفرین سوریه دارد و طرف‌های درگیر در سوریه اکنون وارد درگیری تازه‌ای در قلمرو لیبی شده اند. این در حالی است که قبایل لیبی تا به حال از ورود به جنگ خودداری کردند و اگر وضعیت از این بیش دشوارتر شود پای قبایل لیبی نیز به جنگ کشانده می‌شود و لیبی دچار فاجعه‌ای پایان ناپذیری مشابه به آن‌چه در سومالی اتفاق می افتد خواهد شد. وی افزود: الجزایر بدین باور است که دخالت خارجی و ورود جنگجویان مرزدور، راه حل سیاسی را کاملا مسدود می‌کند و انتقال هزاران تن از جنگجویان مزدور از سوریه به لیبی، بحران جنگ در این کشور را پیچیده‌تر می‌کند.

احمد کروش گفت: حضور آشکار نظامی ترکیه در خاک لیبی، باعث نگرانی کشورهای همسایه از جمله مصر شده است و با توجه به همین نگرانی، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر خطوط قرمزی را برای پیشرفت نیروهای ترکیه به سمت مشرق لیبی مشخص کرده است و البته مداخله نظامی ترکیه، لیبی را در آستانه یک جنگ داخلی بزرگ قرار داده است که می‌تواند پیامدهای فاجعه آمیزی در پی داشته باشد. وی افزود: ترکیه قبایل غرب لیبی را استخدام می‌کند و آن‌ها را به جنگ تشویق می‌کند و مصر نیز همین روند را با قبایل شرق لیبی انجام می‌دهد و اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، لیبی به سرنوشت سومالی گرفتار می‌شود و در نتیجه، ثبات و امنیت کشورهای همسایه را نیز آسیب‌پذیر می‌کند.

احمد کروش در ادامه گفت: روابط ترکیه و الجزایر بستگی به موضع‌گیری آنکارا در لیبی دارد و اگر مداخله نظامی ترکیه همچنان ادامه داشته روابط دو کشور شاهد تنش و بحران می‌شود و الجزایر هرگز حاضر به پذیرش ایجاد پایگاه‌های ترکیه در خاک لیبی نخواهد شد. وی در پایان صحبتش گفت: هرچند به نظر می‌رسد که ترکیه تصمیمی برای عقب‌نشینی از لیبی ندارد، اما الجزایر از هیچ تلاشی برای جلوگیری از جنگ در لیبی دریغ نخواهد کرد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia