افزایش نگرانی در مورد نقش توییتر در انتخابات آمریکا در پی حمله هکرها

پیامد چنین واقعه‌ای می‌تواند برای انتخابات سوم نوامبر در آمریکا بسیار خطیر باشد

هکرها با نفوذ در حساب‌های تایید شده به طور بالقوه می‌توانند از این سکو برای اشاعه اخبار جعلی استفاده کنند- Olivier MORIN / AFP

نفوذ به حساب کاربری شخصیت‌های معروف در توئیتر در روز چهارشنبه هفته گذشته بسیاری از ناظران را نگران کرده که هکرها بتوانند انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا را مختل کنند.

این که هم حساب کاربری جو بایدن و هم باراک اوباما هک شد نمایانگر آن است که این شبکه اجتماعی نه تنها در مقابل کلاهبردارانی که برای خرید بیت‌کوین مردم را فریب دادند، بلکه نسبت به عوامل انتشار اخبار جعلی که ممکن است از طرف شخصیت‌های معروف در جریان کارزارهای انتخاباتی و روز رای‌گیری پیام دروغ و غلط منتشر کنند، سخت آسیب‌پذیر است.

به همین اندازه نگران‌کننده مدت زمانی است که توئیتر در واکنشی کُند به پست‌های جعلی در این شبکه برای حذف آنها صرف کرد که همزمان کلیه اکانت‌های تایید شده را مسدود نمود.

پیامد چنین واقعه‌ای می‌تواند برای انتخابات سوم نوامبر در آمریکا بسیار خطیر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از شخصیت‌های معتمد گذشته، مقامات محلی و ایالتی که از علامت آبی برخوردارند نیز می‌توانند آماج چنین حرکتی قرار گیرند، به این معنا که پیام‌های جعلی در مورد زمان و محل رای‌گیری می‌تواند به آسانی در سراسر ایالات کلیدی منتشر شده و روند انتخابات را از خط خارج کند. 

هکرها با نفوذ در حساب‌های تایید شده – حتی برای مدتی کوتاه – به طور بالقوه می‌توانند از این سکو برای اشاعه اخبار جعلی نسبت به سال ۲۰۱۶ با سرعت و گستردگی بیشتری عمل کنند. در جریان آن عملیات، حساب‌های دروغین تحت حمایت روسیه در سراسر شبکه اجتماعی، اخبار جعلی منتشر کرده و آنها را گسترش دادند. 

انتظار می‌رود این تاکتیک‌ها در سال جاری نیز در شبکه‌های اجتماعی تکرار شده و حتی افزایش یابد، اما استفاده از حساب‌های تایید شده با میلیون‌ها فالوئر برای انتشار اخبار جعلی با کیفیت بالا می‌تواند صورت قضیه را بالکل تغییر دهد.

به همین گونه، وجود چنین احتمالی می‌تواند اعتماد مردم را نه تنها به آن حساب‌ها، بلکه به توئیتر به طور کلی خدشه‌دار کند. علاوه بر آن که تلاش‌هایی که برای مقابله با اخبار جعلی می‌شود مشکل است، حفظ اعتبار رسانه‌هایی هم که در حال حاضر مورد اعتماد مردم نیستند و جلب اطمینان رای‌دهنده به آنها کار آسانی نخواهد بود.  

نگرانی پیرامون مقابله با این حساب‌های کاربری از انتخابات ریاست جمهوری به مراتب فراتر می‌رود.

جک دورسی، صاحب توییتر، خود در توییتی نوشت: «برای ما در توئیتر روز سختی است. در مورد آنچه رخ داده به‌شدت ناراحتیم. در حال یافتن علت آن هستیم و به محض درک این که دقیقا چه اتفاقی افتاده شما را در جریان همه چیز خواهیم گذاشت. قدردانی از همکاران‌مان که سخت در تلاش حل این معضل هستند.»

به گفته کریس لو، وزیر سابق کار: «از آن جا که حساب کاربری افراد/شرکت‌های برجسته هک شده، بیایید تصور کنیم اعلام تصمیم‌ها و سیاست‌های ریاست جمهوری (از جمله تهدید های نظامی) در این سکو که در معرض هک شدن است چقدر دشوار باید باشد.»

«ما از یک حادثه بزرگ بین‌المللی فقط به اندازه یک هک فاصله داریم.»

در این میان، توضیح توئیتر در مورد آن چه اتفاق افتاده خود جای نگرانی دارد، زیرا این امر تایید می‌کند که نه تنها هکرها توانسته بوده‌اند وارد تعداد بسیاری حساب کاربری شوند، بلکه آنها با استفاده از سیستم خود توئیتر دست به این عمل زده‌اند که احتمالا با کمک یکی از اعضای توئیتر در داخل این کمپانی انجام شده است.

در پیام به‌روز شده توئیتر در مورد این واقعه آمده: «ما رد پای حمله هماهنگ و مهندسی‌شده شبکه اجتماعی را گرفته‌ایم که از طریق برخی از کارمندان ما که به سیستم‌ها و ابزار داخلی دسترسی دارند انجام شده است.»   

«ما می‌دانیم که هکرها از این افراد برای دسترسی و کنترل حساب‌های کاربری افراد معروف (از جمله تایید شده) استفاده کرده‌اند. ما در حال تحقیق در مورد دیگر فعالیت‌های احتمالی هکرها یا اطلاعاتی هستیم که ممکن است به آن دست یافته باشند و شما را در اینجا در جریان آن خواهیم گذاشت.»

© The Independent