فاوچی: واکسن کرونا روی ۳۰هزار داوطلب آزمایش می‌شود

«ویروس کرونا می‌تواند از طریق مبتلایان بدون علامت سرایت کند»

فاوچی می‌گوید اداره تحت سرپرستی او تقریبا بیماری را شکست داده‌ است- MANDEL NGAN / AFP

آنتونی فاوچی، بالاترین مقام دولتی در حوزه بیماری‌های عفونی ایالات متحده، می‌گوید تابستان امسال آزمایش واکسن کرونا روی ۳۰ هزار داوطلب انجام خواهد شد. وی همچنین در اثنای کشمکش‌های جهانی مبنی بر پوشیدن یا نپوشیدن ماسک صورت برای جلوگیری از شیوع ویروس از طریق ذرات ریز بزاق و مخاط، به مارک زاکربرگ، رئیس فیسبوک، گفت محققان هیچ تأثیر «زیان‌باری» روی تنفس افراد مشاهده نکرده‌اند.

فاوچی، که این هفته با کاخ سفید سر جنگ داشته، از جوانان درخواست کرد در خانه بمانند و از مردم خواست در مکان‌هایی که جوانان می‌روند، پا نگذارند.

رئیس فیسبوک نیز گفت «واقعا دلسردکننده است که ما هنوز آزمایش مناسبی نداریم و دانشمندان معتبری نظیر شما و اعضاء مرکز پیش‌گیری و کنترل دارند آسیب می‌بینند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زاکربرگ، که در ماه‌های اخیر با دونالد ترامپ دیدار داشته، مقامات دولت را به «زیر سؤال بردن» برخی از «بهترین اقدامات بهداشتی نظیر پوشیدن ماسک» متهم کرد.

با درگیری موافقان و مخالفان پوشیدن ماسک در سراسر کشور چه لفظی و چه در شبکه‌های اجتماعی، و حتی گاهی رو در رو در انظار عمومی، دکتر فاوچی ورق را به نفع پوشاندن دهان و بینی چرخاند و به زاکربرگ گفت «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوشیدن ماسک تأثیر زیان‌بار داشته باشد.»

ویروس می‌تواند از طریق هر کسی که آلوده شده سرایت کند بدون این که نشانه‌ای از بیماری داشته باشند.

به این ترتیب، آن طور که فاوچی می‌گوید شخصی که هیچ نشانه‌ای از بیماری ندارد به همان اندازه ممکن است از بینی و دهان خود ناقل ویروس باشد که یک فرد کاملا بیمار.

دست‌کم بیش از ۳.۵ میلیون نفر در ایالات متحده از زمان شروع همه‌گیری در ابتدای سال جاری در دچار بیماری تنفسی شده‌اند و بیش از ۱۳۵ هزار نفر جان باخته‌اند.

اما آقای فاوچی هنوز می‌گوید اداره تحت سرپرستی او تقریبا بیماری را شکست داده است. این در حالی است که بیش از ۲۰ ایالت شاهد افزایش موارد ابتلا بوده و محدودیت‌ها را یا از سر گرفته‌اند یا سهولت آنها را متوقف کرده‌اند.

رئیس جمهور ایالات متحده نیز ظاهرا علاقه‌ای به تسریع آزمایش‌ها ندارد به طوری که اوایل هفته جاری گفت افزایش تعداد آزمایش‌ها «موجب ابتلای بیشتر» می‌شود. به نظر می‌رسد برای او مهم نیست که روزانه تعداد بیشتر و بیشتری به بستر بیماری یا کام مرگ می‌افتند.

کایلی مک انانی، سخنگوی ارشد وی، روز پنج شنبه هیچ اشاره‌ای نکرد که آیا دولت برای کم کردن زمان آماده شدن نتیجه آزمایش چاره‌ای اندیشیده است یا نه. مردم بدون این که بدانند مریض هستند یا نه، به زندگی ادامه می‌دهند و ویروس را هر کجا بروند با خود می‌برند.

© The Independent

بیشتر از جهان