دکتر فاوچی: آمریکا هنوز در مرحله موج اول ویروس کروناست

«مردم درباره موج دوم حرف می‌زنند، اما ما هنوز در موج اول هستیم»

اظهارات دکتر فاوچی درباره موج اول با بیانیه این هفته دولت درباره کووید- ۱۹ در تضاد است- Drew Angerer/Getty Images/AFP

دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی دولت دونالد ترامپ، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان جدید به کووید- ۱۹ در چندین ایالت آمریکا پس از کاهش تدابیر قرنطینه، به آمریکایی‌ها نسبت به خشنودی و رضایت از وضعیت موجود هشدار داده است. 

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های واگیردار روز سه‌شنبه گفت البته هنوز خیلی زود است که موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ را آغاز موج دوم تلقی کنیم. 

دکتر فاوچی در گفت‌و‌گو با «دیلی بیست» گفت: «وقتی تلویزیون تماشا می‌کنم و می‌بینم مردم در می‌خانه‌ها جمع شده‌اند آن هم در مناطقی که نباید، باید بگویم که این رفتار بسیار خطرناک است. مردم مرتب درباره موج دوم حرف می‌زنند اما ما هنوز در موج اول اپیدمی هستیم.» 

این در حالی است که سه ایالت تگزاس، آریزونا و فلوریدا همگی بالاترین تعداد موارد جدید ابتلا به کووید- ۱۹ را گزارش کرده‌اند. 

دکتر فاوچی روز سه‌شنبه گفت: «ما اکنون شاهد آمار بیش‌تری از ابتلا به ویروس در مقایسه با گذشته در بعضی ایالت‌ها از جمله در جنوب غربی و جنوب کشور هستیم.» 

او بار دیگر تاکید کرد: «من در حال حاضر مایل نیستم درباره موج دوم صحبت کنم، چرا که ما هنوز از موج اول خارج نشدیم.»‌

اگرچه اظهارات دکتر فاوچی با بیانیه این هفته دولت درباره کووید- ۱۹ در تضاد است. مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه از «بازگشت بزرگ آمریکا» از اپیدمی جهانی ویروس کرونا در ایالت آیووا خبر داده بود. 

آقای پنس گفت: «از رهبری پرزیدنت ترامپ متشکرم. از کیم رینولدز، فرماندار و همه مردم خوب ایالت هاوکی متشکرم. مفتخرم که به اطلاع شما و همه مردم در سراسر آمریکا برسانم که ما سرعت شیوع ویروس را کند کرده‌ایم، نمودار بیماری را خط صاف کردیم و جان مردم را نجات دادیم. به همین خاطر آمریکا را بازگشایی می‌کنیم؛ ما این کار را کردیم.»

تنها در فلوریدا، روز دوشنبه حدود ۲۸۰۰۰ ‌مورد ابتلای جدید کووید- ۱۹ گزارش شده است، ایالتی که هم‌سو با فراخوان کاخ سفید برای بازگشایی، محدودیت‌های اقتصادی را لغو کرد. 

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کووید- ۱۹ در آمریکا، آقای ترامپ فلوریدا را به عنوان میزبان مجمع جنجالی ملی سال ۲۰۲۰ جمهوری‌خواهان در تابستان امسال انتخاب کرده بود. 

دکتر فاوچی در پاسخ به این سوال «دیلی بیست» که آیا در برنامه کارزار آخر هفته دونالد ترامپ در تولسا، ایالت اکلاهما شرکت خواهد کرد، گفت: «من در گروه افراد در معرض خطر بالا هستم. شخصا شرکت نخواهم کرد. البته نخواهم رفت.» 

او افزود: «بیرون بودن بهتر از فضای داخل است. تجمع نکردن هم بهتر از تجمع کردن است.»‌

© The Independent