ادامه التهاب در بازار طلا و ارز؛ یورو ۲۷هزار و ۵۰۰ تومان

در آخرین روز هفته، روند صعودی قیمت ارز و طلا در بازار ایران ادامه یافت

هر یورو ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان به فروش رسید و دلار آمریکا  ۲۴هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد-ATTA KENARE / AFP

سکه بهار آزادی طرح امامی تنها ۵۰هزار تومان تا ۱۱ میلیونی شدن فاصله دارد و یورو و دلار پیشتاز افزایش قیمت در میان ارزهای خارجی هستند.

در آخرین روز از هفته پرالتهاب بازار، هر یورو ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان به فروش رسید و دلار آمریکا  ۲۴هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

این در حالی است که شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز که قیمت‌ها را متناسب با صلاحدید بانک مرکزی ایران منتشر می‌کند نرخ امروز یورو را ۲۵هزار و ۴۰۰ تومان اعلام می‌کند. اما در بازار از یوروی ۲۵هزار تومانی خبری نیست و معاملات محدودی که در صرافی‌ها انجام می‌شود در کانال ۲۷هزار تومان صورت می‌گیرد.

بازار ارز و طلا در هفته‌های گذشته به‌رغم تلاش مقام‌های بانک مرکزی و رئیس‌جمهور ایران، پرالتهاب و صعودی بوده است.

عبدالناصر همتی ماه پیش و زمانی که دلار در بازار به ۱۸هزار تومان رسیده بود هشدار داد که سرمایه‌گذاری بر روی ارز اشتباه و نامطمئن است و کسانی که برای حفظ سرمایه‌هایشان وارد این بازار می‌شوند متضرر خواهند شد.

روند طی شده در هفته‌های گذشته در جهت عکس هشدارهای رئیس‌کل بانک مرکزی بوده و بازار ارز رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از زمان خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها تلاش کردند با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی شوک ناشی از این بحران را به حداقل برسانند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اسفند سال ۱۳۹۶، صندوق توسعه ملی حدود ۳۲ میلیارد دلار موجودی داشته است. هنوز میزان مداخله ارزی بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در دو سال و نیم گذشته به‌صورت رسمی اعلام نشده است ولی علی خامنه‌ای در مرداد سال ۹۷ در یکی از سخنرانی‌هایش و با هدف انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت افشا کرد که دست‌کم ۱۸ میلیارد دلار برای کنترل قیمت ارز مصرف شده است: « «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن‌هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند.»

از میانه سال ۹۸ مقام‌های بانکی و سیاسی نسبت به کمبود منابع ارزی کشور هشدار می‌دادند. بخشی از منابع ارزی موجود در صندوق توسعه ملی در سال گذشته علاوه بر پوشش نیازهای ارزی و کنترل قیمت، با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، برای جبران کسری بودجه ۱۵۰  هزار میلیارد تومانی دولت نیز به کار گرفته شد.

در سال ۹۹ که از ابتدا با بحران کرونا و کاهش قابل‌توجه قیمت نفت و فرآورده‌های پتروشیمی آغاز شد، وضعیت مالی ایران بغرنج‌تر از گذشته شده است. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که کسری بودجه امسال از مرز ۵۰ درصد بودجه عمومی بگذرد و به رقم بی‌سابقه ۲۳۰هزار میلیارد تومان بالغ شود.

در چنین وضعیت اقتصادی و با تنگ‌شدن حلقه تحریم‌های آمریکا، هنوز برنامه مشخصی برای پاسخ به نیازهای ارزی کشور وجود ندارد و به همین دلیل التهاب بازار نه‌تنها با سخنان سیاستمداران و مقام‌های بانکی فروکش نمی‌کند، که حتی آن‌چنان‌که در هفته‌های گذشته شاهد بوده‌ایم پس از این اطمینان‌بخشی‌های بدون پشتوانه، قیمت‌ها با شتاب بیشتری صعودی می‌شوند.

بیشتر از اقتصاد