کی‌اف با روایت «خطای انسانی» هم‌نظر نیست

وزیر خارجه اوکراین: برای پرسش‌ها، پاسخ مسئولانه و غیرجانبدارانه می‌خواهیم

در بامداد ۱۸دی‌ ۱۳۹۸، هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند-Rouhollah VAHDATI / ISNA / AFP

شش ماه پس از جان‌باختن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی که با شلیک موشک‌های پدافند سپاه سرنگون شد، وزیر امور خارجه اوکراین می‌گوید با ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر نقش خطای انسانی در این فاجعه هم‌نظر نیست.

دمیترو کولبا گفت: «می‌خواهم تاکید کنم که خیلی زود است که بگوییم هواپیما آنگونه که تهران ادعا می‌کند، با خطای انسانی سرنگون شده است. ما پرسش‌های زیادی داریم و پاسخ مسئولانه، غیرجانبدارانه و ملموس می‌خواهیم. در حال حاضر اوکراین نمی‌تواند خطای انسانی را به عنوان عامل سرنگونی هواپیما بپذیرد. این موضوعی است که در جریان تحقیقات باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.»

به گزارش شینهوا، وزیر امور خارجه اوکراین در ادامه گفت که ایران طبق قوانین بین‌المللی مسئول سرنگونی این هواپیما است و وزارت امور خارجه اوکراین هر کاری انجام می‌دهد تا ایران بیشترین هزینه را برای آنچه روی داده، بپردازد.

پرواز شماره ۷۵۲ بویینگ ۷۳۷ خط هوایی بین‌المللی اوکراین بامداد روز چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ در حالی که به تازگی از فرودگاه امام خمینی برخاسته بود در آسمان تهران هدف موشک‌های پدافند هوایی قرار گرفت.

این پدافند ساعاتی قبل در نزدیکی فرودگاه مستقر شده بود چرا که سپاه در حال حمله‌های موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق بود تا انتقام خون قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را از نیروهای آمریکایی بگیرد و هر لحظه در انتظار واکنش طرف مقابل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان ایران، کانادا، اوکراین، بریتانیا، افغانستان و سوئد در فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی جان باختند و مقامات در تهران تا سه روز انکار می‌کردند که این هواپیما با موشک‌های سپاه سرنگون شده است.

سرانجام تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای تهران ناگزیر به اعتراف شد و در ماه‌های بعدی باوجود خودداری از تحویل جعبه سیاه به کشوری که توانایی بازخوانی آن را داشته باشد، مدارک و شواهد متعدد و غیرفابل انکاری از اطلاع مقامات تهران از این  فاجعه در نخستین دقایق روی دادن آن منتشر شد. در تازه‌ترین سند که یک فایل صوتی است، مقام سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی تصریح می‌کند که پنج دقیقه پس از سرنگونی هواپیما با سپاه تماس داشته است. به گفته او ایران منطقه پرواز ممنوع اعلام نکرد تا طرح حمله موشکی سپاه علیه پایگاه نظامی آمریکا در عراق لو نرود. این در حالی است که به گفته مقامات بغداد و تهران این حمله از قبل هماهنگ شده بود و آمریکا نیز در جریان آن قرار داشته است.

عدم اعلام منطقه پرواز ممنوع در شرایط جنگی در کنار پاکسازی محل سرنگونی هواپیما، همکاری نکردن با تیم‌های تحقیق بین‌المللی و خودداری از تحویل جعبه سیاه از جمله اتهام‌هایی است که در این پرونده به جمهوری اسلامی وارد می‌شود.

تهران پس از اینکه بارها موضع خود را در مورد تحویل جعبه‌سیاه تغییر داد، اکنون می‌گوید جعبه‌سیاه را تا دو هفته دیگر به فرانسه تحویل می‌دهد. با این حال اخیرا گزارشی از سوی ایران منتشر شده که «خطای انسانی» را عامل سرنگونی هواپیمای اوکراینی معرفی کرده است.