سفر هوایی از لحاظ سرایت ویروس کرونا «نسبتاً امن» است

هواپیماهای جدید سامانه تهویه مطبوع پیشرفته‌ای دارند که باعث می‌شود احتمال انتقال ویروس از طریق تنفس مسافران بسیار کم شود

فیلترهای قدرتمند هواپیما، بیش از ۹۹.۹ درصد از میکروب‌های هوا را تصفیه می‌کنند-GIL COHEN-MAGEN / AFP

کارشناس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سفر هوایی از لحاظ سرایت وبروس کرونا «نسبتاً امن» است.

دیوید نابارو نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در حوزه کووید ۱۹ گفت علت این موضوع هم وجود سامانه‌های پالایش هوا در هواپیماهای نوین است.

او به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت «یکی از مزایای هواپیما این است که سامانه تهویه مطبوع آن صافی‌های بسیار قوی دارد و به نظر ما ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند.»

نابارو افزود مسافران باید مقررات فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند.

او گفت «در مجموع از همه می‌خواهم فاصله اجتماعی متعارف را همیشه رعایت کنند اما در فضاهای بسته شاید باید بیشتر هم مراقب باشند، مخصوصاً هنگامی که کسی در اطرافشان آواز می‌خواند یا فریاد می‌زند.»

تصور غلط بسیاری از مسافران این است که پرواز باعث می‌شود احتمال ابتلایشان بیشتر شود چون خیال می‌کنند «همان هوایی» را در هواپیما می‌چرخانند یا دوباره به درون کابین می‌دمند که مسافران دیگر در آن فین، عطسه یا سرفه کرده‌اند.

اما در واقع هواپیماهای جدید سامانه تهویه مطبوع بسیار پیشرفته‌ای دارند که باعث می‌شود احتمال انتقال ویروس از طریق تنفس مسافران بسیار کم شود.

دکتر دیوید ای فارنی مدیر مرکز اقدامات جهانیِ سازمان جهانی مداِیر (مِداِیر ورلدواید) به ایندیپندنت گفت «با توجه به وجود سامانه تهویه عالی در هواپیماهای مسافربری جدید و این که روش اصلی انتقال [عفونت‌های تنفسی] تماس مستقیم ویا ریزقطرات موجود در هوا است، خطر اصلی متوجهِ مسافرانی است که در یک ردیف یا پشت یا جلوی فرد آلوده نشسته‌اند.»

انجمن جهانی حمل و نقل هوایی (IATA) تحقیقات مفصلی در زمینه حمل و نقل هوایی و بیماری‌های واگیردار انجام داده و به این نتیجه رسیده که احتمال ابتلای مسافران هواپیما بیش از افراد حاضر در سایر فضاهای بسته نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن برگه‌هایی با عنوان «آمادگی برای فوریت‌های بهداشت و سلامت عمومی» منتشر و در آن بر اهمیت وجود صافی‌های نوین هوا در هواپیماها تأکید کرده است. در این برگه‌ها آمده این صافی‌ها «همان عملکردی را دارند» که صافی‌های تهویه مطبوع اتاق عمل در بیمارستان‌ها و اتاق‌های تمیز در صنایع دارند.

در این برگه‌ها آمده «صافی‌های قدرتمند ذرات هوا، بیش از ۹۹.۹ درصد از میکروب‌های هوا را تصفیه می‌کنند.»

در هواپیماهای جدید، نیمی از هوایی که سامانه تهویه هوا به درون کابین می‌دمد هوای تصفیه‌شده درون کابین و نیم دیگر آن هوای تازه است.

این انجمن می‌گوید «هوای درون کابین لزوماً ضدعفونی‌شده و عاری از ذرات معلق است.»

© The Independent

بیشتر از جهان