ویروس کرونا: احتمال سرایت بیماری از افراد بدون علایم در هواپیما اندک است

احتمالا شیوع کرونا تا فصل تابستان کمتر می‌شود

شستشوی دست‌ها یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است-Handout / ECPAD / AFP

با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا و خطرهایی که در کمین مسافران است، یک متخصص بزرگ بیماری‌های عفونی درباره در نظر گرفتن خطرهای این بیماری، با ایندیپندنت گفت‌وگو کرده است. 

پرفسور پال هانتر، از بخش حفاظت از سلامتی دانشگاه ایست انگلیا، گفت حاضر است با اطمینان به هنگ‌کنگ سفر کند، جایی که ده‌ها مورد ابتلا به ویروس کرونا که در ووهان چین نشأت گرفته، شناسایی شده است. او همچنین پیش‌بینی کرد که انتشار ویروس تا فصل تابستان کاهش می‌یابد. 

پرفسور هانتر گفت:‌ «واضح است که هنوز نکاتی درباره انتشار بیماری هست که نمی‌دانیم، همین‌طور در این باره که مسئله تا کجا رشد خواهد کرد.» 

او گفت:‌ «در حال حاضر میزان خطر مرگ این ویروس حدود دو درصد است که کمی بیش از چیزی است که در مورد آنفلوآنزا می‌بینیم. اما گمان می‌کنم نرخ موارد مرگ کاهش خواهد یافت چرا که شاهد موارد بیشتری از نوع ملایم‌تر بیماری هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پرفسور هانتر گفت:‌ «در حال حاضر نمی‌دانیم که شیوع این بیماری در سطح جهانی چقدر گسترده خواهد بود اما بدتر از سالی که آنفلوآنزا شیوع پیدا می‌کند، نخوا‌هد بود.» 

این کارشناس گفت:‌ «به گمان من تا فصل تابستان، بیماری فروکش خواهد کرد. سوال بزرگ این است که آیا بیماری زمستان آینده دوباره برخواهد گشت یا نه و در حال حاضر نمی‌توانم پاسخ دقیق بدهم. اما تا آن زمان امیدوارم که واکسن بیماری را تهیه کرده باشیم.»

پرفسور هانتر همچنین به مسافران هوایی درباره خطر ابتلا به ویروس در هواپیما اطمینان داد و گفت:‌ «در هواپیمایی با مثلا ۳۰۰ مسافر، احتمال این که کسی ویروس کرونا داشته باشد، بسیار کم است. البته هزاران هواپیما در حال پرواز در سرتاسر کره زمین هستند و احتمال این که یک فرد آلوده سوار یکی از این هواپیماها باشد، صفر نیست.» 

او گفت:‌ «اگر فردی آلوده به ویروس بدون آن که علائم بیماری را نشان دهد، سوار هواپیما، احتمالا این که عفونت را منتشر کند اندک و نزدیک به صفر است. البته بستگی به این هم دارد که کجای هواپیما نشسته باشید. 

«از شیوع بیماری‌ سارس در گذشته می‌دانیم که، اگر با فرد دارای ویروس در یک ردیف، یا ردیف جلویی یا عقبی نشسته باشید، احتمال دارد که در خطر باشید.» 

پرفسور هانتر گفت:‌ «بنابراین حتی اگر یک فرد مبتلا به ویروس در هواپیما باشد که جایش در نزدیکی شما نیست، احتمال سرایت ویروس به شما بسیار اندک است. صفر نیست، اما آنقدر نیست که مسافران هواپیماها زیاد نگرانش باشند.»

او همچنین گفت حاضر است بدون نگرانی به هنگ‌کنگ سفر کند و افزود:‌ «اگر الان در هنگ‌کنگ بودم دستهایم را با دقت می‌شستم. اگر کسی را می‌دیدم که حالش مشخصا خوب نیست، بدون شک از او فاصله می‌گرفتم. غیر از این  موارد، با خوشحالی حاضرم به آنجا بروم.» 

وزارت خارجه  فقط درباره سفر به سرزمین اصلی چین هشدار داده و این هشدار در برگیرنده هنگ‌کنگ و ماکائو نمی‌شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان