دونالد ترامپ در حکم حبس دوستش راجر استون تخفیف قائل شد

دادگاه استیناف ایالات متحده تقاضای آقای استون را برای تعویق اجرای حکمش رد کرده بود

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در یک بیانیه گفت آقای استون «قربانی توطئه روسیه» بوده- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حکم مجازات قانونی راجر استون تخفیف داده است. دادگاه آقای استون را در ارتباط با اتهام ارعاب شهود تحقیقات پیرامون دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری توسط روسیه گناهکار شناخته بود. 

آقای استون که سال‌ها لابی‌گر حزب جمهوری‌خواه بوده، در ماه نوامبر سال گذشته در هفت مورد شهادت کذب به نمایندگان کنگره در مورد ارتباط با «ویکی‌لیکس»، دخالت در شهادت شهود در مقابل کنگره و مانع‌تراشی در راه تحقیقات کمیته اطلاعات کنگره پیرامون کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶، گناهکار تشخیص داده شده بود.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه در یک بیانیه مفصل گفت آقای استون «قربانی توطئه روسیه» بوده و شواهدی که در مورد همکاری میان آنها ارائه شده، تنها «خواب و خیال حزبی (اشاره به اعضای حزب دموکرات) توسط افرادی است که نمی‌توانند نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ را بپذیرند».

در این بیانیه آمده که پیگرد قانونی او نتیجه «بی‌پروایی ناشی از بدخواهی است.»

روز جمعه، دادگاه استیناف ایالات متحده تقاضای آقای استون را برای تعویق اجرای حکمش رد و حکم کرد که آقای استون «از نظر قانونی واجد شرایط تعلیق بیشتر اجرای حکمش نیست».

دستور ریاست جمهوری حتی با رای وزارت دادگستری خود دونالد ترامپ در مورد آقای استون مغایرت دارد که نوشته است حکم حبس او «حرکتی منطقی در چارچوب اختیارات دادگاه و مبتنی بر واقعیات و شرایط حقوقی حاکم (بر پرونده) است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پرزیدنت ترامپ ماه‌ها بود که می‌گفت دخالت در اجرای حکم دوستش را مد نظر دارد. روز جمعه آقای ترامپ گفت مشغول بررسی مراتب عفو ریاست جمهوری در مورد مشاور سابقش  است. اما بنا به برخی گزارش‌ها آقای استون خود ترجیح می‌دهد تنها در حکمش تخفیف داده شود که به معنی لغو آن نیست زیرا به اعتقاد آقای استون او مرتکب جرمی نشده که مستوجب عفو باشد.

پرزیدنت ترامپ گفت: «فکر می‌کنم مثل بسیاری دیگر، در حق راجر استون بی‌انصافی شده. و این در حالی است که کوُمی (جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی) و همه آنهای دیگر از جمله جو (بایدن) و اوباما (باراک) برای خود آزادانه می‌گردند.»

آقای ترامپ اتهامات ثابت نشده‌اش را در مورد آن چه تئوری توطئه «اوباماگِیت» می‌خواند برجسته کرده و می‌گوید سلفش در مورد کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ او جاسوسی کرده است. او همچنین تحقیقات فدرال را که به محکومیت و حبس تعدادی از دستیاران انتخاباتیش انجامید، رد کرده است.

دادستانی ایالات متحده گفته است آقای استون شاهدی را (که قرار بوده در مقابل کنگره شهادت دهد) مورد ارعاب قرار داده و نیز برای حفاظت از رئیس جمهور در مقابل کنگره و به رغم سوگندی که یاد کرده بوده، دروغ گفته است. هیئت منصفه به نفع دادستانی رای داد. 

آقای ترامپ توصیه مقدماتی دادگستری آمریکا مبنی بر ۹ سال زندان برای استون را «وحشتناک و غیرمنصفانه» خوانده بود. 

او گفت: «جنایات واقعی توسط طرف مقابل صورت گرفته که هرگز اتفاقی برایشان نمی‌افتد. نمی‌توانم اجازه این بی‌عدالتی را بدهم.» 

آقای ترامپ، سپس، با ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده صحبت کرد که او نیز در مقابل به وزارت دادگستری اشاره کرد که در میزان محکومیت آقای استون تخفیف داده شود که نهایتا چنین شد.

راجر استون دیگر به زندان نخواهد رفت. 

© The Independent