طاعون سیاه در چین: روسیه شکار مارموت را ممنوع کرد

این جانور جونده می تواند ناقل بیماری طاعون برای کسانی باشد که از گوشتش تغذیه می‌کنند

در مغولستان دو مورد ابتلا به طاعون سیاه  گزارش شده که مبتلایان به این بیماری از گوشت مارموت تغذیه کرده بودند- JEAN CHRISTOPHE VERHAEGEN / AFP

به دنبال شیوع طاعون سیاه در مرز روسیه و مغولستان، روسیه شکار مارموت (نوعی سنجاب یا موش خرمای کوهی) را در نواحی مرزی میان دو کشور ممنوع کرد.  

این جانور جونده بزرگ می تواند ناقل این بیماری مرگ‌بار برای کسانی باشد که از گوشتش تغذیه می‌کنند.

مقامات شهر «بایان نور» در منطقه مرزی میان چین و مغولستان داخلی نیز روز یک‌شنبه به دنبال یک مورد طاعون سیاه در بیمارستان در این مورد هشدار داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منطقه در چین شکار جوندگان بزرگ را ممنوع کرده است و از شهروندان خواسته تا موارد مشکوک ابتلا به بیماری و مشاهده مارموت‌های مریض یا مرده را به مقامات گزارش کنند.

کشور همسایه، مغولستان نیز در هفته گذشته دو مورد ابتلا به طاعون سیاه را گزارش کرد. مبتلایان به این بیماری در ایالت غربی «خوُود» از گوشت مارموت تغذیه کرده بودند.

خبرگزاری تاس گزارش داده که مقامات منطقه «آلتای» روسیه که با قزاقستان، چین و مغولستان هم‌مرز است، برای اعمال ممنوعیت شکار مارموت و هشدار به مردم در مورد خطرات آن این ناحیه را تحت نظارت گرفته‌اند.

تاس به نقل از مقامات شعبه محلی اداره نظارت بر مصرف‌کنندگان روسیه می‌گوید موارد ابتلاء در ناحیه مرزی، ساکنان «آلتای» را تهدید نمی‌کند.

طاعون سیاه که در قرون وسطی به «مرگ سیاه» موسوم بود بسیار مسری و اغلب کشنده بوده و بیشتر در میان جانوران جونده شایع است.

هرچند شیوع طاعون سیاه به گونه‌ای فزاینده نادر است، اما ابتلا به آن درصورت عدم درمان با ترکیبی از آنتی بیوتیک، تا ۹۰ درصد با خطر مرگ همراه است.

نوعی طاعون ریوی که می‌تواند از طاعون سیاه منتج شود، موجب عفونت شدید ریه، نفس تنگی، سردرد و سرفه است.

چین بیماری طاعون را عمدتا ریشه کن کرده است، اما هنوز موارد پراکنده ابتلا به آن در میان شکارچیانی که در تماس با شپش ناقل آنند، گزارش می‌شود.

آخرین مورد عمده شیوع طاعون سیاه در سال ۲۰۰۹ بود که در جریان آن چندین نفر در شهر «زیکِتان» واقع در ایالت «چینگای» فلات تبت درگذشتند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان