سازمان جهانی بهداشت انتقال کرونا از طریق هوا را تایید کرد

راه اصلی انتقال ویروس کرونا، قطرات ریزی است که از سرفه، عطسه و یا فریادزدن افراد مبتلا منتشر می‌شود

این گزارش سازمان جهانی بهداشت چند روز پس از آن اعلام می‌شود که ۲۳۰ دانشمند در نامه‌ای به این نهاد خواستار به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها شدند-ISABEL INFANTES / AFP

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) «شواهد در حال ظهوری» را مبنی بر انتقال کووید-۱۹ از طریق هوا در فضاهای بسته تایید کردند.

این نهاد سلامت بین‌المللی، در عین حال تصریح کرده که راه اصلی انتقال این ویروس، قطرات ریزی است که از سرفه، عطسه و یا فریادزدن افراد مبتلا منتشر می‌شود.

ماریا وان کرکوف، مدیر فنی کرونا در سازمان جهانی بهداشت در گزارشی که روز سه‌شنبه ارائه کرد گفت: «ما درباره احتمال انتقال ویروس کووید-۱۹ از طریق هوا و پخش ذرات ویروس صحبت‌کرده‌بودیم. احتمال انتقال این ویروس را از طریق هوا در اماکن عمومی، به‌خصوص شرایط خاصی که جمعیت زیاد، فضا بسته و تهویه نامناسب باشد نمی‌توان رد کرد.»

این گزارش سازمان جهانی بهداشت چند روز پس از آن اعلام می‌شود که ۲۳۰ دانشمند در نامه‌ای به این نهاد خواستار به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها شدند.

امضاکنندگان این نامه که متخصصان ویروس‌شناسی، فیزیک آئروسل و امراض همه‌گیر در ۳۲ کشور مختلف بودند، شواهدی ارائه کردند که نشان می‌داد ذرات بسیار ریز حاوی ویروس می‌تواند در هوا معلق بماند.

خوزه جیمنز، شیمی‌دانی از دانشگاه کلرادو که یکی از امضاکنندگان این نام است می‌گوید: «ما می‌خواستیم این شواهد را به تایید برسانیم.»

او می‌افزاید: «این اقدام حمله به سازمان جهانی بهداشت نیست بلکه یک بحث علمی که احساس کردیم بهتر است عمومی شود چون پس از گفت‌وگوهای بسیار با آن‌ها، هنوز حاضر نبودند درباره شواهد خبررسانی کنند.»

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شواهد اولیه را ارزیابی می‌کند و از مردم خواست که هم‌چنان فاصله اجتماعی را رعایت کنند و در مکان‌هایی چون اتوبوس و قطار ماسک‌های مناسب بزنند.

دکتر دیوید نابارو، دستیار ویژه سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با کووید-۱۹، روز چهارشنبه اعلام کرد که انتقال از طریق هوا راه اصلی انتقال این ویروس نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگو با برنامه «تودی» بی‌بی‌سی اظهارداشت: «در این نوع کار که  ما انجام می‌دهیم، باید به مردم گفته شود دلیل اصلی مشکل چیست و سپس بقیه دلایل را هم با شفافیت اعلام کنیم. راه اصلی انتقال این ویروس قطرات ریزی است که با سرفه، عطسه و فریادزدن منتشر می‌شود.»

او افزود: «با وجود این، به‌نظرمی‌رسد احتمال انتقال این قطرات ریز حاوی ویروس به فواصل دورتر وجود دارد و این همان چیزی است که آن را انتشار از طریق هوا می‌نامیم.»

این مقام سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: «به‌طورحتم، این بخشی از پازل است...اما پرسش کلیدی این است که این راه انتقال ویروس چقدر اهمیت دارد؟ درحال‌حاضر نمی‌توانیم بگوییم که راه اصلی انتقال است.»

© The Independent

بیشتر از جهان