هشدار به سازمان بهداشت جهانی؛ «هوا» عامل مهم انتقال کرونا است

«ویروس کرونا نه‌تنها در قطرات بزرگ ناشی از عطسه که در ذرات معلق بازدم هم وجود دارد»

دانشمندان از سازمان بهداشت جهانی خواسته‌اند تا پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری را به جهانیان توصیه کند-Ted ALJIBE / AFP

۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور جهان نامه‌ای سرگشاده خطاب به سازمان بهداشت جهانی نوشته‌اند و خواستار بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی این سازمان شده‌اند.

در این نامه سرگشاده نوشته شده است که ذرات معلق در هوا، نقشی مهم در انتقال ویروس کرونا در مکان‌های پرجمعیت و محیط‌های سربسته دارند.

آن‌ها گفته‌اند که پوشیدن ماسک در این اماکن حتی اگر فاصله اجتماعی هم رعایت شده باشد، ضروری است چرا که ویروس کرونا می‌تواند در ذرات معلق ناشی از بازدم انسان‌ها وجود داشته باشد و به افراد دیگر منتقل شود.

در این نامه به این موضوع اشاره شده است که ویروس کرونا برخلاف آنچه سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است، تنها در فاصله دو متری و در قطرات بزرگ ناشی از عطسه فرد بیمار حضور ندارد بلکه در ذرات کوچک‌تری که در اثر عطسه یا حتی بازدم معمولی فرد ناقل ایجاد می‌شود نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

این دانشمندان از سازمان بهداشت جهانی خواسته‌اند تا پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه‌تری را به جهانیان توصیه کند.

نتیجه تحقیق این گروه بزرگ از دانشمندان قرار است به‌زودی در یک ژورنال معتبر علمی منتشر شود.

مکان‌هایی که تهویه مداوم هوا در آن‌ها امکان‌پذیر نیست بیشترین ریسک برای انتقال و ماندگاری ویروس را دارند به همین دلیل در این اماکن پوشیدن ماسک باید اجباری باشد.

همچنین خواسته شده تا در کتابخانه‌ها، مدارس، وسایل حمل‌ونقل عمومی و دیگر اماکن پرجمعیت، سیستم تهویه و تصفیه هوا به فیلترهای جدید مجهز شود تا آلودگی‌های بسیار کوچک را نیز از هوا حذف کند.

نصب لامپ‌های فرابنفش در محیط‌های سربسته توصیه دیگر این گروه از دانشمندان است. نور فرابنفش می‌تواند ویروس‌ها را غیرفعال سازد و استفاده از آن‌ها به عنوان یک راه قدیمی برای ایزوله کردن محیط و وسایل بهداشتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از کادر درمان در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها نیز خواسته شده تنها به ماسک‌های معمولی اکتفا نکنند و حتماً از ماسک N۹۵ استفاده کنند تا از انتقال ویروس به‌وسیله ذرات معلق بسیار کوچک نیز مصون بمانند.

سازمان بهداشت جهانی معتقد است که انتقال ویروس کرونا از طریق ذرات معلق کوچک‌تر از پنج میکرون غیرمحتمل است. در نامه این دانشمندان اشاره شده است که این توصیه‌ای اشتباه است و ویروس کرونا می‌تواند در ذرات بسیار کوچک هم وجود داشته باشد.

بیشتر از جهان