تاخت و تاز کرونا در ایران؛ ۱۶۰ نفر در یک روز جان باختند

افزایش لحظه به لحظه شمار قربانیان در پایتخت معنوی ایران 

شمار کلی کشته‌شدگان بیماری کووید-۱۹ در ایران به ۱۱هزار و ۵۷۱ نفر رسیده است- ایسنا/حدیثه پاسندی

اولین ماه تابستان سال ۹۹ در حالی به میانه راه می‌رسد که پوشیدن ماسک در مملکت اجباری شده است و تاکید مدام مقامات بهداشتی بر رعایت بهداشت فردی و جمعی، حتی صورت مسئولان نظام را هم پشت ماسک‌های محافظ پنهان کرده است؛ از رئیس‌ جمهوری تا رهبر جمهوری اسلامی ایران.

بگیر و ببندها و دستورات سخت‌گیرانه مقامات بهداشتی ایران اما گویی چندان کارساز نبوده است و در بیست و چهار ساعت گذشته، ۱۶۰ نفر از ایرانیان قربانی ویروس کرونا شده‌اند؛ رقمی که شمار کلی کشته‌شدگان بیماری کووید-۱۹ را در ایران به ۱۱هزار و ۵۷۱ نفر رسانده است.

وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون  ۲۴۰هزار و ۴۳۸ نفر در ایران مبتلا به کرونا شده‌اند که ۳۱۶۸ نفرشان حال و اوضاع بدی دارند. 

امروز، یک‌شنبه ۱۵ تیرماه، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: «رئیس و اعضای محترم ستاد مبارزه با کرونای استان خراسان رضوی، برابر آخرین وضعیت اعلام شده، نیمی از شهرستان‌های استان که ۷۰ درصد جمعیت خراسان رضوی را در خود جای داده‌اند، در شرایط قرمز قرار دارند.»

به گفته رئیس شورای شهر پایتخت معنوی ایران، «آمار مبتلایان، بیماران بستری‌ در بیمارستان‌ها و فوتی‌ها در شهر مشهد هم هر لحظه رو به افزایش است.»

این مقام مسئول در شهر مشهد نوشته است: «از این رو مدیریت شهری مشهد همچون موج اول، آمادگی کامل دارد تا در راستای حفظ سلامت عموم شهروندان و مصوبات آن ستاد، برای وضع و ایجاد محدودیت و افزایش کنترل‌ها اقدام کند.»

پیش‌تر، اخباری مبنی در امکان تعطیلی یک‌هفته‌ای شهر مشهد در پی شتاب همه‌گیری در این شهر منتشر شده بود که البته خیلی زود تکذیب شد. گفته می‌شد که امام جمعه مشهد یکی از اصلی‌ترین مخالفان تعطیلی پایتخت معنوی ایران بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته هم احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در مشهد، در دیداری با روسای دانشکده‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، با تاکید بر لزوم برقراری دوباره شکل و جریان زندگی در مشهد بر حضور «زائران» شهرهای دیگر در پایتخت معنوی ایران اصرار ورزیده بود. 

براساس آمارهای وزارت بهداشت ایران، استان خراسان رضوی در کنار خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، و آذربایجان‌ها در وضعیت «قرمز» کرونا قرار دارند و تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان وبلوچستان، البرز و لرستان، هم در وضعیت «هشدار» هستند.

شب گذشته حریرچی، معاون وزارت بهداشت، با بیان این نکته که «استانی موفق است که ابتلا را طوری عقب بیندازد که به زمان کشف واکسن برسد»، افزود: «ما هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی‌کنیم. الان (شمار) فوتی‌ها سه‌رقمی شده است. زمانی که تعداد فوتی‌ها دورقمی شده بود، در حال برنامه‌ریزی برای رساندن تعداد فوتی‌ها به زیر ۱۰ بودیم.»

این مقام بهداشتی هم‌چنین گفته است که «باید بازگشت فعالیت‌های تقریبا عادی را به خاطر معیشت مردم داشته باشیم. بازگشایی قابل قبول است، اما عوارض خود را نیز دارد و باعث افزایش موارد ابتلا و بستری و در نتیجه مرگ و میر می‌شود.»