حمله طالبان به غزنی می‌تواند شروع مذاکرات بین الافغانی را مختل کند 

جنگ غزنی پای فرمانده کوماندوها را به آن شهر کشاند 

پلیس امنیت افغانستان در محل وقوع حادثه بمب‌گذاری در غزنی حاضر شده است - STR / AFP

ژنرال فرید احمدی، فرمانده کل کوماندوهای ارتش افغانستان که برای مهار حمله احتمالی طالبان به شهر غزنی، به آن استان باستانی در جنوب کابل رفته بود، هشدار می‌دهد که طالبان «اشتباه حمله به شهر غزنی را نکند، چراکه نیروهای امنیتی و دفاعی پاسخ دندان‌شکنی به آنها خواهند داد.» 

از یک هفته پیش، تحرکات گروه طالبان در اطراف شهر غزنی افزایش یافته است و براساس گزارش‌های امنیتی، حمله به شهر استراتیژیک غزنی در دستور کار آنها است و خطر حملات بعدی آنان هنوز رفع نشده است.

به گفته فواد امان، سخنگوی ارتش افغانستان، در درگیری‌هایی که اخیرا در اطراف شهر غزنی صورت گرفته است، دست‌کم ۱۱ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند که  ۳ شهروند پاکستانی و ۴ ازبک نیز در میان آنها هستند. این افراد در جریان حمله به پایگاه‌های ارتش افغانستان در غزنی کشته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته پیش از این تهاجم طالبان به مواضع نیروهای نظامی، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی کشور، هشدار داده بود:‌«گروه‌هاى تروريستى داخلى و خارجى مختلف به شدت در حال پیش‌روی از راه پكتيكا و زابل از آن سوى خط ديورند هستند و احتمالاً براى حمله‌ای بزرگ به شهر غزنى آماده می‌شوند. برنامه و رهبرى اين حمله را شاخه شبه قاره هند القاعده بر دوش خواهد داشت.» 

او افزوده بود:‌«رهبران مهم اين شاخه القاعده در هفته‌هاى اخير بين شهرستان‌های خاك أفغان، زابل، ناوه غزنى، خروار لوگر، با شهرستان‌های گيان، برمل و گومل استان پكتيكا و دره شوال وزيرستان در رفت و آمد بودند و در دره شوال، ملاقات‌هاى مخفى و مرموزی با افراد نامعلوم داشتند.» 

این گزارش‌ها از این نظر تکان دهنده بود که طالبان رسما با آمریکا توافقنامه قطع رابطه با القاعده و دیگر جنگجویان خارجی امضاء کرده است. علاوه بر آن، این گروه تعهد سپرده است که میزان حملات و خشونت ناشی از عملیات‌های نظامی را به شدت کاهش دهد. یکی از آن تعهدات، پرهیز از حمله به شهرهای بزرگ مانند غزنی است.  

همزمان، طالبان و دولت افغانستان تا چند روز دیگر مذاکرات صلح بیناافغانی را شروع خواهند کرد و هر نوع حمله به شهر غزنی می‌تواند این روند را مدت‌ها مختل کند. 

غزنی از استان‌های باستانی در جنوب کابل است که در سال‌های اخیر شاهد حملات گستره طالبان بوده است. جنگجویان گروه طالبان در سال ۱۳۹۷ بر این شهر از چهار جهت حمله بردند و بخش‌هایی از شهر را تصرف کردند و پنج روز طول کشید تا عقب رانده شوند. 

در جریان پنج روز جنگ در این شهر، دست‌کم ۶۰ غیرنظامی و ۱۴۵ نظامی کشته شدند. مقام‌های افغان تایید کردند که تلفات طالبان هم که با صدها جنگجو حمله غزنی را تدارک دیده بودند، به ۵۳۳ کشته و زخمی رسید. 

یکی از دیگر نگرانی‌های عمده، احتمال تخریب یا آسیب رسیدن به آثار و اماکن باستانی ارزشمند در جریان درگیری در استان غزنی است. 

اداره اطلاعات و فرهنگ غزنی ابراز نگرانی کرده است که ایجاد پاسگاه‌های امنیتی دولت افغانستان در برخی نقاط تاریخی، آن نواحی را به هدف بالقوه جنگجویان تبدیل کرده است. آنها می‌گویند اگر جنگ به شهر کشیده شود، ممکن است، صدها اثر و مکان باستانی در معرض نطر آسیب و تخریب قرار گیرد. 

اما از سفر ژنرال فرید احمدی به غزنی چنین برمی‌آید که او بیشتر برای ارزیابی اوضاع به آن ناحیه رفته است و شواهد امر ظاهرا حاکی از آن است که دستکم طالبان برنامه گسترده‌ای مانند دو سال پیش برای تصرف غزنی ندارد. او در یک نشست خبری گفت:‌ «به مردم شریف و متدین ولایت باستانی غزنی و تمام مردم افغانستان اطمینان خاطر می‌دهم که روحیه و انگیزه جنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ولایت غزنی فوق‌العاده عالی است. حضور و آمادگی آنها به خاطر دفاع از شرف و عزت مردم و مال و جان مردم، تکمیل است. ما دیروز با تیم مشترک رهبری هم حومه شهر و هم پایگاه‌های کمربندی داخلی و خارجی را دیدیم. مردم شریف غزنی می‌توانند با اطمینان، زندگی خود را ادامه دهند.» 

او افزود: «دشمن با استفاده از جنگ روانی و تبلیغاتی فیس‌بوکی، تبلیغات شومی را به راه انداخته است. در میدان محاربه به اثبات رسیده است که دشمن هیچ پیروزی و دستاوردی ندارد. بعد از امضای معاهده (بین آمریکا و طالبان) نیز بین نیروهای دشمن، بین رهبری و صفوف‌شان از هم پاشیدگی و چنددستگی، به خاطر ادامه یا توقف جنگ، به وجود آمده است. طالبان روحیه و مشروعیت جنگ را از دست داده است. ما این را در تماس‌های محرمانه‌شان می‌شنویم و احساس می‌کنیم.»

جنگ پراکنده در سراسر افغانستان همچنان جریان دارد، اما شدت جنگ به اندازه‌ای نیست که مانع برگزاری نشست صلح بیناافغانی شود. انتظار می‌رود که این نشست برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس دایم و ادغام طالبان در دولت، به زودی در قطر برگزار شود. 

بیشتر از