استرالیا ۲۷۰ میلیارد دلار به بودجه نظامی خود افزود

نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید جهان پس از کرونا خطرناک‌تر، فقیرتر و پر هرج‌و‌مرج‌تر است

اسکات موریسون (نفر دوم از چپ) و وزرای کابینه‌اش-MICK TSIKAS / POOL / AFP

به دنبال هشدار نخست‌وزیر استرالیا مبنی بر این که پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، جهان وارد مرحله خطرناکی می‌شود، این کشور ۲۷۰ میلیارد دلار (استرالیا) به بودجه دفاعیش ظرف ۱۰سال آینده افزوده است.

این افزایش بودجه با هدف راندن دشمن از مرزهای استرالیا، بر قابلیت‌های نظامی دوربرد و کشنده از جمله تسلیحات ضربتی دوربرد و حملات سایبری سرمایه‌گذاری می‌کند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفت این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شاهد چنین بی‌ثباتی اقتصادی راه‌بردی و بالا گرفتن تنش میان هند و چین بر سر اراضی مورد اختلاف و نیز دریای جنوب چین  نبوده است.

آقای موریسون گفت: «واقعیت عریان این است: در حالی که مراقب پیامد ویروس کرونا در کشوریم باید خود را برای دنیای پس از کووید که فقیرتر، خطرناک‌تر و پرهرج‌ومرج‌تر از گذشته است، آماده کنیم.»

او افزود که هزینه‌های نظامی بیش‌تر روی منطقه اطراف استرالیا تمرکز خواهد کرد؛ هرچند ارتش این کشور آماده است تا به کارزارهای ائتلافی آمریکا که در جهت منافع استرالیاست نیز بپیوندد.

آقای موریسون گفت: «خطر اشتباه محاسبه و حتی درگیری افزایش یافته است. روند مدرنیزه شدن ارتش‌های منطقه‌ای بی‌سابقه است.»

او افزود: «در حالی‌که آمریکا و چین برای برتری اقتصادی، سیاسی و فناوری رقابت می‌کنند، روابط میان‌شان شکننده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم استرالیا در جریان وخیم شدن روابط میان این کشور و چین اتخاذ شده که در حال حاضر در تیره‌ترین موقعیت خود در دهه‌های اخیر است.

ماه گذشته، آقای موریسون گفت دولت استرالیا و نهادهای وابسته‌اش هدف «(حملات) سایبری پیچیده یک دولت دیگر» قرار گرفته است. منابع ناشناس دولت استرالیا به خبرگزاری رویترز گفتند تصور می‌شود چین عامل اصلی چنین حملاتی است.

پکن هرگونه دخالت در حملات سایبری مذکور را تکذیب کرده است.

سام روُگوِن، رییس انستیتوی امنیت بین‌المللی «لوی» در سیدنی، در واکنش به تصمیم دولت مبنی بر افزایش بودجه نظامی گفت: «چین به وضوح عامل این حملات است اما کسی آشکارا به آن اشاره نمی‌کند.

هرچند کاملا درست است که ما روی منطقه خودمان تمرکز کنیم اما ابتیاع موشک‌های دوربرد به ویژه از نوعی که هدف‌های زمینی را می‌زند می‌تواند واکنش پکن را برانگیزد.»

آقای موریسون گفت: استرالیا تعداد ۲۰۰ موشک دوربرد ضدکشتی به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار از ارتش آمریکا خواهد خرید و نیز طرح تولید موشک‌های ماورای صوت را نیز مد نظر دارد.

روری مدکاف، رییس کالج امنیت ملی استرالیا می‌گوید اعلامیه نخست‌وزیر نشان می‌دهد استرالیا در امور دفاعی و احتمال درگیری‌های مسلحانه در منطقه هند و اقیانوسیه جدی فکر می‌کند.

او افزود: «با توجه به وخامت فضای استراتژیک در سال‌های اخیر دیر یا زود دولت استرالیا باید در مورد شکل نیروی دفاعیش در قرن ۲۱ تصمیم بگیرد.

دولت پذیرفته که ارتش باید بتواند با توسل به قابلیت‌هایش از بروز درگیری‌های مسلحانه در منطقه جلوگیری کند و در صورت لزوم وارد درگیری‌های منطقه‌ای شود.»

به دنبال اعلامیه دولت استرالیا برای تحقیق در مورد منشاء  کرونا، روابط میان این کشور و چین که مهم‌ترین طرف بازرگانی این کشور است، به تیرگی گرائیده است.

گزارش بیش‌تر از خبرگزاری‌ها

© The Independent