استرالیا از سوی یک «دولت» هدف حمله سایبری قرار گرفت

روابط چین و استرالیا بر سر شیوع کرونا متشنج است

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید دولت‌های زیادی در جهان نیستند که توانایی ویژه‌ای برای حمله‌های سایبری دارند-AFP

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که این کشور هدف حمله‌های سایبری فزاینده‌ای از سوی یک عامل پیشرفته دولتی قرار گرفته است.

موریسون نامی از این «دولت» نبرد. اما گفت برای افزایش آگاهی عمومی این تهدید علیه مجموعه‌ای از بخش‌های دولتی، صنعتی، سیاسی، آموزشی، بهداشتی و خدمات ضروری و زیرساختی را علنی می‌کند.

هرچند موریسون نام دولت عامل حمله‌های سایبری اخیر را افشا نکرده، گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش چین در این حمله‌ها آغاز شده است. روابط پکن و کنبرا به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و اتهاماتی که استرالیا، آمریکا و اروپا به چین در مورد پنهان‌کاری در این زمینه وارد می‌کنند، بسیار متشنج شده است. استرالیا هدایت گروهی از کشورها را بر عهده دارد که پروژه حقیقت‌یابی مستقل درباره منشاء کرونا را دنبال می‌کنند. پکن در مورد این پروژه به استرالیا هشدار داده و  به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان پس از آمریکا می‌کوشد از اهرم مناسبات اقتصادی و تجاری برای جلوگیری از پیشرفت تحقیقات در زمینه منشاء کرونا و اتهامات وارده استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات چینی اخیرا به شهروندان این کشور توصیه کرده بودند که به استرالیا سفر نکنند. همچنین چین به عنوان یکی از عمده‌ترین وارد‌کنندگان گوشت از استرالیا، تهدید قبلی خود مبنی بر توقف واردات را به بهانه برخی مشکلات فنی، عملی کرد.

رویکرد مقامات پکن در ماه‌های اخیر در برابر استرالیا از جمله عواملی است که به گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش چین در حمله‌های سایبری اخیر دامن می‌زند.

این در حالی است که سابقه چنین حمله‌هایی از سوی چین هم در استرالیا و هم در دیگر کشورها به ثبت رسیده است. 

رویترز اخیرا گزارش داده بود که کنبرا حمله‌های سایبری سال گذشته علیه پارلمان استرالیا را به چین مربوط می‌داند.

البته استرالیا هیچگاه به طور علنی چین را به این اقدام متهم نکرد و پکن نیز اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

در همین حال اف‌بی‌آی و وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته از حمله هکرهای چینی به سازمان‌های بین‌المللی و مراکز درمانی و تولید واکسن خبر دادند.

در گزارش شورای روابط خارجی آمریکا نیز چین، روسیه و ایران به عنوان سه دولت نخست در حمایت از فعالیت‌های سایبری معرفی شده‌اند.

نخست‌وزیر استرالیا در پاسخ به این پرسش که آیا حمله‌های اخیر علیه استرالیا کار چین است، گفت: «حمله‌ها از سوی دولتی با توانمندی‌های ویژه انجام شده و دولت‌های زیادی در جهان نیستند که چنین توانایی‌هایی را دارند.»

در همین حال سیدنی مورنینگ هرالد به نقل از برخی منابع مطلع از حمله‌های سایبری اخیر در استرالیا به نام چین به عنوان منبع احتمالی این حمله‌ها اشاره کرده است.