جهش تاریخی قیمت طلا در ایران: سکه به مرز ۹ میلیون تومان رسید

دلار آمریکا به قیمت ۲۰هزار و چهارصد تومان رسید

خریداران در مغازه طلافروشی در بازار بزرگ تهران - ATTA KENARE / AFP

 امروز سه‌شنبه دهم تیرماه سال ۱۳۹۹ شمسی رکوردهای جدیدی در قیمت طلا و سکه در بازار ایران ثبت شد.

هر سکه بهار آزادی به مرز ۹ میلیون تومان رسیده است. رقمی غیرقابل باور و البته نگران‌کننده. 

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه گفته است که «با توجه به افزایش قیمت ارز و طلای جهانی، از صبح امروز شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی و ثبت رکوردهای تاریخی هستیم».

به گفته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر «هر اونس جهانی طلا نیز ۱۲ دلار افزایش داشته است که منجر به افزایش شدید قیمت سکه و طلا در بازار داخلی شده است».

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرده که «این قیمت‌ها درحالی در بازار سکه ثبت شده که تاکنون شاهد ثبت چنین نرخ‌هایی نبودیم و برای اولین بار است که قیمت سکه به این مرز رسیده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کشتی‌آرای، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بیشترین افزایش قیمت هم اکنون با قیمت ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم با قیمت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می شود.

اما این جهش ناگهانی قیمت طلا در ایران هم‌زمان بوده است با بالارفتن قیمت دلار در مملکت.

بر اساس گزارش‌ها امروز، سه‌شنبه ۱۰ تیرماه، هر دلار آمریکا به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است و قیمت یورو نیز ۲۲هزار و ۷۸۵ تومان اعلام شده است.

در همین حال مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به اینکه علت افزایش دوباره نرخ دلار در بازار ایران را باید در تغییرات ثبت شده در دو عامل بررسی کرد، گفته است که «یکی از عواملی که به افزایش قیمت دلار در روزها و هفته‌های گذشته منجر شده، تاثیراتی است که تجارت ایران و تمام کشورهای دنیا از شیوع ویروس کرونا دریافت کرده‌اند. بر اساس برآوردهای جهانی، احتمالا حجم تجارت بین‌المللی در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و این مسئله برای بسیاری از دولت‌ها مشکل‌ساز شده و رشد اقتصادی آنها را کاهش می‌دهد».

وی با اشاره به آمارهای صادراتی ایران در ماه‌های گذشته  هم گفته است که «آمارهای صادراتی این ماه‌ها نیز از آن حکایت می‌کند که صادرات ایران بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و حتی در صورتی که در ماه‌های پیش‌رو بخشی از این آمار جبران شود، همچنان باید انتظار داشت که میزان صادرات کشور به حد سابق نرسد».

حریری بالا بودن نرخ تورم را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ ارز دانست و گفت: «متاسفانه در سال‌های گذشته، نرخ تورم در ایران همواره دو رقمی بوده است و حتی اگر برایند سالانه قیمت یک محصول را با نرخ تورم بگیریم، افزایش قیمت امری قابل پیش‌بینی خواهد بود.»

بنا به استدلال  رییس اتاق بازرگانی ایران و چین «میانگین نرخ دلار ایران در سال گذشته حدود ۱۴ هزار تومان بوده است و اگر نرخ تورم را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز در نظر بگیریم، اینکه دلار به حدود ۲۰ هزار تومان برسد، یعنی طبق نرخ تورم و مشابه بسیاری از دیگر کالاها رشد قیمت داشته است».

قیمت ارز در طول روزهای گذشته بار دیگر صعودی شده و بانک مرکزی اعلام کرده علت این اتفاق شوکی جدید به این بازار است.

بیشتر از اقتصاد