سکه هشت میلیونی در آخرین روز بهار ۹۹

در روزهای اخیر قیمت ارز و سکه در ایران با سرعت بیشتری افزایش یافته است

عکس آرشیوی از قیمت ارز در صرافی‌ای در تهران، ۹ مه- ATTA KENARE / AFP

در آخرین روز بهار سال ۱۳۹۹، قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد به هشت میلیون تومان رسید.

این بیشترین قیمت ثبت‌شده برای سکه بهار آزادی است و حتی در بحران ارزی سال ۹۷ نیز سکه به هشت میلیون تومان نرسیده بود.

همچنین روند افزایشی قیمت دلار و یورو در بازار ادامه یافته و یورو به مرز ۲۱ هزار تومان و دلار به ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

همزمان با این التهاب بازار سکه و ارز، خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از بانک مرکزی اعلام کرده که خللی در عرضه ارز در سامانه نیما وجود ندارد و در فصل بهار دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون یورو در این سامانه عرضه شده که تنها یک میلیارد و ۷۴۲ میلیون یورو از آن به فروش رسیده است.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته اخبار متفاوتی از کمبود عرضه در سامانه نیما و اعتراض فعالان بازار منتشر شده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی و حسن روحانی نیز در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با اطمینان‌بخشی نسبت به تداوم عرضه دلار و یورو، از التهاب بیشتر این بازار جلوگیری کنند، امری که چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

همتی روز گذشته با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود تلاش کرد تا تأثیر خبر صدور قطع‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را خنثی کند و تا جای ممکن بازگشایی آرامی برای بازار در روز شنبه رقم بزند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati) on

همتی در پست اینستاگرامی خود نوشته بود: «بانک مرکزی علی‌رغم تداوم فشار آمریکا، ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تأمین خواهد کرد و با بازگشت ارز حاصل از صادرات، قطعاً در هفته‌های پیش رو شاهد تأثیر آن در بازار ارز خواهیم بود».

او همچنین به دلالان این بازار به صورت غیرمستقیم هشدار داد که بانک مرکزی اگر اراده کند می‌تواند مانند دو سال منتهی به مهرماه سال ۹۸، قیمت  دلار و یورو را پایین بیاورد: «تجربه دو سال اخیر به‌ویژه تا مهرماه ۹۸ نشان داده است نرخ ارز قابل کنترل است. علی‌رغم التهابات آبان سال۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌ها که هرکدام به‌نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند، بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا، شرایط به وجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس، نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی پیش از وقوع کرونا نیز با افت شدید منابع ارزی مواجه بود و به‌ دلیل تحریم‌های نفتی آمریکا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، نیازهای ارزی خود را تأمین می‌کرد. بحران کرونا و وقوع بحران جهانی اقتصادی وضعیت را به‌مراتب برای مسئولان جمهوری اسلامی دشوارتر کرده است.

دوشنبه هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی گفته بود که کشور با بحرانی کم‌سابقه پس از انقلاب مواجه شده، «شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است» و «پس از انقلاب تاکنون» کمتر با چنین شرایطی مواجه بوده‌ایم. او شرایط کنونی منابع مالی و ارزی کشور را نیز «خاص» توصیف کرده بود.

بیشتر از اقتصاد