ناسا آماده پرواز هلیکوپتر در مریخ می‌شود

هلیکوپتر «مارس اینجنیویتی» قرار است تابستان امسال به سمت مریخ پرتاب شود

هلیکوپتر ناسا برای پرواز در آسمان مریخ- NASA

ناسا از طرح خود برای به پرواز درآوردن هلیکوپتر در مریخ خبر داده و گفته است که این اقدام تلاشی است برای اثبات این که پرواز در یک کره دیگر امکان‌پذیر است. 

هلیکوپتر «مارس اینجنیویتی» قرار است تابستان امسال، با اتصال به مریخ‌نورد «پرزورانس» از زمین پرتاب شود. این طرح بخشی از ماموریت بعدی ناسا در مریخ است. 

 این هلیکوپتر می‌بایست پس از فرود در مریخ در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱،  بدون مشکل از مریخ‌نورد جدا شود و پیش از پرواز، به سلامت در فاصله‌ای پنج اینچی از روی سطح مریخ، مسیری را طی کند. 

میمی آنگ، مدیر پروژه هلیکوپتر پیشرانی جت در ناسا، گفت: «اینجنیویتی به هیچ هلیکوپتر دیگری که قبل از این ساخته شده شباهت ندارد، زیرا پرواز در مریخ، شبیه هیچ تجربه دیگری نیست.» او گفت:‌ «باید راه اعزام هلیکوپتر از طریق مریخ‌نورد پرزورانس ۲۰۲۰ را پیدا می‌کردیم.» 

تیم آزمایشگاه پیشرانی جت در ناسا قصد دارد محل مناسبی را برای پرواز هلیکوپتر پس از فرود مریخ‌نورد شناسایی کند، و این کار ممکن است تا دو ماه وقت بگیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این محل باید یک محوطه ۱۰ متر در ۱۰ متری نسبتا صاف و بدون ناهمواری در سطح مریخ باشد و از فاصله صد متری مریخ‌نورد پرزورانس، قابل مشاهده باشد. 

اگر پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز باشد، ناسا امیدوار است که نسل دوم هلیکوپترها را در ماموریت‌های بعدی مریخ اعزام کند و و بُعد «هوایی» را نیز به اکتشافاتشان بیفزاید. 

موارد بالقوه استفاده از این طرح، از جمله شامل جمع‌آوری اطلاعات محلی برای «انسان‌»های عضو گروه، تحقیق درباره غارها و چاله‌ها، و حمل بار از یک سوی مریخ به سوی دیگر آن است.

جاذبه در کره مریخ، حدود ۳۸ درصد جاذبه در زمین است، چرا که چگالی مریخ کوچکتر است، اما اتمسفر نازک مریخ، پرواز را در آنجا بسیار دشوار می‌کند. 

به همین دلیل، هلیکوپتر بسیار سبک است (کمتر از دو کیلوگرم) و از سیستم پره‌های دوگانه خلاف جهت هم استفاده می‌کند که در اتمسفری که غلظتش یک درصد اتمسفر زمین است، صعود و پرواز هلیکوپتر را ممکن کند. 

جیم برایدنستاین، از مدیران ناسا، در یک کنفرانس خبری گفت که بی‌صبرانه منتظر این ماموریت است که برای ۲۰ ژوئیه برنامه‌ریزی شده است. 

او گفت:‌ «به شما می‌گویم، آنچه مرا به عنوان یک مدیر ناسا بیش از هر چیز هیجان‌زده می‌کند، آماده شدن برای تماشای پرواز هلیکوپتر در یک دنیای دیگر است.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی