چرا بنیامین نتانیاهو اصرار بر الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل دارد؟

الحاق دره اردن، آرمان تأسیس کشور مستقل فلسطین را بر باد می‌دهد

نمای از شهرک یهودی‌نشین افرات در کرانه باختری. عکس از:  AFP

از هنگام تصمیم‌گیری برای الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل، نیروهای اسرائیلی حضور خود را در سرزمین‌های فلسطینی گسترش داده و در موارد بسیاری به بهانه تأمین امنیت، مانع عبور و مرور فلسطینی‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند شهروندان فلسطینی را دچار چالش کنند. روز چهارشنبه گذشته، محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با شماری از وزرای کابینه قصد داشت از روستای "فصایل" در دره اردن دیدن کند اما نیروهای اسرائیلی اجازه ندادند مقامات فلسطینی با اتومبیل‌های خود وارد روستا شوند، در نتیجه محمد اشتیه و هیئت همراه وی ناگزیر شدند اتومبیل‌ها را در همان جا رها کنند و پیاده به سمت روستای فصایل در حرکت شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته هدف از دیدار این روستا، ملاقات و گفت‌وگو با بزرگان این روستا در مورد چگونگی مقابله با برنامه چالش برانگیز الحاق دره اردن توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بود، به ویژه این‌که نتانیاهو تلاش می‌کند طرح الحاق دره اردن را از ماه آینده آغاز کند. قابل ذکر است که مساحت کلی دره اردن ۷۲۰ کیلومتر مربع است که ۲۸ درصد از کرانه باختری را در برمی‌گیرد، طول دره اردن ۱۲۰ کیلومتر است که از شهر بیسان در شمال تا منطقه عین جدی در جنوب دریای مرده امتداد یافته است.

در واقع، منطقه دره‌های اردن از اهمیت سیاسی و اقتصادی چشمگیری برخودار است و به عنوان حاصلخیزترین منطقه در فلسطین به شمار می‌رود، افزون بر آن، یک سوم آب مورد نیاز فلسطین از همین منطقه تأمین می‌شود. البته دلیل اصلی اصرار و شتابزدگی بنیامین نتانیاهو برای الحاق این منطقه، اهمیت ژئوپلیتیک و منابع آبی دره‌های اردن است و همین ویژگی باعث شده است تا تل‌آویو الحاق این منطقه را به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی خود قرار دهد.

محمد اشتیه در سخنانش با ساکنان روستای فصایل، گفت: تل‌آویو مصمم است دره اردن را به قلمرو اسرائیل ملحق کند و در این راستا از هیچ سعی و تلاشی دریغ نخواهد کرد و شکی نیست که این اقدام، تهدید بزرگی برای فلسطین به شمار می‌رود و مانع تشکیل کشور فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنک سال ۱۹۶۷، می‌شود.

در حال حاضر حدود ۷۰ هزار فلسطینی در منطقه دره اردن زندگی می‌کنند، افزون بر آن، در این منطقه ۲۸ شهرک یهودی‌نشین ساخته شده است و ۸ هزار شهروند اسرائیلی در شهرک‌های یادشده زندگی می‌کنند، اما بنیامین نتانیاهو بارها تأکید کرده است که فلسطینی‌های ساکن این منطقه حتی پس از الحاق دره اردن، تابعیت اسرائیل را به دست نخواهند آورد، در حالي‌که سراسر این منطقه تحت حاکمیت اسرائیل خواهد بود.

در پیوند به این موضوع، فادی النحال، پژوهشگر سیاسی معتقد است که اصرار نتایناهو برای الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل تنها به هدف تأمین امنیت اسرائیل نیست بلکه این اقدام انگیزه‌های سیاسی و ایدئولوژیک دیگری در پی دارد و بنیامین نتانیاهو سعی دارد با استفاده از این فرصت، محبوبیت خود را میان تمام اقشار جامعه اسرائيل افزایش دهد و در عین حال، اهداف امنیتی را نیز برآورده سازد. وی افزود: اهمیت دیگر دره اردن این است که این منطقه مرز طولانی را میان اسرائیل و اردن تشکیل می‌دهد و الحاق این منطقه به قلمرو اسرائیل می‌تواند اهمیت بسیاری برای آینده اسرائیل داشته باشد.

فادی النحال، خاطرنشان کرد که هرچند تل‌آویو در حال حاضر از نوار مرز با اردن احساس نگرانی نمی‌کند و به وضعیت امنیتی اردن اعتماد دارد، اما آینده اوضاع در اردن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، بنابر این، کنترل دره اردن توسط اسرائیل می‌تواند به این نگرانی‌ها پایان دهد.

البته الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل، کرانه باختری را در انزوا قرار می‌دهد و اجرای طرح تشکیل کشور فلسطین در محدوده مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ را برای همیش منتفی می‌کند.

در همین راستا، فایز الدوری، کارشناس امور استراتژیک در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: الحاق دره اردن به قلمرو اسرائیل، شهرها و روستاهای فلسطین در کرانه باختری را به جزیره‌های منزوی و تکه تکه شده تبدیل می‌کند و ارتباط آن‌ها را با کرانه شرقی قطع می‌کند.

اما حسن صالح، شهردار پیشین اریحا، گفت: دره اردن افزون بر داشتن اهمیت استراتژیک، به عنوان یک منطقه پر رونق اقتصادی به شمار می‌رود و الحاق آن به قلمرو اسرائیل می‌تواند میلیاردها دلار را در اختیار اسرائيل قرار دهد. وی افزود: بنیامین نتانیاهو سعی می‌کند با الحاق دره اردن به خاک اسرائیل، خود را پس از "داوید بن گوریون"، اولین نخست وزیر اسرائیل، به عنوان یک رهبر بزرگ و تأثیرگذار معرفی کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia