رای به اصلاح ساختار پلیس از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان

ترامپ با بخش‌هایی از «قانون جورج فلوید» به شدت مخالفت کرده

دموکرات‌ها می‌گویند جمهوری‌خواهان فقط پیشنهاداتی توخالی و نیمه کاره ارائه داده‌اند-  اندREUTERS/Yuri Gripas

مجلس نمایندگان آمریکا بسته قانونی فراگیری را برای اصلاح ساختار پلیس تصویب کرده که شامل ممنوعیت استفاده از تکنیک فشردن گردن و نیز بازرسی سرزده در یورش پلیس می شود و حاوی مفادی است که شکایت و دادرسی برای سوء رفتار افسران را از سوی نهادهای اجرای قانون، آسان تر می کند. 

انتظار می رود این لایحه که روز پنجشنبه با ۲۳۶ رای موافق و ۱۸۱ رای مخالف و حمایت گسترده دموکرات ها تصویب شده، با وجود ادامه شکاف میان احزاب در مجلس نمایندگان تحت کنترل دمکرات ها، بر سر چگونگی و میزان اصلاحات در اجرای قوانین ایالات متحده، کم رنگ شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان لایحه ای ضعیف تر، که از سوی سناتور تیم اسکات، تنها سناتور سیاه پوست دموکرات مجلس سنا، مطرح شده بود، روز چهارشنبه نتوانست حد نصاب ۶۰ رای را، برای خروج از مرحله فیلیباستر دمکراتیک (filibuster) در مجلس سنا و ورود به مرحله اصلاح کسب کند. 

لایحه مجلس نمایندگان، که «جرج فلوید» نام دارد (مرد سیاه پوستی که مرگ او در مینیاپولیس موجی از اعتراضات گسترده سراسری علیه رفتار ظالمانه پلیس و نژادپریستی سیستماتیک به همراه داشته) حاوی مقرراتی است که از سوی دونالد ترامپ رد شده و به گفته برخی سیاستمداران در مذاکرات راه به جایی نمی برد. 

در یک مورد، این اصلاحات با تغییرات اساسی در قوانین مصونیت قضایی، کار شکایت از نیروهای پلیس و سایر نهادهای دولتی را به علت سوء رفتار آنها آسان تر می کند. پیشنهادی که با مخالفت شدید دولت ترامپ روبرو شده است. 

در عین حال، لایحه دموکرات ها، زبان بخش ۲۴۲ از فصل ۱۸ قانون کیفری ایالات متحده آمریکا را به منظور تسهیل محاکمه ماموران مجری قانون به علت سوء رفتار، تغییر خواهد داد؛ بن بستی دیگر برای دموکرات ها در این مذاکرات.  

با وجود آن که احزاب سیاسی طرح های مشابهی برای تشویق ادارات پلیس محلی و ایالتی به ممنوع سازی فشار بر گردن و  بازرسی سرزده از اماکن در پرونده های مواد مخدر دارند، اما بر سر تعاریف متفاوت از عملیات فشردن گردن و ممنوعیت آنها در سطح فدرال اختلاف نظر دارند. 

این در حالیست که رهبران دو حزب و مجلس، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفته و می گویند با موضع گیری سیاسی خود مانع از قانونگذاری با حسن نیت می شوند.

اگرچه لایحه دمرکرات ها از پشتیبانی گروه های پیشرو مدنی و عدالت اجتماعی، از جمله شبکه اقدام ملی (NAACP) و لیگ شهری (Urban League) برخوردار است، جمهوریخواهان گله مند بوده و می گویند هرگز با آنها در مورد تدوین این لایحه مشورت نشده است. 

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز پنجشنبه گفته: «من با نمایندگان دموکرات تماس گرفتم و گفتم می خواهم قانونی تدوین کنم. می خواهم با شما همکاری کنم و هنوز هم چنین خواسته ای دارم.» 

اما دموکراتها در واکنش به این اظهارات گفته اند جمهوریخواهان فقط پیشنهادی توخالی و نیمه کاره ارائه داده اند. 

این در حالیست که جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، روز پنجشنبه گفته: «حالا وقت اصلاحات دروغین نیست.»

آقای نادلر گفته: «اگر همکاران جمهوریخواه ما واقعا بخواهند قانون جامع و جسورانه ای تصویب کنند که به تغییر فرهنگ پلیس و پاسخگو شدن آنها منجر شود، ما از آن استقبال می کنیم. اما نه ما و نه معترضانی که با انرژی خود جنبشی جهانی خلق کردند، چیزی غیر از این را نمی پذیریم.» 

به هر روی، اختلافات گسترده در لفاظی های دو حزب، تصویری تیره و تار از چشم انداز مصالحه و سازش فراجناحی ترسیم می کند. 

 «قانون و نظم!»، پیامی که رئیس جمهوری آمریکا برای دومین بار، در روزهای جنجالی بحث در باره اصلاح ساختار پلیس در کپیتال هیل، توییت کرده است. 

همزمان آقای مک کارتی، نانسی پلوسی را به خاطر «سکوت در قبال غارتگران و مجرمانی که به نابودی و تخریب وجهه قهرمانان و تاریخ کشورمان ادامه می دهند و به شهروندان بی گناه حمله می کنند» به باد انتقاد گرفته و ادعا کرده خانم پلوسی «می خواهد چپ رادیکال را راضی و آرام کند.» 

اگرچه در پس این لفاظی های یخ زده، دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر بعضی مفاد اصلاحات در ساختار پلیس اشتراک نظر دارند. 

هر دو لایحه شامل موارد زیر می شوند: 

- تدابیر آنتی لیچینگ یا علیه ضرب و جرح منجر به مرگ (anti-lynching) به منظور محافظت از گروه های اقلیت در قبال جرایم تنفر آمیز

- مقررات تشویقی یا دستوری برای ثبت گزارش حوادث کاربرد زور (use-of-force)‌، در پایگاه ملی و متمرکز داده ها در وزارت دادگستری از سوی  نهادهای محلی مجری قانون. 

- و مشوق هایی برای تشنج زدایی و آموزش های تعصب نژادی

به نظر می رسد پنجره امید برای مصالحه میان احزاب بر سر اصلاحات پلیس شاید تقریبا بسته شده باشد، در حالی که مذاکرات در باره لایحه هزینه سالانه دفاعی، هفته آینده با جدیت در سنای آمریکا آغاز می شود و قانونگذاران آمریکایی نگاه ها را به سوی دور دیگری از کمک های ویروس کرونا معطوف خواهند کرد. 

سناتور لیندسی گراهام، رئیس کمیته قضایی مجلس سنا، هفته جاری پس از شکست روند رای گیری طرح اصلاحات پلیس به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که می توانم بگویم این است که من راهی به جلو نمی بینم.» 

© The Independent