حذف نام آمریکا از قطع‌نامه حقوق‌بشری سازمان ملل در مورد نژادپرستی

پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل برای تحقیق در مورد خشونت نژادی پلیس تصویب شد

فعالان حقوق بشر می‌گویند استرالیا به صورت ویژه برای حذف نام آمریکا از متن قطعنامه تلاش کرده است-Jason Redmond / AFP

پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که خواهان تحقیق پیرامون خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان در آمریکا و دیگر نقاط شده بود تنها در شرایطی تصویب شد که واژه‌های «آمریکا» و «تحقیقات» از متن آن حذف شد.

در عوض، این قطعنامه که سرانجام توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد ضمن تقبیح رفتار تبعیض‌آمیز و خشن پلیس بطورکلی، دستور داده گزارشی در مورد «نژادپرستی نهادینه» علیه آفریقایی‌تباران تدوین شود.  

متن این قطعنامه پس از روزها کشمکش پیرامون ادبیات بکاررفته، هنگامی تعدیل شد که کشورهای آفریقاییِ این فوروم ۴۷ گانه از تقاضای اولیه خود برای یک کمیسیون تحقیقات که روی آمریکا تمرکز کند، صرف‌نظر کردند. این کمیسیون اختیارات فراوانی برای تحقیق پیرامون مسائلی دارد که به آن ارجاع می‌شود. 

هیئت‌های نمایندگی کشورهای غربی در شورا از جمله استرالیا، آلمان، لهستان و اتحادیه اروپا رای دادند که تنها در این میان ایالات متحده نباید از میان سایر کشورها زیر ذره‌بین قرار گیرد. 

این قطعنامه همچنین از میشل باشِلِه، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد واکنش دولت‌ها به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز از جمله احتمال استفاده از زور بیش از حد را مورد بررسی قرار داده نتیجه آن را ظرف یک‌سال ارائه دهد.

در متن این قطعنامه آمده که هدف «کمک به پاسخگویی و جبران لطمات به قربانیان» (تبعیض نژادی) در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان است.

ایران و فلسطین نیز در میان کشورها این قطعنامه را امضاء کرده‌اند که «ادامه اقدامات خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز» علیه آفریقایی‌ها و آفریقایی‌تبارها توسط پلیس را که «به‌ویژه به درگذشت جورج فلوید انجامید، تقبیح می‌کند. تمام کشورهای عضو سازمان ملل می‌توانند در حمایت از این قطعنامه آن را امضاء کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل به دنبال قتل جورج فلوید در ماه گذشته در مینه‌سوتا به دست پلیس، در زمینه نژادپرستی و خشونت پلیس تشکیل جلسه داد. آن واقعه به اعتراض‌های بین‌المللی موسوم به «جان سیاه‌پوستان مهم است» انجامید.  

آقای فلوید در نتیجه فشار زانوی یک پلیس سفید‌پوست بر گردنش در مینیاپولیس پس از ۹ دقیقه التماس که نمی‌تواند نفس بکشد، درگذشت. این واقعه موجی از خشم (در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان) برانگیخت.

فیلونیز فلوید، برادر جورج فلوید، روز چهارشنبه از فوروم سازمان ملل تقاضا کرد در مورد خشونت پلیس و تبعیض نژادی در آمریکا تحقیق کند.

دیوُدوُنه کِرِه، سفیر بورکینا‌فاسو که روز جمعه قطعنامه را ارائه داد، خواستار تصویب این قطعنامه به اتفاق آراء شد.

او گفت: «مهم است به آفریقا نشان داده شود...شورای حقوق بشر سازمان ملل صدای رنج آفریقایی‌ها و آفریقایی‌تبارها را شنیده و خواهان رفتار عاری از تبعیض و برقراری تساوی حقوق شده است.»

کوُلی سِک، رئیس سابق شورا ضمن استقبال از توافق جمعی پیرامون قطعنامه، مذاکرات را «جان سیاه‌پوستان مهم است» توصیف کرد.

اما جمیل دکوار از اتحادیه حقوق مدنی آمریکا (ای‌سی‌ال‌یو) به نمایندگی از ۶۰۰ گروه از فعالان اجتماعی که خواهان تعامل فوری بوده اند گفت: «این مسخره است که قطعنامه نهایی سازمان ملل نام ایالات متحده را از متن آن حذف کرده است. این کشوری است که در آن پلیس مردم و به‌ویژه سیاه‌پوستان را به‌مراتب بیشتر از سایر کشورهای توسعه‌یافته جهان می‌کشد.» 

او در یک بیانیه گفت: «سازمان ملل باید وظیفه‌اش را انجام داده و آمریکا را در مقام پاسخگویی قرار دهد نه این که زیر ارعاب از انجام آن شانه خالی کند.»

دستگاه رهبری ترامپ که دو سال پیش به خاطر آنچه تبعیض علیه اسرائیل خواند عضویت در این فوروم را ترک کرد، از اظهارنظر در مورد این قطعنامه خودداری کرده است. اندرو برمبرگ، سفیر آمریکا در ژنو روز چهارشنبه گفت کشورش که با مسئله تبعیض نژادی درگیر است «از تحقیق مستثنی نیست»، اما به دنبال قتل فلوید در جریان اصلاحات در نیروی پلیس است.

فعالان حقوق بشر می‌گویند استرالیا به صورت ویژه برای حذف نام آمریکا از متن قطعنامه تلاش کرده است.

سالی منسفیلد، سفیر استرالیا گفت: «این مشکل متعلق به کشور خاصی نیست، این مشکلی در سطح جهانی است.»

مایکل اونگِرن، سفیر آلمان نیز گفت: «ما اطمینان داریم گزارشی مبسوط‌تر که محدود به یک مورد نشود، مناسب‌تر است.»

گزارش‌های تکمیلی از رویترز 

© The Independent