رویترز: یک فرمانده ایرانی در بین بازداشت‌شدگان کتائب حزب‌الله است

یورش نیروهای امنیتی عراق به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله

تصاویر شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله روی دیوار سفارت آمریکا در بغداد، اول ژانویه ۲۰۲۰-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نیروهای امنیتی عراق در یورش به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در جنوب بغداد، بیش از ۱۲ عضو این گروه شامل سه فرمانده  را دستگیر کردند.

رویترز به نقل از مقامات در دولت و پارلمان عراق گزارش داده که این حمله در اواخر وقت پنجشنبه انجام شده و یک فرمانده ایرانی نیز در جریان این عملیات دستگیر شده است.

این خبرگزاری بریتانیایی می‌نویسد که این حمله یکی از شدیدترین اقدامات نیروهای امنیتی عراق علیه یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است که در سال‌های اخیر انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق که پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی در این کشور به قدرت رسیده است، مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی عامل حمله‌ها در خاک عراق را در دستور کار خود قرار داده است.

این در حالی است که کتائب حزب‌الله از منتقدان سرسخت به قدرت رسیدن کاظمی بود و او را به نقش آفرینی در حمله پهپادی دی‌ماه گذشته نیروهای آمریکایی به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس و ابومهدی مهندس، از فرماندهان سابق کتائب حزب‌الله متهم کرده بود.

مقامات آمریکایی پیش‌تر این گروه را مسئول حمله‌ها به نیروهای آمریکایی و دیگر تاسیسات در عراق معرفی کرده بودند.

در حال حاضر اخبار ضد و نقیضی از سوی برخی مقامات دولتی عراق در مورد سرنوشت اعضای بازداشت شده این گروه منتشر می‌شود.

برخی تعداد بازداشتی‌ها را ۱۹ نفر و برخی ۲۳ نفر اعلام کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از توقیف چند راکت‌انداز در این عملیات است.

هنوز مقامات رسمی تهران در زمینه ادعای رویترز مبنی بر بازداشت یک فرمانده ایرانی در جریان این عملیات اظهار نظر نکرده‌‌اند.

ایران در گزارشی با اشاره به این عملیات مدعی شد که نیروهای الحشدالشعبی به دنبال دستگیری شماری از اعضا و فرماندهان کتائب حزب الله وارد منطقه سبز بغداد شدند.