چرا سپاه پاسداران اقدام به تأسیس کتائب حزب‌الله در عراق کرد؟

کتائب حزب‌الله مخالف حضور آمریکا در عراق است

شماری از نیروهای کتائب حزب الله در جریان برگزاری یک رژه نظامی در بغداد. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی)

هنگامی که عراق برای نخستین بار در سال 2006 شاهد درگیری و خشونت های فرقه ای شد و برخی از عتبات مقدسه در شهر سامرا در شمال بغداد هدف حمله قرار گرفت، گروه های شیعه مذهب عراق که تا آن زمان تشکیلات نظامی درستی نداشتند، با دشواری و آشفتگی رو به رو شدند. در آن زمان تنها گروه مسلح شیعه "ارتش مهدی" به رهبری مقتدا صدر بود که برای حمایت از منافع شیعه در عراق مبارزه می کرد، اما وخامت اوضاع برای شیعیان عراق بیشتر از آن بود که ارتش کوچک مهدی بتواند از آن پاسداری کند. همین بود که رهبران گروه های شیعه مذهب عراق در همکاری و تشویق ایران، در صدد ایجاد نیروهای دفاعی بزرگی شدند تا بتواند از توده های شیعه مذهب در برابر خشونت گروه های افراطی سنی مذهب مانند القاعده و جیش اسلامی حمایت کند. به ویژه این که گروه های افراط گرای سنی، شیعیان را شریک اشغال عراق توسط نیروهای ایالات متحده دانسته و آن ها را هدف حمله قرار می دادند.

البته خشونت های فرقه ای که به دنبال حمله آمریکا به عراق رخ داد، حقیقت اوضاع را آشکار کرد و نشان داد که ارتش مهدی توان حمایت از شیعیان را در برابر آن همه جنگ و هیاهو ندارد. بنابر این، ایران که خود در صدد گسترش نفوذ در عراق بود، با بهره برداری از بحران عراق دست به کار شده و برای ایجاد گروه های مسلح شیعه وارد اقدام شد. نخستین گروه های مسلح که با همکاری ایران شکل گرفت، جنبش "عصائب اهل حق" به رهبری قیس خزعلی و جنبش "النجباء" به رهبری اکرم الکعبی بود، سپس گروه های دیگری قدم به عرصه وجود گذاشت.

اما گروه های مسلح یاد شده که برای مهار وضعیت ویژه ای آن زمان تأسیس شده بودند، توانایی تداوم جنگ های مذهبی را نداشتند و همواره بایستی توسط رهبران کاریزماتیک شیعه مذهب تشویق به مبارزه می شدند. بنابر این، روند تحولات عراق ایجاب می کرد تا یک ساختار نظامی جدیدی به میان آید که افراد آن از نخبگان شیعه باشند و با درک و درایت به دفاع و حمایت از شیعه بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال 2007 ، همه چیز برای اعلام تأسیس چنین گروه مسلح آماده شده و مسئولیت تشکیل گروه " کتائب حزب الله عراق" به جمال جعفر آل ابراهیم، مشهور ابو مهدی مهندس واگذار شد.

البته ابو مهدی مهندس، در جریان جنگ ایران و عراق، در ایران به سر می برد و با حمایت سپاه پاسداران ایران دست به حمله علیه منافع کشورهای خلیج فارس می زد. نامبرده در بمب گذاری های سال 1985 در کویت نقش فعالی داشت و به عنوان یکی از خطرناک ترین چهره های تروریستی در منطقه شناخته می شد.

ابو مهدی مهندس با داشتن تجارب فراوان جنگی اقدام به تشکیل گروه "کتائب حزب الله عراق" کرد و البته سعی داشت ساختار این گروه ویژه برگرفته از ساختار سازمان حزب الله لبنان باشد و افرادی که شامل این گروه می شدند، بایستی آزمون های بی شماری را پشت سر می گذاشتند. ویژگی دیگری که در تشکیل گروه حزب الله عراق مد نظر گرفته شده است، رهبری این گروه است که همواره از ذکر نام رهبر این گروه خودداری صورت می گیرد تا هدف حمله و تهدید قرار نگیرد.

نظامیان وابسته به حزب الله لبنان و افسران سپاه قدس به رهبری ژنرال قاسم سلیمانی نقش اساسی در آموزش افراد حزب الله عراق داشتند. کتائب حزب الله عراق در واقع از سوی ابو مهدی مهندس و قاسم سلیمانی رهبری می شود و سپاه پاسداران ایران مسئولیت کامل حمایت مالی، آموزشی و نظامی این گروه را به دوش دارد.

از سال 2011 تا کنون نیروهای وابسته به کتائب حزب الله عراق خدمات بزرگی را به رژیم بشار اسد انجام داده و برای حمایت از دولت سوریه در کنار نیروهای حزب الله لبنان وارد میدان های جنگ شدند و تأمین امنیت فرودگاه دمشق را بر عهده داشتند.

پس از تشکیل سازمان بسیج مردمی در عراق، کتائب حزب الله عراق موقعیت ویژه ای در این سازمان به دست آورده و در پی تعیین ابو مهدی مهندس به عنوان معاون فرمانده کل سازمان بسیج مردمی، کتائب حزب الله عراق به عنوان قدرتمند ترین گروه مسلح سازمان یافته در عراق شهرت یافت.

با توجه به این که نیروهای وابسته به کتائب حزب الله عراق مورد اعتماد سپاه پاسداران هستند، پیشرفته ترین سلاح ها و موشک ها را از ایران به دست می آورند و البته اغلب فعالیت های کتائب حزب الله عراق علیه منافع ایالات متحده صورت می گیرد.

در سال 2018، سفارت ایالات متحده در بغداد در 3 مورد هدف حمله موشکی قرار گرفت و کتائب حزب الله عراق مرتکب این حملات شناخته شد. در جریان ماه اوت و سپتامبر گذشته، انبار مهمات نظامی نیروهای بسیج مردمی در شمال بغداد هدف حمله قرار گرفت و اسرائیل متهم به انجام این حمله شد، اما ابو مهدی مهندس اعلام کرد که این توطئه از سوی واشنگتن و تل آویو طراحی شده و انبارهای مهمات نظامی حشد شعبی با پهپادهای که از طریق آذربایجان وارد عراق شده بود هدف حمله قرار گرفته است. پس از گذشته چند هفته از حمله به انبار مهمات سازمان بسیج مردمی، کتائب حزب الله عراق دست به حمله علیه سفارت ایالات متحده در بغداد زده و نیروهای آمریکایی را در نزدیکی شهر موصل و در استان صلاح الدین هدف حمله قرار داد.

پس از آغاز اعتراضات مردمی در ماه اکتبر گذشته، کتائب حزب الله عراق برای سرکوبی تظاهرات وارد عمل شده و نیروهای وابسته به این گروه دست به کشتار معترضان زدند. شبه نظامیان کتائب حزب الله از پشت بام ها و ساختمان ها، تظاهر کنندگان را به گلوله می بستند و صدها تن از شهروندان عراقی را بدین شیوه به قتل رساندند.

حمله موشکی کتائب حزب الله بر پایگاه نظامی کوچکی در نزدیکی فرودگاه بغداد که در روز سوم ماه دسامبر گذشته صورت گرفت، نشان می دهد که کتائب حزب الله عراق پیشرفته ترین سلاح ها را در دست دارد، زیرا هدف قرار دادن آن گونه پایگاه کوچک، نشان از دقت بالای فناوری موشک ها دارد.

هنگامی که جناح های سیاسی وابسته به ایران در روند انتخاب نخست وزیر جدید عراق با دشواری و بن بست رو به رو شدند، کتائب حزب الله عراق، پایگاه نظامی "کی وان" در استان انبار را موشک باران کرد که در نتیجه شماری از نظامیان خارجی زخمی و یک افسر بازنشسته آمریکایی کشته شد. این حمله را برخی از ناظران به عنوان واکنشی از سوی احزاب سیاسی وفادار به ایران می دانند که هدف از آن ایجاد آشفتگی در عراق بود تا فرصت برای نجات این گروه ها از باتلاق کنونی فراهم شود.

تردیدی نیست که تشدید تنش میان ایران و آمریکا در عراق، روند انتخاب نخست وزیر جدید و رایزنی های تشکیل دولت عراق را به تعویق می اندازد و تشدید آشفتگی می تواند زمینه را برای تداوم بهره برداری گروه های سیاسی و نظامی وفادار به ایران هموار کند.

https://www.independentarabia.com/node

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه