دگزامتازون، داروی نجات‌بخش کرونا توسط دانشگاه آکسفورد پیدا شد 

داروی نجات دهنده زندگی که توسط دانشمندان آکسفورد یافت شد

براساس یافته‌های دانشگاه آکسفورد، دگزامتازون، ۳۵ درصد از مرگ مبتلایان به ویروس کرونا که تنها با دستگاه قادر به تنفس بودند را کاهش داده است - BERTRAND GUAY / AFP

به گفته پژوهش‌گران دانشگاه آکسفورد، استروئید ارزان‌قیمتی به نام دگزامتازون می‌تواند خطر مرگ را بین مبتلایان به ویروس کرونا که مشکلات جدی تنفسی دارند، تا یک سوم کاهش دهد. 

دانشمندان با آزمایش این دارو به این نتیجه رسیدند که می‌تواند کمکی موثر به بیمارانی باشد که از دستگاه تنفسی یا اکسیژن استفاده می‌کنند اما بر آن‌ها که نیازی به کمک برای نفس کشیدن ندارند تاثیری ندارد.

این پژوهش‌گران در بیانیه‌ای گفتند: «براساس این نتایج با درمان حدود هشت بیمار متصل به دستگاه تنفسی یا ۲۵ بیماری که تنها به اکسیژن نیاز دارند جان یک نفر نجات داده می‌شود.»

مت هنکاک، وزیر بهاشت، در توییتر نوشت: «این اولین نمونه این چنینی در سطح جهان و نمودی است از قدرت علم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «با شعف بسیار اولین آزمایش موفق بالینی برای درمان کووید ۱۹ را اعلام می‌کنم.»

دولت از ماه مارس تا کنون ۲۰۰ هزار واحد دگزامتازون انبار کرده است و محلول‌های دهانی و تزریقی آن ‌را در نیمه‌شب سه‌شنبه در فهرست داروهایی قرار داد که صادرات‌شان از بریتانیا ممنوع است. از ماه آوریل محدودیتی بر قرص‌های آن اعمال شده بود. 

کارشناسان آزمایش این دارو گفتند گروهی اتفاقی از ۲۱۰۴ بیمار به مدت ۱۰ روز، روزی ۶ میلی گرم دگزامتازون دریافت کردند و گروهی دیگر متشکل از ۴۳۲۱ نفر درمان معمولی دریافت کردند.

در نتایج اولیه می‌بینیم که دگزامتازون منجر به کاهش مرگ‌ومیر به میزان یک پنجم در میان بیماران متصل به اکسیژن و یک سوم در میان بیماران متصل به دستگاه‌های تنفسی می‌شود.

آقای هنکاک افزود: «این قدم بزرگی به روی جلو است و به این علت حاصل شده که ما دنباله‌رو و پشتیبان علم هستیم.»

مارتین لاندری، استاد پزشکی و همه‌گیرشناسی در دانشکده سلامت جمعیت نافیلد در دانشگاه آکسفورد که یکی از محققین اصلی آزمایش این دارو بوده است گفت: «این نتایج اولیه بسیار روشن و شفاف هستند: دکزامتاسون خطر مرگ را در بیمارانی که پیچیدگی‌های شدید تنفسی دارند کاهش می‌دهد.»

او افزود: «کووید ۱۹ یک بیماری جهانی است واین‌که اولین درمانی که نشان از کاهش مرگ‌ومیر داشته بلافاصله در سطح جهان قابل دسترس با قیمت مناسب است واقعا عالی است.»

کریس ویتی، مسؤول ارشد پزشکی در انگلستان، گفت که این «مهم‌ترین نتیجه آزمایش‌های مربوط به کووید ۱۹ است تاکنون است.»

او گفت: «کاهش چشم‌گیر مرگ‌ومیر در میان آنان که نیاز به اکسیژن یا دستگاه تنفسی دارند با دارویی ممکن شده که به طور وسیع در دسترس، ایمن و شناخته‌شده است. با تشکر بسیار از کسانی که همراه بودند و این امر را رقم زدند. این دارو منجر به نجات جان‌ مردم در سراسر جهان خواهد شد.»

پژوهش‌گران اکنون مشغول انتشار جزییات کامل نتایج هستند. 

نیل کاماک از بنیاد بهداشت ولکام، خواهان این شد که این دارو مستقل از توان مالی افراد در دسترس هر کس در جهان که نیازمند آن است قرار بگیرد.

او گفت: «این دارو بسیار ارزان است، ساخت آن آسان است، می‌تواند به سرعت ساخته شود و تنها به دوز کوچکی از آن نیاز است. این خبری بسیار نویدبخش است و قدم چشم‌گیری به سوی جلو. اما هنوز راه درازی پیش روی ما است. برای پایان این همه‌گیری به تست‌های بهتر برای تشخیص، دارو برای درمان و واکسن برای پیش‌گیری از کووید ۱۹ نیازمندیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان