توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا برای «تشدید» مذاکرات بازرگانی

حزب ملی اسکاتلند در مورد عواقب خطیر خروج بی‌توافق بریتانیا از اتحادیه هشدار داده است

نخست‌وزیر بریتانیا هفته گذشته رسما تایید کرد که کشورش خواهان تمدید مذاکرات با بروکسل نمی‌شود REUTERS/Hannibal Hanschke

بریتانیا و اتحادیه اروپا پذیرفته‌اند که مذاکرات خود برای رسیدن به توافق در عرصه‌های بازرگانی و امنیتی را «تشدید» کنند. این در حالی است که زمان به سرعت می‌گذرد و در پایان سال ۲۰۲۰ می‌توانیم شاهد خروج بریتانیا از اتحادیه بدون توافق دوجانبه باشیم. 

بوریس جانسون و اورسولا فون دِرله‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، در بیانیه‌ای مشترک گفتند این مذاکرات، که از زمان خروج رسمی بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه پیشرفت محسوسی نداشته و نیاز به «محرک جدیدی» دارد.

 جانسون اصرار دارد که به باور او بریتانیا برای رسیدن به توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا تا پایان سال شانس «بسیار خوبی» دارد، «به شرط این‌که الان واقعا تمرکز کنیم و مشغول این کار شویم.» او از اتحادیه اروپا خواست آماده رسیدن توافق تا پایان تابستان باشد.

اما حزب ملی اسکاتلند هشدار داد که ناکامی فعلی در پیشرفت مذاکرات «باعث شده احتمال اینکه بریتانیا به سوی برگزیتی ویرانگر با توافق بد یا بدون توافق پیش برود بالا باشد.»

در ضمن یکی از متحدین نزدیک امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت اگر آقای جانسون حاضر به امتیازدهی در عرصه‌هایی مثل شیلات و فراهم کردن زمین بازی برابر جهت جلوگیری از رقابت غیرمنصفانه نباشد، پاریس آماده برگزیت بی‌توافق است. 

نخست‌وزیر بریتانیا هفته گذشته رسما تایید کرد که کشورش خواهان تمدید مذاکرات با بروکسل نمی‌شود. این باعث شده فشارها برای رسیدن به توافق سریع و یا مواجهه با چشم‌انداز تعرفه‌های جدید و سایر موانع بازرگانی با اتحادیه اروپا از روز ۳۱ دسامبر شدت پیدا کنند.

سخنگوی رسمی آقای جانسون که هنگام آغاز مذاکرات سخن می‌گفت اعلام کرد که نخست‌وزیر به روشنی خواهد گفت که بریتانیا خواهان رسیدن به توافق تجارت آزاد «جاه‌طلبانه‌ای» با کشورهای باقی‌مانده در اتحادیه اروپا است اما در ضمن اگر توافقی حاصل نشود، حاضر است از روز ۱ ژانویه بازرگانی با این کشورها را بر طبق قوانین «سازمان تجارت جهانی» انجام دهد.

نتیجه چنین چیزی اعمال تعرفه‌های سنگین بر شماری از کالاهای وارداتی بریتانیا خواهد بود از جمله ۱۰ درصد هزینه بر خودروهایی که از اتحادیه اروپا می‌آیند که احتمالا باعث می‌شود قیمت خودروهای رایج خانوادگی مثل فولکس‌واگن و رنو برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی ۱۵۰۰ پوند یا بیشتر افزایش پیدا کند.

در عین حال، ناتالی لوآزو، وزیر سابق اروپای فرانسه که اکنون از نمایندگان ارشد حزب «آن مارشِ»‌ در مجلس اروپا است، به برنامه «تودیِ» رادیو چهار بریتانیا گفت: «ما هم آماده توافقیم، هم آماده عدم توافق. و با توجه به شرایط کنونی داریم فعالانه‌تر آماده عدم توافق می‌شویم.»

او افزود: «ما منتظریم که بوریس جانسون به این مذاکرات تعهد کند و به ما بگوید که واقعا خواهان توافق هست یا نه. تا بحال حرف‌ها و مواضعی تکرار شده‌اند اما شاهد مذاکرات واقعی نبوده‌ایم.»

سخنگوی نخست‌وزیر گفت آقای جانسون خواهان «احیای انرژی و تعهد برای رسیدن به توافق تا پایان تابستان است.»

او افزود:‌ «جلسه سطح عالی اخیر همیشه به عنوان لحظه‌ای برای هل دادن مذاکرات به سوی جلو تصور شده بود. باید این مساله را حل کنیم و خیال کسب و کارها در کشورمان و اتحادیه اروپا را هر چه زودتر راحت کنیم.»

خانم فون درله‌ین مدت کوتاهی پس از مذاکرات امروز در توئیتر نوشت که او به همراه شارل میشل، رئیس شورای اروپا و دیوید ساسولی، رئیس مجلس اروپا «متوجه تصمیم بریتانیا برای عدم تمدید دوره انتقالی هستیم و توافق کرده‌ایم که به بهترین توافق برای شهروندان خود برسیم.»

اتحادیه اروپا به روشنی گفته بود که امکان تمدید مذاکرات برای دو سال هست و نظرسنجی‌ها نشان می‌دادند که مردم بریتانیا می‌خواستند آقای جانسون از این زمان اضافه استفاده کند تا اختلالی که شیوع ویروس کرونا در مذاکرات ایجاد کرده جبران شود.

آقای جانسون و خانم فون درله‌ین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که از «مذاکرات سازنده» چهار ماه اخیر بین دو مذاکره‌کننده ارشد، دیوید فراست و میشل بارنیه، «استقبال» می‌کنند و افزودند که این باعث شده هر دو طرف «مواضع خود را روشن‌تر بیان کنند و مواضع طرف مقابل را بهتر درک کنند.»

اما این بیانیه در ضمن می‌گوید: «طرفین با این حال قبول کردند که مذاکرات به نیرو محرکه جدید احتیاج دارند. هر دو طرف پشتیبان طرح مورد توافق مذاکره‌کنندگان ارشد برای تشدید مذاکرات در ماه ژوئیه و ایجاد مناسب‌ترین شرایط برای رسیدن و تصویب توافق پیش از پایان سال ۲۰۲۰ هستند.»

آیان بلک‌فورد، رهبر حزب ملی اسکاتلند در مجلس بریتانیا، گفت تحلیل دولت اسکاتلند نشان می‌دهد که پایان دوره انتقالی در سال ۲۰۲۰ می‌تواند منجر به حذف ۳ میلیارد دلار از اقتصاد اسکاتلند در ظرف تنها دو سال شود؛ و این تازه جدا از تاثیر ویروس کرونا است. 

آقای بلک‌فورد گفت: «بوریس جانسون دارد بریتانیا را به سرعت به سوی برگزیتی فاجعه‌بار پیش می‌برد. او اقتصادمان را با خطر روزافزون رسیدن به نتیجه‌ای ویرانگر با توافق بد یا بی‌توافق به خطر انداخته است.»

این سیاستمدار افزود: «نخست‌وزیر بار دیگر اولویت را به وسواس محافظه‌کاران نسبت به برگزیت داده است و نه مسئولیت‌هایش برای پاسداشت شغل‌ها، کسب و کارها و سطح زندگی مردم. او باید دوباره فکر کند، مذاکرات شکست‌خورده را متوقف کند و پیشنهاد تمدید دوساله دوره انتقالی را بپذیرد. بریتانیا همین حالا با بدترین بحران اقتصادی خود در ده‌ها سال اخیر روبرو است. این‌که دولت محافظه‌کار علاوه بر ویروس کرونا یک بحران برگزیت هم اضافه کند که باعث به خطر افتادن مشاغل و کسب و کارهای بیشتر و افزایش بیکاری می‌شود حرکتی به شدت بی‌ملاحظه است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد