توییتر ۱۷۰ هزار حساب کاربری مرتبط با چین را بست

این حساب‌ها برای تبلیغ روایت‌های مطلوب به نفع دولت چین به زبان چینی توییت می‌کردند

۷۸.۵ درصد از مجموعه حساب‌های حذف شده توییتر، اصلا هیچ دنبال کننده‌ای نداشتند - REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

شبکه اجتماعی توییتر پس از شناسایی کارزارهای تبلیغاتی تحت نفوذ دولت چین، ۱۷۰ هزار حساب کاربری وابسته به آن دولت را مسدود کرد. 

این شرکت اعلام کرد که ۲۳ هزار و ۷۵۰ حساب را حذف کرده است و همچنین ۱۵۰ هزار حساب را که برای تقویت محتوای آن حساب‌‌های فعال طراحی شده بود، نیز پاک کرده است.  

این حساب‌ها «یا اصلا هیچ دنبال‌ کننده‌ای نداشتند و یا تعداد بسیار ناچیزی داشتند. حساب‌ها به گونه‌ای استراتژیک طراحی شده بودند تا دفعات بازدید پیام را به طور مصنوعی افزایش دهند و با حساب‌های فعال درگیر شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷۸.۵ درصد از مجموعه حساب‌های حذف شده توییتر، اصلا هیچ دنبال کننده‌ای نداشتند. 

در عین حال، بعضی از این حساب‌ها هم واقعی بودند و به کاربران قدیمی تعلق داشتند که پروفایلشان احتمالا هک شده و یا برای استفاده در کارزار تبلیغاتی، خریداری شده بودند. 

به گفته توییتر، این حساب‌ها برای تبلیغ روایت‌های مطلوب به نفع دولت چین و موارد نامطلوب در باره هنگ کنگ فعالیت می‌کردند و بیشتر به زبان چینی توییت می‌کردند. 

این حساب‌های کاربری همچنین بر اعتراض‌های محلی در سراسر آمریکا در پی مرگ جورج فلوید، تمرکز داشتند. 

به گفته انستیتوی سیاست استراتژیک استرالیا ( ASPI) که در تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق با توییتر همکاری داشته است، هدف از این کارزار تبلیغاتی چین، ایجاد « تعادل اخلاقی» میان دو کشور بوده است. به این ترتیب که با نشان دادن «ریاکاری (مقامات امریکایی) در انتقادها از واکنش پلیس به معترضان هنگکنگی، در حالی که پلیس آمریکا و ارتش این کشور علیه معترضان آمریکایی دست به خشونت می‌زنند،  به معترضان در هنگ کنگ هشدار ‌دهد که خیال نکنند می‌توانند به آمریکا و حمایت‌های این کشور علیه منافع ملی چین تکیه کنند.»

همزمان، تایوان و اپیدمی عالمیگر کرونا نیز بخشی از پیام‌های اصلی این حساب‌ها بودند. 

چین به خاطر ممانعت از تبدیل شدن تایوان به کشوری مستقل مورد انتقاد قرار دارد و حمایت‌های آمریکا از جداییطلبان، روبه به افزایش است. 

پژوهشگران استرالیایی گفته‌اند که این چرخش چین به طرف شبکه‌های اجتماعی غرب، آن هم در حالی که توییتر نیز مانند فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر همچنان در چین مسدود هستند، نسبتا جدید است.

 «اسپی» می‌نویسد: « انتظار می‌رود که روند تکامل و تقویت (چنین کارزارهایی از جانب چین) ادامه یابد، مخصوصا با توجه به منابع عظیم حزب حاکم کمونیست چین، که آن را قادر به همسوسازی پیام‌های دولتی در سیاست، رسانه‌های دولتی و عملیات پنهان نفوذ خواهد کرد.» 

این پژوهش همچنین به بعضی ترفندهای دولت چین «در تلاش برای شکل دادن فضای اطلاعات به نفع خود» اشاره کرده است که عبارتند از:

- هماهنگی میان پیام‌رسانی دیپلماتیک و رسانه‌های دولتی 

- استفاده از شبکه‌های اجتماعی غرب برای گسترش و پخش اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در رسانه‌های بین‌المللی

- بازتاب و تکذیب فوری پوشش اخبار رسانه‌های غرب از سوی رسانه دولتی چین. 

- به‌کار گرفتن رسانه‌های پخش‌کنننده نظریه‌های توطئه عجیب برای تاثیرگذاری بر شبکه‌های آسیب‌پذیر 

- استفاده هماهنگ شبکه‌های ناموثق و تبلیغات سیاسی اعلام نشده به منظور تاثیرگذاری بر مخاطبان شبکه‌های اجتماعی 

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از زندگی