هوش مصنوعی‌ای که از مغز تقلید می‌کند، مانند انسان نیاز به خواب دارد

شبکه عصبی هم می‌تواند از استراحتی «مانند خواب خوش شبانه انسان» بهره‌مند شود

جزییات این پژوهش روز ۱۴ ژوئیه در کارگاهی با عنوان «زنان در چشم‌انداز رایانه» در سیاتل ارائه خواهد شد - Andreas SOLARO / AFP

هوش مصنوعی که با گرته‌برداری از مغز انسان طراحی شده ممکن است مانند مغز طبیعی به دوره‌های استراحت نیاز داشته باشد.

پژوهش‌گران آزمایشگاه ملی لس آلاموس در ایالات متحده کشف کردند که شبکه‌های عصبی هنگامی که خواب در آن‌ها به صورت مصنوعی شبیه‌سازی می‌شود از چیزی «مشابه خواب خوش شبانه» بهره می‌برند.

یی‌جینگ واتکینز محقق رایانه آزمایشگاه لس آلاموس گفت: «هیجان‌زده‌ایم از این که می‌بینیم می‌توان پردازش‌گرهای عصب‌ریخت را آموزش داد تا مشابه انسان و سایر سامانه‌های زیستی در دوره رشد کودکی، از محیط پیرامون‌شان بیاموزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه تحقیقاتی هنگام کار روی نوعی هوش مصنوعی که می‌تواند از روش یادگیری بینایی در انسان تقلید کند به این کشف دست یافتند.

این هوش مصنوعی با یادگیری خود‌به‌خودی می‌کوشد اشیا را با استفاده از توصیف فرهنگ واژگانی‌شان دسته‌بندی کند بدون آن که از پیش نمونه‌ای برای مقایسه داشته باشد اما در طول دوره‌های طولانی یادگیری ناپایدار می‌شد.

وقتی آن را در حالتی مشابه آن چه مغز انسان هنگام خواب تجربه می‌کند، قرار دادند؛ شبکه‌های عصبی دوباره به پایداری رسید.

جزییات این پژوهش روز ۱۴ ژوئیه در کارگاهی با عنوان «زنان در چشم‌انداز رایانه» در سیاتل ارائه خواهد شد.

گرت کنیون یکی از پژوهش‌گران رایانه آزمایشگاه لس آلاموس و نویسنده همکار این تحقیق گفت: «مشکل جلوگیری از ناپایدار شدن سامانه‌های یادگیری واقعاً فقط وقتی بروز می‌کند که بخواهیم از پردازش‌گرهای عصب‌ریخت استفاده کنیم که به مدل‌های زیستی شباهت بسیار دارند یا وقتی بخواهیم از خود سامانه‌های زیستی سردربیاوریم.

در بخش اعظم یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، پژوهش‌گران هرگز به این مشکل برنمی‌خورند چون در همان سامانه‌های مصنوعی تحت بررسی از نعمت عملیات ریاضی جهان‌گستری برخوردارند که بهره‌ی دینامیکی کل سامانه را تنظیم می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی