قاتل «مارادونا» و مرتبط با تیم ترور محمدرضا کلاهی در دوبی دستگیر شد

این جنایتکار ۲۲ ساله با باند مافیایی که مسئول ترور محمدرضا کلاهی بوده‌اند ارتباط داشته است

امیر فاتن مکی، با اینکه تنها ۲۲ سال سن دارد متهم به رهبری یک باند خطرناک به نام «سوئدی‌ها» است- پلیس دوبی

سرویس امنیتی دوبی اعلام کرد که «یکی از خطرناک‌ترین» رهبران باند‌های بین‌المللی را در این شهر دستگیر کرده است.

رسانه‌های محلی به نقل از یک مقام آژانس امنیت امارات متحده عربی نوشته‌اند: «در عملیاتی که روز چهارشنبه انجام شده است، سرویس امنیت ملی این کشور موفق شد «امیر فاتن مکی»، تبعه دانمارک را که یکی از خطرناک‌ترین رهبران باندهای بین‌المللی فعال در زمینه جنایت، قاچاق مواد مخدر و پولشویی بوده‌ است دستگیر کند.»

این مقام امنیتی به رسانه‌ها گفته است که آقای مکی در لیست تحت تعقیب اینترپل قرار داشته است و متهم به ارتکاب قتل نیز هست.

وی گفت: «این فرد به دلیل جنایت‌های وحشیانه‌اش مورد توجه رسانه‌های اروپایی و به‌ویژه اسپانیایی قرار داشته و به‌رغم انجام تحقیقات گسترده و تعقیب پلیسی در اروپا، پیش از آن که در دوبی دستگیر شود، هیچ‌ یک از تلاش‌ها برای یافتن محل زندگی و اختفای او نتیجه‌بخش نبود.»

مارادونا و محمدرضا کلاهی

امیر فاتن مکی، با این که تنها ۲۲ سال دارد متهم به رهبری یک باند خطرناک به نام «سوئدی‌ها» است و همچنین گفته می‌شود که وی با «رضوان تقی» که آذر‌ماه سال ۹۸ در دبی دستگیر شد، ارتباط دارد.

رضوان تقی در ده‌ها جنایت از جمله قتل محمدرضا کلاهی در آذرماه ۱۳۹۴ متهم شده است.

محمدرضا کلاهی که در سال ۱۳۹۴ به ضرب گلوله در شهر آلمیره هلند کشته شد، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ عنوان مسئول انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ معرفی می‌شد. در این انفجار تعداد زیادی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمد بهشتی، رئیس شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی، کشته شدند.  

در جریان تحقیقات پس از قتل آقای کلاهی، پلیس هلند سه نفر را بازداشت کرد. بعدتر مشخص شد که متهم ردیف اول این ترور به‌ صورت مستقیم با شبکه مافیایی رضوان تقی کار می‌کرده است.

هنوز میزان ارتباط آقای مکی با رضوان تقی و باند او و ارتباطش با پرونده ترور محمدرضا کلاهی مشخص نیست.

امیر مکی در جریان تعقیب و گریز بین‌المللی چندین بار تا آستانه بازداشت هم قرار گرفته بود و حتی یک بار پس از آن که از ناحیه پا مجروح شد، موفق به فرار از دست نیروهای امنیتی شد. او متهم است که دست‌کم سه‌ تن از همکارانش را در شهر مالمو سوئد به قتل رسانده است.

همچنین او متهم به کشتن یکی از رهبران مافیای مواد مخدر اروپا است که ملقب به «مارادونا» بود.

«دیوید آویلا راموس» مشهور به مارادونا، رهبر باند توزیع کوکائین و حشیش در اروپا بود و در نوامبر سال ۲۰۱۸ زمانی که تنها ۳۷ سال داشت در مقابل ویلایی در جنوب اسپانیا به ضرب گلوله کشته شد.

نکته تراژیک ماجرای قتل مارادونا آن بود که این رویداد در مقابل دیدگان همسر و فرزند خردسالش رخ داد.

امیر مکی پس از انجام این جنایت‌ها و با وجود این که ۱۲۰ نیروی پلیس اسپانیا برای دستگیری او بسیج شده بودند، موفق به فرار از مخفی‌گاه خود در این کشور شد.

همچنین گفته شده است که باند «سوئدی‌ها» به رهبری آقای مکی در چندین فقره آدم‌ربایی، تیراندازی و آتش زدن رستوران‌ها و انفجار انبار رقبای خود نقش داشته است.