«رژه افتخار دگر‌جنس‌گرایان» در بوستون و ارتباطش با راست افراطی

این رژه نقطه مقابل «رژه افتخار» دگرباشان جنسی است که هم‌اکنون در سرتاسر جهان در جریان است

مخالفان مسیحی هم‌جنس‌گرایی در جریان «رژه افتخار» دگرباشان در شهر لس آنجلس، ۱۹ خرداد ۱۳۹۸- AFP

طبق گزارش‌ها، برگزارکنندگان «رژه افتخار دگرجنس‌گرایان» در بوستون با جنبش‌های راست افراطی و ناسیونالیستی ارتباط تنگاتنگ دارند.‌

با وجود آن‌که هنوز تاریخی برای این رژه تعیین و مجوز آن هم از شهرداری گرفته نشده، اما پیشنهاد برگزاری آن، در شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت، انعکاس وسیعی داشت.

سازمان دهندگان این رژه که گروهی جدید موسوم به «سوپر هَپی فان آمِریکا» (آمریکای بسیار شاد و شنگول) است، می‌گویند این رژه فرصتی برای گرامی‌داشت دگرجنس‌گرایان خواهد بود.

این گروه در وبسایتشان بدون اجازه از عکس برد پیت، بازیگر مشهور استفاده کرده‌ بودند که به دنبال تهدید این بازیگر به پیگیری قانونی، عکس را حذف کردند.

هم اکنون در مورد فعالیت‌های سیاسی گذشته جان هیوگو، مارک سَهَدی و کریس بارتلی، سه شخصی که این گروه را رهبری می‌کنند، شک و شبهاتی مطرح شده است.

مارک سهدی و کریس بارتلی با گروه موسوم به «مقابله با مارکسیسم» ارتباطی تنگاتنگ دارند که یک سازمان محافظه کار افراطی با رشته‌های مرتبط با نهادهای معتقد به برتری نژاد سفید است. تلاش آقای بارتلی هم در سال ۲۰۱۸ برای انتخابات کنگره آمریکا از حمایت همین گروه برخوردار بود.

همچنین گزارش شده آقای سَهَدی برگزارکننده تظاهرات راست افراطی موسوم به «راهپیمایی آزادی بیان» و «راه پیمایی برای جمهوری» در بوستون بوده که به دنبال تظاهرات بدفرجام «اتحاد راست» در ایالت ویرجینیا صورت گرفت. در تظاهرات ویرجینیا که اوت ۲۰۱۷ برگزار شد، یکی از معترضین به این گردهمایی کشته شد.

شرکت کنندگان در این دو راهپیمایی که از طرف آقای سهدی سازماندهی شده بود، نسبت به مخالفین آن در اقلیت کامل بودند.

در تظاهرات دیگری که این کارشناس نرم افزارهای کامپیوتری در شهر «پراویدِنس» در ایالت «رُد آیلند» سازماندهی کرد، تنها چند ده نفر شرکت کردند که برخی از آنها ظاهرا برای پنهان کردن هویتشان ماسک زده بودند.

همچنین گزارش شده آقای سهدی در راهپیمایی اعضای گروه‌های راست افراطی موسوم به «پاتریوت پرِیِر» و «پراود بُویز» در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ در شهر پورتلند شرکت کرده بوده که به خشونت کشیده شد و پلیس آن‌را رسما یک شورش توصیف کرد.

دیوید نِیوِرت، مولف کتاب «آمریکای افراطی» که سال‌ها روند جریان راست‌گرا در آمریکا را دنبال کرده، می‌گوید در ماه ژانویه امسال، آقای سهدی و طرفداران گروه «مقابله با مارکسیسم» تظاهراتی علیه راهپیمایی «زنان بوستون» راه اندازی کردند که به خشونت و زد و خورد انجامید.

«مقابله با مارکسیسم» عضو ندارد و رهبران آن رویدادهایی را برای کسانی که می‌خواهند در آنها شرکت کنند سازماندهی می‌کنند و به این ترتیب، این گروه، تبدیل به قطبی سیال و غیررسمی برای گردهمایی سفیدپوستان نژادپرست شده است.

پس از آن که خبر احتمال برگزاری رژه افتخار دگرجنس‌گرایان در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافت، مارتی والش، شهردار بوستون، ضمن اشاره به این‌که هنوز به این راهپیمایی مجوز داده نشده، در توئیتر نوشت: «صدور مجوز برای مناسبت‌های عمومی به امکانات عملی آن بستگی دارد نه ارزش‌ها یا تائید عقاید».

مارتی والش گفته است: «شهر بوستون نمی‌تواند به خاطر ارزش‌های سازمان‌ها از صدور چنین مجوزی خودداری کند».

او افزود:«هر چقدر هم که گروه‌هایی علیه متقاضیان تلاش کنند، ارزش‌های ما عوض نمی‌شود. من از همگی دعوت می‌کنم کنار ما بایستند و نشان بدهند عشق و علاقه همواره پیروز خواهد شد. به ما در جشن روز شنبه رژه افتخار بوستون و مبارزه برای ترقی و تساوی برای همه بپیوندید».

آقایان هیوگو، سهدی و بارتلی به دعوت ایندیپندنت برای اظهارنظر واکنش به این اخبار پاسخی نداده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان