استفاده پلیس هنگ‌کنگ از گاز فلفل برای متفرق کردن معترضان

مردم برای روشن کردن شمع به یاد قربانیان واقعه «میدان تیان‌آن‌من» گرد هم جمع شده بودند

استفاده پلیس هنگ‌کنگ از گاز اشک آور - ANTHONY WALLACE / AFP

پلیس هنگ‌کنگ با استفاده از گاز فلفل اقدام به متفرق کردن هزاران شرکت‌کننده‌ای کرد که برای روشن کردن شمع به یاد قربانیان واقعه «میدان تیان‌آن‌من» گرد هم جمع شده بودند. این مراسم هر سال انجام می‌شد.

مسئولین شهر درخواست ایجاد تجمع را در روز دوشنبه رد کرده بودند. دلیل رد این درخواست، که برای اولین بار در تاریخ صورت گرفته است، نقض ممنوعیت‌های فاصله‌گیری اجتماعی در رابطه با ویروس کرونا اعلام شده است.

روز پنج شنبه پلیس در منطقه تجاری مونگ کوک با مردم درگیر شد. صدها نفر در این منطقه جمع شده بودند و تعدادی از تظاهرکنندگان با استفاده از موانع فلزی سعی در بستن راه‌ها کرده بودند.

به گزارش پلیس، چند نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند. شاهدان عینی می‌گویند پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز فلفل استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعیت زیادی، با وجود عدم صدور مجوز تظاهرات، به «پارک ویکتوریا» آمدند تا شمع روشن کنند و در ساعت ۸:۰۹ به احترام قربانیان واقعه تیان‌آن‌من  یک دقیقه سکوت کنند. بسیاری از شرکت‌کنندگان شعار «دموکراسی هم اینک» و «زنده با آزادی و زنده باد هنگ‌کنگ» سر می‌دادند.

سرنا چوینگ، یکی از شرکت‌کنندگان به اسوشیتدپرس گفته «امروز اگر بیرون نیاییم معلوم نیست سال بعد بتوانیم.»

این درگیری در شرایطی رخ می‌دهد که نگرانی از فشار چین به هنگ کنگ پس از تصویب قانون هفته گذشته رو به افزایش گذاشته است. مجلس چین هفته گذشته قانونی را از تصویب گذراند که بی‌حرمتی به سرود ملی چین جرم شناخته می‌شود. 

در سال ۱۹۸۹ در چنین روزی، تانک‌ها و سربازان چین برای شکستن اعتراضات دانشجویی که هفته‌ها ادامه داشت و به شهرهای دیگر سرایت کرده بود صدها و بلکه هزاران نفر را به خاک و خون کشیدند. این اعتراضات تهدیدی برای حزب کمونیست حاکم تلقی می‌شد.

وئر کایشی، از رهبران سابق دانشجویی که فرد شماره دو در فهرست تحت تعقیب دلوت چین در آن زمان بود، به اسوشیتدپرس می‌گوید «همه ما می‌دانیم که حکومت چین و هنگ‌کنگ واقعا دوست ندارند هیچ شمع روشنی را در پارک ویکتوریا ببینند.»

وی که اکنون در تایوان زندگی می‌کند افزود «کمونیست‌های چینی آرزو دارند ما واقعه ۳۱ سال پیش را فراموش کنیم. اما خودشان دارند به همه دنیا یادآوری می‌کنند که چین چگونه حکومتی است. همین کار را هم در هنگ‌کنگ می‌کنند.»

قانون‌گذاران چین ماه گذشته قانونی را از تصویب گذراندند که هنگ‌کنگ را مشمول قوانین امنیت ملی می‌کند. این قانون شهروندان هنگ‌کنگ را شوکه و قوانین محلی شهر را تحت الشعاع قرار داده است.

دموکراسی‌خواهان با اعتراض به این قانون خاطر نشان کرده‌اند که بر اساس توافق سال ۱۹۹۷ میان چین و بریتانیا موسوم به «یک کشور، دو نظام»، حق مردم هنگ‌کنگ با این قانون پایمال می‌شود.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent