هزاران نفر در پاریس بر ضد تبعیض نژادی و خشونت پلیس تظاهرات کردند

تظاهرات صلح‌آمیز ضد نژادپرستی پاریس با پرتاب گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد

به رغم دستور پلیس مبنی بر ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها در خیابان‌ها، هزاران نفر از مردم پاریس امروز به یاد جوان سیاه‌پوست کشته شده در فرانسه و در اعتراض به تبعیض نژادی و محکومیت رفتار خشونت‌آمیز پلیس، تظاهرات کردند. 

نیروهای پلیس فرانسه در اولین ساعات چهارشنبه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. تظاهراتی که به مناسبت یادبود آدام ترائوره، جوان سیاه پوست ۲۴ ساله و ارتباطش با مرگ جورج فلوید در آمریکا صورت گرفت. 

تظاهرات پاریس در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه بسیاری قرار گرفت؛ از جمله حامیان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» و نیز طرفداران تظاهرات اعتراضی آمریکا علیه قتل آقای فلوید، در ۲۵ ماه می گذشته در شهر مینیاپولیس. حادثه‌ای که در آن یکی از نیروهای سفیدپوست پلیس، حدود نه دقیقه زانوی خود را بر گردن آقای فلوید گذاشت و درنهایت منجر به مرگ این مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌های پاریس، در پی انتشار دو گزارش متفاوت پزشکی در مورد چگونگی مرگ آقای ترائوره صورت گرفت. سه مامور پلیس او را هنگام بازداشت به زمین چسبانده بودند. 

براساس یک گزارش پزشکی که روز جمعه منتشر شده، متخصصان بر این باروند که مرگ او بر اثر داشتن پیش‌زمینه‌های بیماری اتفاق افتاده و در نتیجه سه افسر پلیس از این حادثه تبرئه شدند. اگر چه تحقیقاتی که از سوی خانواده آقای ترائوره انجام شده بود، مدعی است مرگ او در نتیجه روش دستگیری به کار گرفته از سوی نیروهای پلیس بوده است.  

آسا ترائوره، خواهر بزرگ او روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به جمعیت گفت: «امروز ما تنها درباره مبارزه خانواده ترائوره حرف نمی‌زنیم. این نبرد مربوط همه است. وقتی برای جورج فلوید مبارزه می‌کنیم، در واقع برای آدام ترائوره مبارزه کرده‌ایم.»

تظاهرکنندگان خلاف دستور پلیس در ممنوعیت برگزاری تجمعات به علت خطر بی‌نظمی و شیوع کووید- ۱۹ در شهر، به خیابان‌ها آمدند. دولت فرانسه برگزاری تجمعات بزرگ را از اواسط ماه مارس گذشته به عنوان بخشی از تدابیر پیش‌گیری از ابتلا به بیماری همه‌گیر کرونا قدغن کرده است. 

هم‌زمان بعضی معترضان با آتش زدن و ایجاد موانع در حوالی خیابان دکلینچی در شمال پاریس، به دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی آسیب زدند. 

کریستف کاستنر وزیر کشور فرانسه در توییتی نوشته: «‌خشونت جایی در دموکراسی ندارد. اتفاقات امشب پاریس قابل توجیه نیست، در حالی که تجمعات در خیابان‌های شهر برای حفظ سلامت مردم ممنوع شده است.»‌

© The Independent