مینیاپولیس در آتش؛ خشم عمومی از خشونت پلیس در چندین ایالت آمریکا

خانواده آقای فلوید، مرگ او را «قتل عمد» خوانده‌اند و خواستار اقدام جدی مقامات مسؤول شده‌اند

با شعله‌ور شدن اعتراضات مردمی در شهر میناپولیس به دنبال قتل شهروند آفریقایی-‌آمریکایی جرج فلوید، دادستان کل این ایالت گفت که احساسات مردمی را درک می‌کند اما برای متهم کردن پلیس‌هایی که در این مرگ مشارکت داشته‌اند باید صبوری به خرج بدهند تا پرونده‌ کاملی تشکیل شود تا به این وسیله امکان پی‌گیری عدالت فراهم شود.

کیث‌الیسون که روز جمعه صبح با شبکه سی ان ان صبحت می‌کرد، گفت که متهم کردن قبل از جمع‌آوری همه مدارک و شواهد، این پرونده را  در مسیر خود به ‌چیزی که بسیاری به آن فکر می‌کنند، همان «اجرای عدالت»، نخواهد رساند و این خطرناک است.

در ویدیو‌یی که آمریکا را شوکه کرده است، روز دوشنبه گذشته در شهرمیناپولیس ایالت مینه‌سوتا، یک پلیس که توسط سه پلیس دیگر در صحنه همراهی می‌شد، پای خود را روی گردن مرد آفریقایی-آمریکایی گذاشته و در حالی که او اصرار می‌کند که نمی‌تواند نفس بکشد، هم‌چنان پای خود را روی گردن او برای دقایقی فشار می‌دهد. آقای فلوید ساعاتی پس از این صحنه‌ها در بیمارستان درگذشت و موجی از خشم و انزجار عمومی را نسبت به نحوه برخورد پلیس با او در سراسر کشور و به خصوص در شهر مینیاپولیس ایجاد کرد. اعتراضاتی که با غارت فروشگاهی که این اتفاق جلوی آن اتفاق افتاده بود آغاز شد و با به آتش کشیدن ساختمان چند طبقه‌ای که روبه‌روی آن فروشگاه بود ادامه پیدا کرد.

خانواده آقای فلوید، مرگ او را «قتل عمد» خوانده‌اند و خواستار اقدام جدی مقامات مسؤول شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجمعات که از روز دوشنبه آغاز شده بود، وقتی شعله‌ور شد که روز پنج‌شنبه، دادستان‌ها گفتند که هنوز پرونده‌ای علیه پلیس‌های درگیر این اتفاق تشکیل نداده‌اند. آن‌ها گفتند در حال بررسی شواهد و مدارک هستند. این درحالی است که ویدیوی صحنه اعمال خشونت و گذاشتن پا بر روی گردن جرج فلوید منتشر شده است و جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد.

بسیاری این را قتل عمد خوانده‌اند و مشخص نیست که مقامات قضایی به دنبال چه مدارک و شواهدی هستند. روز پنج‌شنبه پس از حمله معترضان به ایستگاه پلیس، نیروهای قرارگاه پلیس، ساعت ده نیمه‌شب از مقر خود عقب‌نشینی کردند و معترضان وارد ساختمان شدند و به تخریب تجهیزات داخل آن پرداختند و آن جا به آتش کشیدند. ویدیوهایی که از این اتفاق منتشر شده است، به وضوح تخریب و آتش را نشان می‌دهد.

تجمعات اعتراضی درخصوص این مرگ، در بسیاری از شهرهای آمریکا از جمله پورتلند، نیویورک، کلمبوس، ممفیس، فینکس، دنور و لس‌آنجلس برگزار شده است. اگرچه عمده این تجمعات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده است، اما وقوع برخی از موارد خشونت در این تجمعات نیز گزارش شده است. از شلیک گلوله در دنور تا شکستن پنجره‌های ساختمان ایالتی در کملبوس اوهایا، مواردی بوده است که نشان‌دهنده جو ملتهب این شهرهاست.

مرگ جرج فلوید، بار دیگر نقطه‌ضعف سیستم قضایی آمریکا را در پی‌گیری خشونت علیه جمعیتی خاص، یعنی آفریقایی‌-آمریکایی‌ها نمایان کرده است. هم‌چنین وجود فرهنگی خاص در بخشی از نیروهای پلیس در سراسر کشور که به صورتی تبعیض‌آمیز شهروندان سیاه‌پوست را هدف قرار می‌دهند و توسط سیستم‌ قضایی برای خشونتی که اعمال می‌کنند و جان‌هایی که می‌گیرند، کمتر پاسخگویند.

روز پنج‌شنبه، شهردار مینیاپولیس، مرگ فلوید را «قتل» خواند و خواستار برخورد با عاملان آن شد. بسیاری از تجمع‌کنندگان خواستار دادگاهی شدن پلیس‌هایی شدند که اکنون توسط اداره خود اخراج شده‌اند. آن‌ها می‌گویند اخراج کافی نیست. خانواده آقای فلوید نیز با حضور در برنامه‌های تلویزیونی، خواستار پی‌گیری این پرونده تا دستگیری و محکوم کردن پلیس‌های درگیر این ماجرا شده‌اند.

اوضاع در شهر آن‌چنان وخیم است که نیروهای کادر ایالتی در خیابان‌های شهر برای کنترل کردن جمعیت حاضر شده‌اند و شبکه‌های خبری لحظه‌ به لحظه از وضعیت، گزارش تهیه می‌کنند.

روز جمعه صبح خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان توسط نیروهای گارد ایالتی در حالتی که به صورت زنده در حال گزارش از محل بود و از پلیس می‌خواست تا او را راهنمایی کند برای این که در جای مناسبی قرار بگیرد، دستگیر شد. پس از او درحالی که دوربین پخش زنده این صحنه‌ها را پخش می‌کرد، همه گروه فیلم‌برداری و تهیه‌کنندگان خبری سی‌ان‌ان دستگیر شدند. آن‌ها اگر چه ساعاتی بعد آزاد شدند ولی این خود گویای وضعیتی است که این شهر با آن مواجه است.

به دنبال دستگیری گروه خبری سی‌ان‌ان فرماندار ایالت مینه‌سوتا در تماس با مدیران این شبکه از خبرنگاران بابت این دستگیری عذرخواهی کرد و گفت: «کاری که رسانه‌ها انجام می‌دهند برای دموکراسی حیاتی است.»

از طرفی تجمع‌های مشابهی در شهر لوییزویل ایالت‌ کنتاکی برای مرگ یک زن آفریقایی-آمریکایی به نام بریوانا تیلور در جریان است که با تخریب اموال عمومی همراه بوده است.

پنج‌شنبه شب، یک ایستگاه پلیس در شهر مینیاپولیس طعمه آتش و خشم و عصبانیت معترضان قرار گرفت و تخریب شد.

تجمع‌کنندگان با شعار «نمی‌توانم نفس بکشم» عبارتی که در چندین حادثه مشابه توسط قربانیان در برخورد با پلیس بر زبان قربانیان آمده بود، خشم خود را از ادامه بی‌عدالتی و فقدان روند قانونی موثر برای پی‌گیری موارد خشونت علیه جامعه آفریقایی‌-آمریکایی‌ها بیان کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش از این ویدیوی مرتبط با لحظاتی که نیروی پلیس پای خود را بر روی گردن جرج فلوید گذاشته بود را «شوکه‌کننده» خوانده بود، در توییتی که در ساعت یک بامداد جمعه پست کرد معترضین را «اراذل و اوباش» خواند و تهدید کرد که «وقتی غارت شروع می‌شود، تیراندازی هم شروع می‌شود.» شرکت توییتر زیر این توییت توضیحی اضافه کرد که محتوای آن «تجلیل از خشونت» است. موضوعی که بحث و جدال بین ترامپ و شرکت توییتر را وارد مرحله‌ای تازه کرد. این توییت سپس روز جمعه صبح توسط حساب رسمی توییتر کاخ سفید منتشر شد.

دیدن صحنه‌های سوختن یک ایستگاه پلس در آتش و رئیس‌جمهوری که خشونت و تیراندازی را علیه معترضان به مرگ یک «سیاه‌پوست» بلامانع می‌داند، فضای دلهره‌اوری را در آمریکا ایجاد کرده است. کشوری که طی ماه‌های گذشته با بحران دیگری به نام شیوع فراگیر ویروس کرونا دست‌ به گریبان بوده است.