پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان برای «فراهم کردن فرصت عکاسی» ترامپ

اسقف اعظم کاتولیک: بازدید ترامپ از کلیسا «گیج‌کننده و سزاوار سرزنش» است

روز دوشنبه معترضان را از جلوی یک کلیسای اسقفی راندند تا فرصتی برای عکس گرفتن ترامپ در آن‌جا فراهم شود. اسقف اعظم واشینگتن گفته بازدید روز سه‌شنبه دونالد ترامپ از  دیگر کلیسای کاتولیک «گیج‌کننده و سزاوار سرزنش است».

آقای ترامپ و بانوی اول ملانیا ترامپ پس از بازدید از کلیسای سنت جان در عصر روز دوشنبه، روز سه‌شنبه به بازدید مکان مقدس ملی سنت ژان پل دوم رفتند. برای مقدمات این بازدید لازم بود معترضان را با گاز اشک‌آور و پلیس مسلح ضدشورش از میدان لافایت دور کنند.

اسقف اعظم ویلتون دی گرگوری از اسقف‌نشین بزرگ واشینگتون گفته مسلما برای پاپ پیشین که زاده لهستان بود استفاده از گاز اشک‌آور برای خالی کردن جلوی کلیسا و «فراهم کردن فرصت عکاسی» قابل اغماض نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گرگوری گفت: «گیج شده‌ام از این که می‌بینم زیرمجموعه‌ای از کلیسای کاتولیک اجازه داده این طور مفتضحانه از آن سوءاستفاده کنند و با تخطی از اصول مذهبی ما در اداره آن دخالت کنند. مسلک ما از حقوق همه مردم حتی کسانی که ممکن است با آن‌ها مخالف باشیم دفاع می‌کند.»

سن پاپ ژان پل دوم مدافع سرسخت حقوق و حیثیت انسان‌ها بود. از نظر ایشان قطعاً استفاده از گاز اشک‌آور و سایر ابزار بازدارنده برای ساکت کردن و متفرق یا تهدید کردن مردم نابخشودنی است، آن هم فقط برای این که بتوانند جلوی مکانی که جای پرستش و آرامش است عکس بگیرند.»

در این بازدید، آقای ترامپ و بانوی اول پای مجسمه پاپ تاج گل گذاشتند و با آن عکس گرفتند.

آقای ترامپ روز دوشنبه به دیدن کلیسای سن جان رفت و پیش از آن به زور مردم را از میدان لافایت دور کرده بودند تا رییس جمهور انجیل به دست در آن‌جا عکس بگیرد. این اقدام خشم گسترده عموم را برانگیخت و تظاهرات‌کنندگان روز بعد از آن یعنی سه‌شنبه جلوی این مکان مقدس کاتولیک‌ها جمع شدند.

«معترضان از هم‌اکنون در بروکلند منتظر ترامپ‌اند. او به زودی به دیدن حرم پاپ ژان پل دوم می‌آید.»

کاخ سفید گفته رییس جمهور به همراه همسرش خانم ترامپ که به مذهب کاتولیک رومی معتقد است، به احترام آزادی مذاهب در سراسر دنیا به دیدن این مکان مقدس در شمال غربی واشینگتن رفته بودند.

 آقای ترامپ قرار بود روز سه‌شنبه بعدازظهر در دفتر کارش فرمان اجرایی آزادی مذاهب را امضا کند.

تمرکز رییس جمهور در چند هفته اخیر بر رأی‌دهندگان مذهبی بود و می‌خواست با امضای این فرمان اجرایی فعالیت کلیساها، کنیسه‌ها و مسجدها را در میان قرنطینه کرونا دوباره مجاز اعلام کند و بازدید روز سه‌شنبه با سالگرد بازدید پاپ ژان پل دوم از زادگاهش لهستان در سال ۱۹۷۹ مقارن بود.

© The Independent