اساسنامه یا نامه ضد‌استقلال، ضد‌زنان و ضد‌فوتبال؟

فیفا بازی فدراسیون با کلمات را می‌شناسد

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال همچنان نامه‌ای ضد استقلال، ضد زنان و ضد چهره‌های فوتبال است و تمام هشدارهای فیفا را نادیده گرفته است-ایرنا، زهرا باغبان

اساسنامه‌ای که استقلال فدراسیون فوتبال را به دولت بخشید، نقش زنان را پررنگ نکرد و درها را به روی چهره‌های ورزشی نگشود، از سوی فیفا مردود شد و این قابل پیش‌بینی بود. اما آیا کند بودن روند اصلاح اساسنامه و تعویق انتخابات از یک دسیسه جدید برای افزایش عمر مدیریت مدیران موقت فدراسیون فوتبال خبر می‌دهد؟

۲۵ اسفندماه ۹۸ روزی بود که باید انتخابات فدراسیون فوتبال ایران برگزار می‌شد اما فیفا در آستانه انتخابات با دو نامه پی‌درپی دلایل خود را برای لزوم تعویق انتخابات و اصلاح اساسنامه فدراسیون و آیین‌نامه انتخابات توضیح داد. در نامه‌های فیفا همه نکات شفاف نوشته‌شده بودند؛ اما فدراسیون فوتبال از روزی که روند اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات را شروع کرد، طبق آنچه در لفافه اخبار می‌یافتیم کوشش خود را برای نادیده گرفتن هشدارهای فیفا از سر گرفت. حتی فدراسیون پس از دریافت هشدارهای فیفا سعی کرد انتخابات را با اساسنامه و آیین‌نامه پیشین برگزار کند و اصلاحات را به رئیس بعدی واگذارد اما پاسخ فیفا این بود که یکی از هشدارهای اصلی درباره آیین‌نامه انتخابات است و مغایرت آیین‌نامه با آزادی برای ثبت‌نام نامزدها، بنابراین برگزاری انتخابات به این شیوه زیر سؤال است. فیفا رد صلاحیت‌ها را برای ثبت‌نام نامزدها نپذیرفت و درباره تغییر شیوه هشدار داد.

فیفا توجه خود را به چند موضوع بیش از بقیه نشان داده بود. استقلال فدراسیون فوتبال با رها شدن از اعمال‌نظر دولت، نقش پررنگ زنان در مجمع فدراسیون و حضور چهره‌های ورزشی به‌طور مثال با صد بازی ملی در مجمع؛ اما فدراسیون فوتبال درباره تمام هشدارها، مسیر خودش را طی کرد تا اولین پیش‌نویس اساسنامه از سوی فیفا مردود شود. نامه فیفا در واکنش به پیش‌نویس اساسنامه روز جمعه ۹ خردادماه به فدراسیون رسید، نامه‌ای که فدراسیون همچنان دوست دارد آن را از چشم خبرنگاران پنهان نگه دارد.

اما چه نکاتی فیفا را به هشدار دوباره و حتی تهدید به تعلیق مجبور کرده است؟ فیفا در هشدار اسفندماه ۹۸ خطاب به دبیر کل فدراسیون فوتبال نوشته بود: «باید یادآور شویم که عضویت مستقیم مقامات دولتی با حق رأی در مجامع فدراسیون‌های ورزشی مغایر با اصول اساسی استقلال ورزش است که در منشور المپیک تنظیم‌شده و همچنین برخلاف الزاماتی است که بر عهده فدراسیون‌های عضو فیفا مطابق ماده ۱۴ و ۱۹ اساسنامه فیفا گذاشته می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال گرچه ترکیب مجمع را تغییر داد اما با دست‌کاری در یک عبارت کلیدی، تمام آنچه استقلال فدراسیون لقب می‌گیرد را به دولت سپرد. فدراسیون در اساسنامه جدید از «نهاد غیردولتی» به «نهاد عمومی غیردولتی» تغییر ماهیت داد و این تغییر به‌ظاهر ساده، یک بازی بزرگ بود برای اینکه حذف حق رأی وزیر ورزش و جوانان و معاونش در انتخابات را جبران کند. با عنوان نهاد عمومی غیردولتی، فدراسیون فوتبال تمام استقلال خود را از دست داد و همچون شهرداری‌ها، آتش‌نشانی و نهادهایی شبیه این زیر چتر دولت رفت. قابل پیش‌بینی بود که فیفا این بازی با لغات را درمی‌یابد و با خواندن صفحه اول اساسنامه جدید، آن را نمی‌پذیرد. فیفا از استقلال حرف می‌زد اما فدراسیون فوتبال در اقدامی وارونه تمام استقلال خود را به دولت بخشید. فیفا بازی فدراسیون با کلمات را می‌شناسد و پیش‌تر نیز درباره مغایرت نسخه فارسی و انگلیسی اساسنامه به فدراسیون ایران هشدار داده بود.

فدراسیون فوتبال اطلاعات شفافی درباره اساسنامه جدید که به فیفا ارسال کرده، ارائه نمی‌دهد و مشخص نیست که درباره سایر هشدارهای فیفا چه تغییراتی ایجاد کرده اما یکی از موارد اصلی افزایش تعداد زنان در مجمع فدراسیون فوتبال بود که با توجه به اخبار، تغییر قابل‌توجهی در ترکیب جنسیتی مجمع پدید نیامده است. طبق اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات فدراسیون فوتبال، ۷۵ عضو مجمع در انتخابات حق رأی دارند؛ اما در این ۷۵ نفر فقط ۳ نماینده از فوتبال زنان حضور دارند که دو نفر از آن ۳ نماینده هم مرد هستند. این ترکیب حیرت‌آور است و به‌وضوح نشان می‌دهد که برای زنان در تصمیم‌گیری‌ها چه نقشی قائل شده‌اند.

چندی پیش در اخباری که درباره اساسنامه جدید منتشرشده بود، می‌خواندیم که فدراسیون فوتبال ایده حضور چهره‌های فوتبال را که بیش از صد بازی ملی دارند، نپذیرفته و اثری از چهره‌های اثرگذار فوتبال ایران در مجمع نخواهیم دید. شاید حضور چهره‌های ورزشی می‌توانست چهره مدیریت فدراسیون فوتبال را تغییر دهد و تجربه بین‌المللی بازیکنان ملی سابق به فدراسیون کمک کند اما فدراسیون فوتبال از گشودن درها به روی آن‌ها نیز سرباز زد.

عجیب است که فدراسیون فوتبال توقع داشت اساسنامه جدیدش در فیفا پذیرفته شود. حتی این شائبه مطرح است که فدراسیون می‌خواهد روند اصلاح اساسنامه را کند پیش ببرد تا عمر مدیریت مدیران فعلی فدراسیون با تعویق انتخابات بیشتر باشد. مدیران موقت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در همین ماه‌های بی‌سامانی فدراسیون فوتبال قراردادهای تجاری عجولانه‌ای را امضا کرده‌اند، قراردادهایی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را تا سال‌ها متعهد می‌کند و رئیس آینده فدراسیون فوتبال با فدراسیونی مواجه می‌شود که اغلب مسیرهای درآمدزایی‌اش توسط مدیران موقت واگذارشده است. نکاتی شبیه این اصل موضوع را با در میان می‌گذارد که چرا اساسنامه فدراسیون فوتبال با اصلاحات وارونه به فیفا می‌رود و برگشت می‌خورد تا به عمر مدیریت مدیران موقت افزوده شود.

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال همچنان نامه‌ای ضد استقلال، ضد زنان و ضد چهره‌های فوتبال است و تمام هشدارهای فیفا را نادیده گرفته است.

بیشتر از ورزش