اعلام حکومت نظامی در نیویورک و افزایش نیروی پلیس

عدم رعایت حکومت نظامی می‌تواند سه ما حبس و ۵۰۰ دلار جریمه داشته باشد

معترضان در خیابان‌های نیویورک-JUSTIN HEIMAN/ GETTY IMAGES VIA AFP

با ادامه اعتراضات به قتل جورج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس، در شهر نیویورک وضعیت حکومت نظامی برقرار شد.

طبق اعلام اندرو کومو، فرماندار نیویورک، وضعیت حکومت نظامی از ساعت ۱۱ شب آغاز و در ساعت ۵ صبح پایان می‌یابد.

در همین رابطه، تعداد افسران وظیفه پلیس به ۸۰۰۰ نفر خواهد رسید، که حضور عظیمی از بزرگترین نیروی پلیس آمریکا را در خیابان‌ها رقم می‌زند.

افزایش نیروی پلیس در پی اعتراضات شبانه‌روزی مردم در جای‌جای شهر و تشکیل تجمعاتی صورت می‌گیرد که خواهان اجرای عدالت در خصوص قتل آقای فلوید و پایان بخشیدن به خشونت پلیس هستند. خشونت پلیس جامعه را خشمگین‌تر کرده است.

فرماندار نیویورک ضمن اعلام حمایت از اعتراضات مردمی، ایجاد آشوب را انحراف و بی‌اعتبار کردن خواسته مردم دانست و آن را محکوم کرد.

وی گفت: «ما ضمن این که از اعتراض مسالمت‌آمیز مردم و رساندن صدایشان به مقامات حمایت می‌کنیم، اجازه نمی‌دهیم امنیت عمومی جامعه به خطر بیافتد.»

قرار است این هفته برای آقای فلوید و سایر قربانیان خشونت پلیس مراسم یادبود برگزار شده و در کلیساهای محلی سراسر شهر بروکلین مراسم دعا برگزار شود.

به گفته بیل دو بلاسیو، شهردار نیویورک، اعلام حکومت نظامی برای حفظ جان مردم و جلوگیری از آسیب اموال آنهاست. طی روزهای اخیر چندین خودروی پلیس نیویورک به آتش کشیده شد و ده‌ها نفر، از جمله دختر شهردار، دستگیر شدند. فیلم‌های بسیاری از نقاط مختلف شهر در اینترنت منتشر شده که پلیس را در حالی نشان می‌دهند که با ماشین از روی مردم رد شده یا آنها را با باتوم و اسپری فلفل متفرق می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، شهردار روز دوشنبه گفته بود مسئولین «باور ندارند که حکومت نظامی تصمیم صحیحی باشد»، اما ظاهرا پس از گفتگو با فرماندار و درموت شی، رئیس پلیس نیویورک، تصمیم به این کار گرفته است.

فرماندار گفت: «در ضمن، حکومت نظامی راه‌حل طلایی ما نیست.»

شهردار نیویورک با اشاره به گفتگوهای طولانی خود با رئیس اداره پلیس در خصوص حوادث روزهای اخیر، رفتار پلیس را به دور از ارزش‌های این شهر و شأن پلیس نیویورک دانست و گفت «ما توافق کردیم که سریعا اقدام کنیم.»

کمیسر شی، با اشاره به صحنه‌های آشوب و بلوا در چند روز اخیر به افسران خود گفته است «می‌خواهم بدانید که من از خودداری شما و نحوه مواجهه با این موج توهین و دشنام سنگین بسیار خرسندم.»

طبق اطلاعیه دفتر فرماندار، اصحاب رسانه و کارگران اصناف ضروری از رعایت حکومت نظامی معاف شده‌اند، اما معلوم نیست پلیس چگونه می‌خواهد آنها را شناسایی کند. عدم رعایت حکومت نظامی می‌تواند سه ما حبس و ۵۰۰ دلار جریمه داشته باشد.

بر اساس این اطلاعیه «مأمورین انتظامی، آتش‌نشانی، کمک‌های اولیه و اورژانس، کارگران مشاغل اساسی که برای رفتن یا برگشتن از کار بیرون آمده‌اند، افراد بی‌خانمان و بی سر پناه، و افرادی که برای درمان یا دارو بیرون می‌آیند» از رعایت حکومت نظامی معاف هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان